De opleiding mechatronica Landelijk
In het kort Wat is mechatronica ? Wat is de trent? De landelijk vastgestelde competenties Waarin onderscheidt mechatronica zich van de overige opleidingen? Strookt de in het leven roepen van zo’n opleiding met de doelstellingen van de overheid? Is er kans op “kannibalisme” m.b.t. bestaande opleidingen? Wat is de te verwachten instroom? Wat is de te verwachten arbeidsmarkt? Vragen?
Wat is mechatronica ? Elektrische aandrijftechniek = elektro-mechanica. Een noodzakelijke samenwerking van mechanica, elektrotechniek en (technische)informatica binnen systemen.
Wat is de Drent? Een voortschrijdende ontwikkeling: Zowel de mechanica als de (hardware) elektrotechniek en elektronica worden steeds eenvoudiger ten koste van de (mate van complexiteit) van de (technische) informatica.
De landelijk vastgestelde competenties. Onderscheidende competenties : systeemdenken, conceptkeuze, multidisciplinair methodisch ontwerpen, modelvorming en op systeemniveau meten, testen, analyseren, verbeteren, optimaliseren, repareren en/of klanten technisch adviseren. Specialistische kennis en vaardigheden: robotica, automatiseringstechnologie, aandrijftechnologie, dynamisch gedrag mechanismen, regeltechniek, sensoren en visiontechnologie, virtualisatie/visualisatie, signaalbewerking en datacommunicatie en kennis van ontwerptools afkomstig uit de informatie technologie. Basale bedrijfskundige competenties: communicatie kosten calculatie …..enz.
Waarin onderscheidt mechatronica zich van de overige opleidingen? De mechatronicus wordt geacht tot een aanzienlijk niveau kennis en inzicht te hebben in zowel werktuigbouwkundige, elektrotechnische, fysische en in de informatica vakken/vakgebieden. Hij/zij wordt geacht “vakoverstijgend” te denken. en geen voorkeur voor een van de domeinen te hebben doch zich wel te kunnen verdiepen in alle drie de genoemde vakgebieden.
Strookt de in het leven roepen van zo’n opleiding met de doelstellingen van de overheid? Point one. Pieken in de delta. Algemeen stimulatie van middelbare scholieren om te kiezen voor ß-vakken en techniek.
Is er kans op “kannibalisme” m.b.t. bestaande opleidingen? Ervaringen van o.a AVANS tonen aan : Lichte shift van keuze voor E naar mechatronica Totale instroom aan studenten neem toe.
Wat is de te verwachten instroom? Mede gebaseerd op onderzoek van HOBEON over ca 800 middelbare scholieren wordt uitgegaan van de volgende schattingen : AVANS :60 Fontys Eindhoven : 60 Fontys Venlo : 80 Haagse Hogeschool : 60 Saxion : 80
Wat is de te verwachten arbeidsmarkt? Mede op basis van opgaven van de FEDA: Landelijk ca. 350 per jaar op lange termijn.
Vragen ?