Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language
Unified Modeling Language (1) UML is in 1996 ontstaan Fusie van drie bestaande objectgeoriënteerde methoden: Object Modeling OOSE De methode van Grady Booch
Unified Modeling Language (2) Is een visuele modelleertaal Kent een standaardnotatie Definieert de basisconcepten van objectgeoriënteerde analyse en ontwerp
Unified Modeling Language (3) Omvat een aantal diagrammen voor de communicatie tussen deze concepten Is geen complete methode, maar het voegt tools, technieken en processen samen
Use Case (1) In UML spelen use-cases een centrale rol Een use-case is een beschrijving van de wijze waarop een systeem kan worden benut
Use Case (2) Met use-cases laat je zien welke functionaliteit een systeem heeft Een use-case wordt beschreven in ‘gewone’ taal
Scenario Bij iedere use-case hoort een uitgewerkt scenario Hierin beschrijf je stap voor stap de interactie van de actor met het systeem
Voorbeeld: geldautomaat Aan de hand van een geldautomaat verduidelijken we de theorie van UML
Use case Geld opnemen De gebruiker is de actor De actor werkt samen met de geldautomaat
Scenario Bij de use case ‘geld opnemen’
Use case & de actor Uit de use-case kun je opmaken dat: de actor samenwerkt met het systeem De interactie tussen actor en systeem(objecten) wordt weergegeven in een sequencediagram
Sequencediagram (1) Overzicht van welke acties van een actor bepaalde operaties van de objecten in gang zetten
Sequencediagram (2) In een sequencediagram staan de objecten naast elkaar
Sequencediagram (3) Op de naar beneden wijzende tijdlijn staan de activeringen van de methoden van de objecten
Sequencediagram (4) Met een pijl is aan te geven op welk moment een methode moet worden geactiveerd
Collaborationdiagram (1) In een sequencediagram werden alle relaties tussen de objecten aangegeven Aan de hand hiervan kan een ontwerptool automatisch een collaborationdiagram genereren
Collaborationdiagram (2) Alle verbindingslijnen zijn nu teruggebracht tot één lijn
Diagrammen in UML Meest voorkomende: Use-casediagram Classdiagram Objectdiagram Sequencediagram Statediagram Componentdiagram Deploymentdiagram
Use-case diagram Welke use-cases horen bij welke actoren?
Classdiagram Overzicht van eigenschappen en methoden van de klassen en hun onderlinge samenhang
Objectdiagram Geeft een situatie weer waarin een classdiagram kan verkeren Momentopname
Sequencediagram Een interactiediagram Overzicht van communicatie tussen objecten Dynamische gedrag van een systeem zichtbaar
Statediagram Een object kan in verschillende toestanden verkeren Deze toestanden worden met het statediagram inzichtelijk gemaakt
Componentdiagram De samenhang tussen de afzonderlijke componenten van een systeem Bijvoorbeeld het databasegedeelte de gebruikersinterface het communicatiemechanisme
Deploymentdiagram Overzicht van verschillende processors de devices de verbindingen hiertussen