Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Informatieanalyse klassediagram I.
Les 2 klassediagrammen II
Use Case Modelling.
INTERACTION DESIGN Week 3.
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Sequence Diagrammen & Toestandsdiagrammen
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Programmeren in Java met BlueJ
Het ER model Een powerpoint presentatie, gemaakt door: F. Triep
Programmeren met Alice
Objecten en Volgordediagrammen
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
RUP Elaboration Analyse en Ontwerp Jef Bergsma.
Analyse en Ontwerpen II
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
S.V.M. Systeeminceptie.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Project management 23 juni Kern aspecten College Project Management Robert de Hoog 23 juni 2000.
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Object Oriented Modeling
Fundament Informatica
Informatieanalyse.
Hoofdstuk 2 Objectgeoriënteerde basisbegrippen. Accessors en polymorfie zGoede gewoonte voor objectgeoriënteerde programma -> voor alle eigenschappen:
Informatiesystemen in de Bouw
C/S varianten s /CSpaginas/
OO Analyse in de praktijk
Minicollege Service Oriented Architecture
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Project Erusmushuis UML
Testen, deployment en configuratiemanagement
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Leo van der Geest VDC/BIM Consultant
Module 7 – Hoofdstuk 2 Data Flow Diagram.
Object geOrienteerd Software-ontwerp - 6
Objectgeoriënteerd Ontwerp
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Literatuur Gericht gezocht op artikelen waarin Natural Language Processing systemen werden uitgediept: Friedman 2003Bashyam 2009.
Functioneel Ontwerpen
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Begeleiden en Coachen week 5
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
State Diagrams BIMSYO01. Kenmerken van SD Een statediagram gaat altijd over één object. Dit object kan verschillende states aannemen (het kent een attribuut.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendonderdag 23 augustus 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
AgroConnect Leidraad Berichtontwikkeling Land- en tuinbouw, di27mrt12.
Unified Modeling Language 2.0
Unified Modeling Language
Unified Modeling Language
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
Informatie-analyse 2: Informatie-analyse met FCO-IM
Stap drie bij projecten
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language

Unified Modeling Language (1) UML is in 1996 ontstaan Fusie van drie bestaande objectgeoriënteerde methoden:  Object Modeling OOSE De methode van Grady Booch

Unified Modeling Language (2) Is een visuele modelleertaal Kent een standaardnotatie Definieert de basisconcepten van objectgeoriënteerde analyse en ontwerp

Unified Modeling Language (3) Omvat een aantal diagrammen voor de communicatie tussen deze concepten Is geen complete methode, maar het voegt tools, technieken en processen samen

Use Case (1) In UML spelen use-cases een centrale rol Een use-case is een beschrijving van de wijze waarop een systeem kan worden benut

Use Case (2) Met use-cases laat je zien welke functionaliteit een systeem heeft Een use-case wordt beschreven in ‘gewone’ taal

Scenario Bij iedere use-case hoort een uitgewerkt scenario Hierin beschrijf je stap voor stap de interactie van de actor met het systeem

Voorbeeld: geldautomaat Aan de hand van een geldautomaat verduidelijken we de theorie van UML

Use case Geld opnemen De gebruiker is de actor De actor werkt samen met de geldautomaat

Scenario Bij de use case ‘geld opnemen’

Use case & de actor Uit de use-case kun je opmaken dat: de actor samenwerkt met het systeem De interactie tussen actor en systeem(objecten) wordt weergegeven in een sequencediagram

Sequencediagram (1) Overzicht van welke acties van een actor bepaalde operaties van de objecten in gang zetten

Sequencediagram (2) In een sequencediagram staan de objecten naast elkaar

Sequencediagram (3) Op de naar beneden wijzende tijdlijn staan de activeringen van de methoden van de objecten

Sequencediagram (4) Met een pijl is aan te geven op welk moment een methode moet worden geactiveerd

Collaborationdiagram (1) In een sequencediagram werden alle relaties tussen de objecten aangegeven Aan de hand hiervan kan een ontwerptool automatisch een collaborationdiagram genereren

Collaborationdiagram (2) Alle verbindingslijnen zijn nu teruggebracht tot één lijn

Diagrammen in UML Meest voorkomende: Use-casediagram Classdiagram Objectdiagram Sequencediagram Statediagram Componentdiagram Deploymentdiagram

Use-case diagram Welke use-cases horen bij welke actoren?

Classdiagram Overzicht van eigenschappen en methoden van de klassen en hun onderlinge samenhang

Objectdiagram Geeft een situatie weer waarin een classdiagram kan verkeren Momentopname

Sequencediagram Een interactiediagram Overzicht van communicatie tussen objecten Dynamische gedrag van een systeem zichtbaar

Statediagram Een object kan in verschillende toestanden verkeren Deze toestanden worden met het statediagram inzichtelijk gemaakt

Componentdiagram De samenhang tussen de afzonderlijke componenten van een systeem Bijvoorbeeld het databasegedeelte de gebruikersinterface het communicatiemechanisme

Deploymentdiagram Overzicht van verschillende processors de devices de verbindingen hiertussen