De rivier & uiterwaardenproject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Neus-, keelamandelen en trommelvliesbuisjes
Verborgen vormen van pesten
Jong-leren in Kwintelooijen
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Rivieren en Dijken.
Er is een Kindeke. Er is een Kindeke Er is een Kindeke geboren op d’ aard; Er is een Kindeke geboren op d’ aard;
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Bloemen, vruchten, zaden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
1. Dieren in het gras Opdracht graslandproject Bossche Broek
Suriname Soraya van Lomwel.
digitale verkeerskrant van Rilland
Opdracht 1. Beheerder, het bos inrichten bosproject Haagse bos
Olle en de windmolens.
Voorzetsels.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Hoe ik paddenstoel word
Goedemorgen.
We hadden 'n zogenaamde log cabin, dat is 'n hotelvoorziening, maar dan in de vorm van houten huisjes die een beetje in de natuur stonden.
Bloemen, vruchten, zaden
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Het bos van Nieuw Wulven
1. De Braakman Opdracht bodemonderzoek Braakman Zeeland Benodigdheden:
Eendenkooi Waardenburg
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Elke plant zijn eigen plek
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Piratenquiz… Schip ahoy!.
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Welkom in de wereld van het asielzoekerskind!. In mijn land Syrië is het niet veilig. Er is al heel lang oorlog. Heel veel mensen en kinderen worden gedood.
Verstoppertje spelen in het bos
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
God maakte in het begin alles.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Plastic.
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Paddestoelen
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ontdekkingen in de zomer
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Marcus 2: 1-12 Jezus ging naar het dorp Kafarnaüm.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Big Data.
Big Data.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
Ontdekkingen in de herfst
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

