Veranderingen van kennis in Kripke-modellen. “A Logic of Epistemic Actions” van Alexandru Baltag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie voor coaches en aanvoerders Versie september 2013.
Advertisements

LCMS 1.3 Kort samenvatting “Wat is het verschil met CEDRIC?”
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Versiebeheer Repository Invantive Producer Afstudeerstage Wouter Vos 1.
prehistorie Dit doen wij omdat we het over de prehistorie hebben.
Maak een tentoonstelling
Minecraft.
- Inhoud Artificial Intelligence - Inhoud Wat is AI? OorsprongReasoningLearning • Wat is Artificial Intelligence.
Het is zo simpel dat het eigenlijk stom zou zijn als je niet meedoet! Template livegang-document t.b.v. CrowdBEAT.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Bezoek een sportief evenement:
die niet om jou zou huilen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Veel kleine beslissingen
Toekomstvisie Melvin Kil, V5a.
Prentenboek van: Pepijn en Sven
Simulatie van gedistribueerde voetbalstrategieën Tim Vermeulen Promotor: dr. Katja Verbeeck Copromotoren: ing. Tony Wauters, ing. Koen Vangheluwe, Opdrachtgever:
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Leren in en door organisaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Sturen en bijsturen van handelingen
INTERACTION DESIGN Week 8.
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
The Logic of Adaptive Behavior Knowledge Representation and Algorithms for the Markov Decision Process Framework In First-Order Domains Martijn van Otterlo.
UvA - FNWI A communication and coordination model for `RoboCupRescue’ agents.
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Hoe werkt een powerpoint?
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 1: Introductie §Hoofdstuk 2: Kennissystemen in context §Hoofdstuk 3: Kennisacquisitie.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
ADP Tussenopdracht: Horseman Student: Kaj Metz Richting: GAR Module: Design & Research Vak: Action Design Principles Docent: Karel Millenaar Datum:
Dr. Patrick De Causmaecker, KaHo St.-Lieven, Agententechnologie Les 4: praktisch redeneren dr. Patrick De Causmaecker.
Agententechnologie Les 5: reactieve en hybriede agenten
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
De stake out … “ons kamp” En het gebruikelijke tentje werd weer opgezet.
Interpreteren van data
Papier maken Beter opnieuw gebruiken dan nieuwe bomen zagen!
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
‘Darfur is dying’‘Darfur is dying’ Serious game. Wat is een serious game?Wat is een serious game?  Niet alleen voor vermaak  Vaak communiceren en onderwijzen.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Op weg naar het vormsel.
H ET GROTE VRAGENBLAD 1. Lees aandachtig de bewering. 2. Plaats een kruisje bij hetgeen jij ervan denkt. 3. Duid ook aan of je: het wist moest schatten.
Te Groot Heeft Zo Zijn Nadelen !!! Zie zelf maar !!!
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Object geOrienteerd Software-ontwerp - 6
Deel 2: Onzekerheid in redeneren
Wat de Nederlandse Opstand is
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Dinosaurussen Deze voorstelling gaat over de dinosaurussen. Dino’s zijn dieren die heel lang geleden op de aarde leefde. Door deze voorstelling leren jullie.
Je gaat een spreekbeurt maken
Wie ben ik?. Hoe goed ken jij je unieke zelf? Wie ben ik? Wat is hieraan af te lezen?
Werk model Collaborative Spiral Actie samengesteld, gevonden actie toegevoegd Dansstuk gemaakt + gevonden decor toegevoegd.
Geef voor gezond eten! Veel kinderen zijn ondervoed door eenzijdig voedsel: rijst.
Mentale kracht? Omgaan met fouten Omgaan met druk Blijven vechten in verloren positie Omgaan met vermoeidheid Doorzettingsvermogen Omgaan met vernederingen.
Papier maken in de klas Beter opnieuw gebruiken dan nieuwe bomen zagen! Natuur- en Milieu Educatie (NME) van de milieusamenwerking regio Amstelland-Meerlanden.
Wat verwacht je?. Lege schriften… Alles is nog mogelijk!
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Wereld Choco-lat Economie. Wereld Choco-lat Benodigheden  1 spelbord  5 sets van 11 fabriekskaarten  5 sets van 3 hoofdzetelkaarten  45 spelkaarten.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Arembergschool Hallo Wereld groep 1 en 2b
4 Richtlijnen ter inspiratie
De didactiek van ontwerpen
Gesprekstechnieken Les 4.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Buigbare zaklamp Tom Oerlemans
Transcript van de presentatie:

Veranderingen van kennis in Kripke-modellen

“A Logic of Epistemic Actions” van Alexandru Baltag

Veranderingen van kennis in Kripke-modellen “A Logic of Epistemic Actions” van Alexandru Baltag bestudeerd en verteld door Wouter Teepe voor Multi Agent Systems anno 1999

Veranderingen van kennis in Kripke-modellen “A Logic of Epistemic Actions” van Alexandru Baltag bestudeerd en verteld door Wouter Teepe voor Multi Agent Systems anno 1999 een “idee” geven van epistemische acties

Kennisupdates na een actie?

hoe werd bij de Muddy Children kennis aan ‘t Kripke-model toegevoegd?

