Conferentie “Rendement”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Programma Inleiding Herman Geenen
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Keuzevoorlichting klas 2 OPDC VMBO/HAVO
AANDACHTSPUNTEN: 1. VMBO. 2. Mogelijkheden met VMBO-diploma.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Studieloopbaancoaching
INFO - AVOND 4 VMBO. VMBO theoretische leerweg Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs de schooldecanen.
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Vereisten van individuele studenten aanpassen
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Goed onderwijs maken we samen!
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Informatie avond groep 8
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Volgtijdelijkheid RevaKi
Bachelorrendement Scheikunde
Portfolio Faculteit der Letteren
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Het Voortgezet Onderwijs
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Kempenhorst College OUDERAVOND 27 JANUARI Kempenhorst College Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
De opleiding mechatronica
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
Welkom op deze INFORMATIEAVOND
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Studiecoach Bijeenkomst
Honours Programme Delft
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING
Vervolg: Praktijksituatie TN Stand van zaken generatie 2002 en 2003 Alternatief voor rendementverhoging - Opzet doorlopend mentoraat bachelor TN - Nieuwe.
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
EHvA Consumptieve technieken
Het Voortgezet Onderwijs
Honours Programme Delft
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Hoofdvestiging HHS 13 faculteiten studenten medewerkers 4 vestigingen Hoofdvestiging Zoetermeer.
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Transcript van de presentatie:

Conferentie “Rendement” Peercoaching! Het ei van Columbus? Conferentie “Rendement” Leiden, 3-2-2011 Ing. Pé Philipsen, Fontys TNW, Technische Natuurkunde, Lid werkgroep onderwijs DAS

Inhoud: Studie-rendement Fontys TN Opbouw opleiding Technisch natuurkunde SLB – systeem Vierdejaars begeleiding in propedeuse Begeleiding ASS Tot slot…..

Drie opleidingen TN: Enschede (saxion) 20% Delft (Haagse hogeschool) 40% Eindhoven (Fontys) 40% (225 stud.)

Studie-rendement Fontys TN (probleembeschrijving) Instroom ca. 80 á 90 (prop.) studenten/jr (HAVO, VWO en MBO-ers + overstappers TU/e) 10% autisten (ASS) 5- 8% na prop. naar univ./ TU/e prop. behaald na 1 jaar: 22 (2008) van 76 (29%) prop. behaald na 2 jaar: 42 (2008) (55%) (31 weg) Rendement, diploma behaald: ca. 50% Accreditatie: dikke onvoldoende voor rendement

Berekening rendement B.v. 2010/11, na tentamen 1: A-advies (alles behaald) 38% van 80 Op basis van behaalde studiepunten: “Onderwijsrendement” is 76% 5

Resultaten inventarisatie door slb-ers: instroom 74 studenten, vertrokken: 18 studenten per jan 2010, 26 studenten per april 2010) Populatiegrootte: 74 18 26 Niets mis mee, voor zover bekend 28 (38%) 0 2 Dyslectisch 8 (11%) 2 2 Motivatieproblemen 4 (5%) 2 3 Zwakke studiehouding, concentratie- problemen 6 (8%) 3 3 Gebrekkige vooropleiding (21+ toets) 3 (4%) 2 2 Opleiding is te moeilijk 2 (3%) 2 2 Privéomstandigheden (belemmerend) 7 (10%) 2 2 Wil eigenlijk iets anders, parkeerstudie 7 (10%) 5 7 Te veel ziek geweest 6 (8%) 3 4 Autisme spectrum, of psych. problemen 11 (15%) 2 4

Opbouw opleiding Technisch Natuurkunde Afstuderen Voorjaar/najaar Najaar Voorjaar Najaar/Voorjaar Voor- en najaar 4-e studiejaar Minor A1 A2 3-e studiejaar Stage K3 K4 2-e studiejaar K1 K2 P3 P4 propedeuse P1 P2

(Probleem Gestuurd Onderwijs) Onderwijsmodel Eerste Jaar (sinds 1995) Basisvakken Colleges Zelfstudie Instructies Kennis & Inzicht Integratiemodules Werken in groepen (Probleem Gestuurd Onderwijs) aan praktijksituaties verzameld in thema`s Kennis & Inzicht Sociale vaardigheden Comm.vaardigheden

Leerplan P1 Wiskunde Meten aan beweging Practicum Natuurkunde communicatie Ned. Meettechniek Mechanica Fysische chemie Optica Oriëntatie op studie en beroep