De rivier & uiterwaardenproject 1. Water op reis De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: - stukje hout Water stroomt van hoog naar laag. Het water in een rivier komt uit de bergen van smeltende sneeuw of ijs. Ook worden rivieren gevuld door regenwater en via zijrivieren, of door afvalwater. Als er veel water is stroomt de rivier snel. Opdracht Kijk hier welke kant het water op stroomt. Wacht tot er geen schip meer is. Gooi het stukje hout in het water en loop mee. Hoe snel stroomt het water hier? * Slenteren is 1 km per uur * Gewoon lopen is 5 km per uur * Snel wandelen is 7 km per uur * Rennen is 10 km per uur Lees nog een keer de informatie boven de foto en bespreek samen hoe het komt dat het water nu deze snelheid heeft. De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 2. Waterlopen De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: - emmers De eerste mensen die hier gingen wonen zochten de hoogste plekken op, die ook droog bleven bij hoog water. Later kwamen er steeds meer mensen wonen en voor de eigen veiligheid gingen mensen dijken bouwen tegen overstromingen. Opdracht Maak je eigen rivieren. 1- Giet het water op één plek op het zand. Dit is een natuurlijke rivier. Zorg er voor dat er steeds water in de rivier stroomt. 2- Maak nu een rivier met aan beide kanten een dijk (zie tekening). 3- Bespreek met elkaar het verschil hoe het water stroomt in een natuurlijke rivier en hoe in een rivier met dijken. 4- Ga nu op zoek naar sporen waaraan je kunt zien hoe hoog het water hier is gekomen. De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 3. De reisbegeleiders De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: digitale camera (zelf meenemen) tasje om spullen in te verzamelen Als we in de uiterwaarden de natuur haar gang laten gaan komen er veel bomen. Bomen houden het water tegen. Om de reis van het water goed te laten verlopen mogen de uiterwaarden niet vol groeien met bomen. Levende maaiers voorkomen dat het dichtgroeit. Van nature zijn dat bevers en herten, maar daarvan zijn er te weinig in Nederland. Daarom zet de boswachter grote grazers in. Zoals koeien en paarden. Opdracht Hoe de grazers in dit gebied reizen kun je vaak zien aan de zogenaamde “veepaadjes”. Volg een paadje tot aan de grazers. Ga op 25 meter afstand zitten en bekijk het gedrag van zo’n grazer. Wat doet deze en vertel elkaar waarom ze dat doet. Zoek nu een plek waar de grazers vaak komen. Bespreek met elkaar waarom ze hier graag komen. Hoe ziet deze plek er uit? Je kunt ook een foto maken voor jouw presentatie. Zoek nu een plek waar de grazers nooit komen. Bespreek met elkaar waarom ze hier niet graag komen. Hoe ziet deze plek er uit? Je kunt ook een foto maken voor jouw presentatie. De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 4. Reizende bergen De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: zoekkaart ‘stenen’ druk- en sluitzakjes (2x) loepjes (2x) De rivier voert materialen mee helemaal vanuit de bergen. Nederland ligt aan het einde van de rivier en is gevormd door wat meegenomen is door de rivier. Onderweg schuurt het water de stenen en maakt ze ronder en ook kleiner. Niet alle bodemdeeltjes halen de zee. Sommige worden door ons hier weggehaald omdat wij ze kunnen gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld bakstenen. Opdracht Zoek 5 natuurstenen van verschillende grootte. Leg de stenen op volgorde van groot naar klein. Sorteer de stenen nu op kleur. Welke steen vind jij het mooiste en waarom? Kijk op de zoekkaart waar jouw steen het meeste op lijkt. Neem deze ene steen mee. Bespreek met elkaar hoe jouw steen hier is gekomen Pak een handje zand en bekijk het door de loep. Vergelijk de kleuren van de zandkorrels met jullie stenen. Bespreek met elkaar waaruit zand bestaat. . De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 5. Planten op reis De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: zoekkaart ‘bermplanten’ voorbeeld herbarium wit karton of stevig papier plakband potlood De planten die je hier vindt zijn avontuurlijke reizigers. Hier in de uiterwaard kunnen niet zomaar alle planten groeien. Alleen de planten die het fijn vinden om af en toe overstroomd te worden. Opdracht Zoek twee planten die op kale plekken kunnen groeien. En twee planten die op beschutte plekken groeien. Bespreek het belangrijkste verschil tussen deze planten. Zoek ook twee kleine boompjes. Hoe denk je dat het komt dat niet alle kleine boompjes hier groot worden? Zoek een plant die hier veel voorkomt. Deze mag je plukken, opplakken en meenemen. Dit is jullie eerste bladzijde van een herbarium. De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 6. Zaden op reis De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: zoekkaart ‘vruchten en zaden’ druk- en sluitzakje De planten die je hier vindt zijn avontuurlijke reizigers. Veel planten verspreiden namelijk hun zaden via de rivier. Het kan dan ook zomaar gebeuren dat je zaden vindt van buitenlandse planten. Zaden verspreiden zich ook op andere manieren zoals door de wind en met behulp van dieren. Opdracht Ga bij de aanspoelsels op zoek naar planten met uitgebloeide bloemen. Deze planten dragen de avontuurlijke zaden. Neem deze zaden mee om op school op te kweken (kijken wat er uit komt). Verzamel ook een paar zaden of vruchten die door de wind worden vervoerd. Bespreek samen hoe dieren de zaden en vruchten mee kunnen nemen. Ook mensen nemen vaak onbedoeld zaden mee. De Weegbree (zie foto) bijvoorbeeld. Deze plant heeft kleverige zaden die aan je schoenen blijven vastzitten. Zoek een weegbree en voel maar eens. De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 7. Waterwegen De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: potlood De rivieren zijn voor de mensen altijd al belangrijke wegen geweest om te reizen en nieuwe gebieden te ontdekken. Maar ook om goederen te vervoeren. Zo zijn de Romeinen hier gekomen en hebben hun beschaving hier gebracht (voorbeeld). Nu gebruiken we de waterwegen nog steeds. Niet alleen wij als mens, maar ook de dieren. Opdracht Zoek een plekje aan het water en kijk welke schepen er voorbij varen. Bespreek met elkaar voor maximaal drie schepen: * Wat voor soort schip het is. * Waar het schip vandaan komt. Dat kun je vaak zien aan de vlag, of het staat op de zijkant. * Wat er in het schip zit. Welke richting varen de schepen het snelst. Hoe komt dat? Vertel elkaar of je mee wilt met een schip en waar naar toe. Dieren maken ook gebruik van de rivier als waterweg. Welke dieren zie jij op de rivier? De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 8. Dieren op reis De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: zoekkaart ‘watervogels’ verrekijker potlood In de rivier en de uiterwaard komen veel dieren voor. Zij kunnen op doorreis zijn. Alleen dieren die zich thuis voelen met de wisselende waterstanden, blijven hier wonen. Dit zijn er maar een paar, zoals de bever, muskusrat en vogels. Andere dieren moeten kunnen vluchten voor het hoge water (bijvoorbeeld de dijk over). Ook brengen de mensen dieren mee. Denk maar aan de grazers voor het beheer en honden om uit te laten. Opdracht Ga op een rustig plekje zitten. Zorg er voor dat de vogels jou niet zien en horen. Gebruik de verrekijker en de zoekkaart en kruis aan welke vogels je ziet en ook hoeveel. Kies één vogel en observeer een paar minuten het gedrag. Wat doet jouw vogel? Poetsen, eten, zingen, duiken, enz. Schrijf het op de zoekkaart bij jouw watervogel. De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 9. Sporen van reizigers De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: zoekkaart ‘sporen’ plastic zak (zelf meenemen) In de rivier en de uiterwaard komen veel dieren voor. Tijdens hun reis laten ze vaak iets achter. Dit kan een veer zijn, maar ook een pootafdruk in het zand. En wat dacht je van poep van een Gans? Opdracht Dieren laten zich niet altijd zien. Hiervoor moet je op zoek naar sporen die zij hebben achtergelaten. Bijvoorbeeld pootafdrukken, veren, uitwerpselen, maar ook vraatsporen. Ga op zoek naar verschillende sporen van dieren. Als het kan, mag je de sporen meenemen. Bespreek samen van welke dieren je sporen hebt gevonden. Gebruik hierbij de zoekkaart. De Beuningse uiterwaarden

De rivier & uiterwaardenproject 10. Groeten uit … De rivier & uiterwaardenproject Benodigdheden: tekenpapier potlood Mensen reizen heel wat af. Ook hier. Varend op de rivier. Wandelend en fietsend over de dijk. Iedereen heeft een eigen reden om het gebied te bezoeken. Behalve de mensen zoeken ook het water, de planten en de dieren een plek in de uiterwaard. Opdracht Je hebt vandaag een reis gemaakt door de Beuningse uiterwaaarden. Vertel elkaar wat je allemaal hebt gezien. Bekijk nog een keer wat je hebt verzameld tijdens jouw reis. Wat vond je het leukste om te doen? Voordat je naar huis gaat maak je een ansichtkaart van De Beuningse uiterwaarden. “De groeten uit …” Naar wie wil jij jouw kaart sturen? De Beuningse uiterwaarden

ruimte voor jouw (aan)tekeningen Welke opdracht heb jij gedaan? 1. Water op reis ☺ 2. Waterlopen ☺ 3. Reisbegeleiders ☺ 4. Reizende bergen ☺ 5. Planten op reis ☺ 6. Zaden op reis ☺ 7. Waterwegen ☺ 8. Dieren op reis ☺ 9. Sporen van reizigers ☺ 10. Groeten uit … ☺ . De Beuningse uiterwaarden