Kennisupdates na een actie? hoe werd bij de Muddy Children kennis aan ‘t Kripke-model toegevoegd? ( Niet )

Kennisupdates na een actie? hoe werd bij de Muddy Children kennis aan ‘t Kripke-model toegevoegd? ( Niet ) formalisering

Kennisupdates na een actie? hoe werd bij de Muddy Children kennis aan ‘t Kripke-model toegevoegd? ( Niet ) formalisering zoiets als

Kennisupdates na een actie? hoe werd bij de Muddy Children kennis aan ‘t Kripke-model toegevoegd? ( Niet ) formalisering zoiets als Vermoedt de ander dat er geleerd wordt? (Of dat er vals gespeeld wordt?)

Toestand: s

gokken met een munt

Toestand: s gokken met een munt 2 spelers, a en b

Toestand: s gokken met een munt 2 spelers, a en b gooien (en nog niet kijken)

Toestand: s gokken met een munt 2 spelers, a en b gooien (en nog niet kijken)

Toestand: s gokken met een munt 2 spelers, a en b gooien (en nog niet kijken)

Toestand: s gokken met een munt 2 spelers, a en b gooien (en nog niet kijken) *

Toestand: s gokken met een munt 2 spelers, a en b gooien (en nog niet kijken) a,b *

Actie:

a kijkt (leert )

Actie: a kijkt (leert ) b denkt niet dat a kijkt

Actie: a kijkt (leert ) b denkt niet dat a kijkt k m l

Actie: a kijkt (leert ) b denkt niet dat a kijkt k m l *

Actie: a kijkt (leert ) b denkt niet dat a kijkt k m l * a leert

Actie: a kijkt (leert ) b denkt niet dat a kijkt k m l * a leert a leert niet

Actie: a kijkt (leert ) b denkt niet dat a kijkt k m l * a leert a leert niet a leert

Actie: a kijkt (leert ) b denkt niet dat a kijkt k m l a a,b a b b * a leert a leert niet a leert

Actie: a kijkt (leert ) b denkt niet dat a kijkt k m l a a,b a b b * a leert a leert niet a leert,b

Modellen en Epistemische Acties

Een Epistemische Actie is een soort Kripke-model (er komen precondities bij)

Modellen en Epistemische Acties Een Epistemische Actie is een soort Kripke-model (er komen precondities bij) Uitvoering actie: Model.Actie

Modellen en Epistemische Acties Een Epistemische Actie is een soort Kripke-model (er komen precondities bij) Uitvoering actie: Model.Actie 1: Model x Actie werelden

Modellen en Epistemische Acties Een Epistemische Actie is een soort Kripke-model (er komen precondities bij) Uitvoering actie: Model.Actie 1: Model x Actie werelden 2: toepassen precondities

Modellen en Epistemische Acties Een Epistemische Actie is een soort Kripke-model (er komen precondities bij) Uitvoering actie: Model.Actie 1: Model x Actie werelden 2: toepassen precondities a-pijlen iff a-pijl in Model en in Actie

Toestand na Actie s. :

k m l

k m l

k m l

k m l

k m l

k m l

k m l *

k m l a,b *

Toestand na Actie s. : k m l a,b a b b *

Toestand na Actie s. : k m l a,b a b b a b b *

Toestand na Actie s. : k m l a,b a b b a b b *,b b,

… en toen schiep...

Hier hebben we een calculus:

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: toepassing actie

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: toepassing actie simultane acties

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: toepassing actie simultane actiessequentie van acties

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: toepassing actie simultane actiessequentie van actiesvermoeden van actie

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: Bisimilariteit ~ op Modellen en Acties (== grofweg “zelfde vorm”) toepassing actie simultane actiessequentie van actiesvermoeden van actie

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: Bisimilariteit ~ op Modellen en Acties (== grofweg “zelfde vorm”) toepassing actie simultane actiessequentie van actiesvermoeden van actie

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: Bisimilariteit ~ op Modellen en Acties (== grofweg “zelfde vorm”) toepassing actie simultane actiessequentie van actiesvermoeden van actie

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: Bisimilariteit ~ op Modellen en Acties (== grofweg “zelfde vorm”) toepassing actie simultane actiessequentie van actiesvermoeden van actie

… en toen schiep... Hier hebben we een calculus: Bisimilariteit ~ op Modellen en Acties (== grofweg “zelfde vorm”) toepassing actie simultane actiessequentie van actiesvermoeden van actie

Conclusie

Nu weten we hoe we bij acties (Muddy Children) kennis kunnen toevoegen

Conclusie Nu weten we hoe we bij acties (Muddy Children) kennis kunnen toevoegen Probleem v/d kennisupdate is geformaliseerd “binnen” het concept van Kripke-modellen

Conclusie Nu weten we hoe we bij acties (Muddy Children) kennis kunnen toevoegen Probleem v/d kennisupdate is geformaliseerd “binnen” het concept van Kripke-modellen That’s all folks

Conclusie Nu weten we hoe we bij acties (Muddy Children) kennis kunnen toevoegen Probleem v/d kennisupdate is geformaliseerd “binnen” het concept van Kripke-modellen That’s all folks Dat werd tijd, laten we nu alles maar snel weer vergeten