Leerplan P2 Wiskunde Warmtehuishouding Warmteleer Practicum Natuurkunde communicatie Engels Modelvorming Mechanica Fysische chemie Meettechniek Oriëntatie op studie en beroep

Toetssysteem 3 3 P2 Warmtehuishoud. EC P1 Meten aan bew. EC Wiskunde 3 Mechanica Optica Scheikunde 2 Practicum 2 Integratiemodule (PGO) 4 Alg. ing competenties 1 P2 Warmtehuishoud. EC Wiskunde 3 Mechanica Warmteleer Meettechniek 1 Scheikunde 1 Practicum 2 Integratiemodule (PGO) 4 Alg. ing competenties 1 3 3

Studieloopbaanbegeleiding TN 5 SLB-ers verdelen de 1-ste jaars (SLB-er voor de gehele studie) ieder ca. 16 studenten ( 2 PGO groepen) semester 1: SLB-er = Tutor PGO-groep

Studieloopbaanbegeleiding TN Werkwijze: Propedeuse handleiding met SLB-activiteiten en Orientatie op studie en beroep (OSB) Wie ben ik excursie Wat wil ik terugkomdagen Wat kan ik stagiairs Wat doe ik

Studieloopbaanbegeleiding TN Start met intake gesprek, zoveel mogelijk vóór aanvang studiejaar. (Voor de vakantie, na aanmelding) Na elk toetsperiode: gesprek over studievoortgang (zelfreflectie). Verder geeft de Tutor een beoordeling over functioneren binnen PGO. (gedrag, inzet)

Studieloopbaanbegeleiding TN Elk kwartaal: Tijdens PGO beoordelen de studenten elkaar; wederzijdse beoordeling Invulformulier. Roosje. Vb2, Vb3. Tutor gebruikt uitkomst voor gesprek binnen PGO-groep, SLB-er bespreekt uitkomst met student persoonlijk via zelfreflectie en SLB-gesprek.

Vierdejaarsbegeleiding Doel: Studenten aan de gang krijgen Binding creëren (groepsgevoel) Hulp bij bestuderen leerstof. signaleren afhakers Voorwaarden: Geen vrijblijvendheid Bonus voor gemaakte opgaven 4 lesuren per week

Vierdejaarsbegeleiding Tot vorig jaar: 2 vierdejaars studenten begeleiden PGO groepje (8 stud.) met opgaven van de theorievakken. In het kader van 4-de jaars project OIB (Onderwijsinnovatie en begeleiding) Studiepunten Alleen in eerste semester

Vierdejaarsbegeleiding Vanaf dit studiejaar: Vierdejaars volgen minor in najaar. Inzet 6 studenten minor onderwijs-kunde (hospiteren) en 4 master-studenten van TU/e (betaald). 2 studenten begeleiden 16 stud. met opgaven van de theorievakken. (Bonus) Uitbreiden naar semester 2 (achterblijvers)

Begeleiding ASS (Autisme Spectrum Stoornis) SLB-ers zijn geschoold Extra middelen voor begeleiding Ervaringen: Aantal ASS-ers snel weg. Aantal doen het redelijk tot goed. Aantal zeer moeizaam Kosten (allemaal) veel begeleiding(stijd) Veel langstudeerders probleem: Projectwerk, stage, afstuderen

Tot slot: Met alleen Peerassessment kom je er niet ! Vol inzetten van allerlei middelen Er wordt flink ingezet op PR maar het probleem is de studenten binnenhouden. Hou ze op school bezig

Vragen? Opmerkingen?

Doe je toekomst een plezier en studeer Technische Natuurkunde!

Technische Natuurkunde Onderzoek& ontwikkeling Engineering & Fabricage Handel Service Dienstverlening Hbo-ingenieur Technische Natuurkunde Major Technische Natuurkunde Minor Overstap naar TU/e Fontys brede Minor Verdiepende natuurkunde minor Propedeuse hbo Technische Natuurkunde HAVO MBO VWO

Voorbeeld PGO Casus Probleem Ontwerp en maak een instrument om de versnelling in een trein te kunnen meten Probleem Hoe groot is de versnelling in een trein ongeveer? Op welke manier zou je dat in een trein kunnen meten? Hoe gaan we dat meetinstrument bouwen, ijken en testen? Hoe gaan we meten in de trein? Oplossing Mechanica, Meettechniek, Wiskunde, Modelvorming&Simulatie Experimenteren, Communicatie Nederlands, Samenwerken. Leerdoelen 24