MetrixLab © april 2008. Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
Totaljobs.nl Olivier van Duijn. Totaljobs Group Snelste groei • 5 miljoen bezoeken van 3.2m kandidaten per maand • Iedere 2 seconden een sollicitatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Zo zit dat met uw pensioen!
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

MetrixLab © april 2008

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van (online) HRM 3.Gebruik online recruitment 4.Gebruik vacaturesites 5.Belang werkgeversmerk 6.Tevredenheid met on-/offline recruitment 7.Toekomstverwachtingen 8.Vragen/discussie

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 3 Opzet & doel Doelstelling:  Verkrijgen van actueel inzicht in de ontwikkelingen van online recruitment volgens werkgevers in Nederland.  datacollectie van 27 november t/m 20 december 2007 Respons= 1370  49% Mannen, 51% vrouwen.  Leeftijd tussen 18 en 65 jaar.  Werkzaam bij een organisatie gevestigd in Nederland.  Verantwoordelijk voor personeelswerving.

Belang human resource management

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 5 Belang van HRM voor organisaties Toegekend belang recruitment en vooral online recruitment neemt enorme vlucht

Gebruik online recruitment

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 7 Gebruik online recruitment Gebruik online recruitment stijgt sterk

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 8 Gebruik versus bedrijfsgrootte Kentering naar online recruitment bij kleine bedrijven Minder dan 10 medewerkers 73% 10 t/m 49 medewerkers 51% 50 t/m 250 medewerkers 37% Meer dan 250 medewerkers 33% 27% 49% 63% 67% 11% 50% 19% % 50% 81% 2008 N= 227 N= 113

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 9 Gebruik versus sector Dienstverlening maakt relatief veel meer gebruik van online recruitment Industrie Bouwnijverheid Groothandel Detailhandel 77% 67% 77% 69% 23% 33% 21% 31% 2008 Dienstverlening 90% 10%

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 10 Gebruik wervingskanalen Online wervingskanalen worden vaker ingezet dan offline wervingskanalen Top2 box: gebruik wervingskanaal vaak/altijd Online wervingskanalen Offline wervingskanalen

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 11 Gebruik wervingskanalen Toename gebruik groot t.o.v. 2007, zowel push als pull Top2 box: gebruik wervingskanaal vaak/altijd

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 12 Factoren om wel online te recruiten Hogere kwaliteit sollicitanten, meer respons en lagere kosten kunnen huidige non-online users overhalen hier gebruik van te gaan maken Hogere kwaliteit sollicitanten Meer respons dan offline Minder respons online Lagere kosten 73% 16% 69% 8% van de respondenten werft uitsluitend offline. Wanneer zou u WEL gebruik maken van ONLINE werving?

Gebruik van vacaturesites

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 14 Gebruik van vacaturesites Gebruik vacaturesites onder HR verantwoordelijken die online vacatures plaatsen enorm toegenomen

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 15 Top 10 meest gebruikt vacaturesites Monsterboard en Nationale Vacaturebank veruit meest gebruikte vacaturesites

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 16 Functies vacaturesites Vacatures plaatsen en zoeken in CV-databank blijft belangrijkste functie vacaturesites, adverteren in e-nieuwsbrief neemt af Vacature(s) plaatsen In de CV-databank zoeken 79% 54% Vacatures per naar kandidaten uit de databank sturen Bedrijfsprofiel plaatsen 23% 26% Adverteren op de site (banners, buttons, etc.) Adverteren in de e-nieuwsbrief (Jobagent) 24% 12% 95% 75% 43% 32% 26% 5%

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 17 Motivatie gebruik vacaturesite ‘Snelheid’ sterk toegenomen als motivatie voor keuze vacaturesite. Hiermee de belangrijkste reden voor gebruik van dit wervingskanaal

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 18 Motivatie gebruik online versus offline recruitment Perceptie of Waarheid...? (N=1209) (N=1095) 60% van de HR verantwoordelijken ouder dan 55 jaar noemt dit argument.

Belang van werkgeversmerk

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 20 Belang werkgeversmerk Belang van een sterk werkgeversmerk wordt steeds meer onderkend 54% (zeer) belangrijk 85% (zeer) belangrijk

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 21 Belang werkgeversmerk Online en offline recruitment spelen beiden grote rol bij sterk werkgeversmerk Bijdrage ONLINE recruitment aan werkgeversmerk Bijdrage OFFLINE recruitment aan werkgeversmerk

Tevredenheid

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 23 Aantal sollicitaties per vacature Op vacatures die alléén online zijn geplaatst ontvangen HR verantwoordelijken vaker tussen 6 en 10 sollicitaties. Geen 1 t/m 5 2% 41% 6 t/m t/m 50 26% 28% 51 t/m 100 Weet niet 2% 3% 42% 14% 28% 8% 5%

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 24 Tevredenheid recruitment Tevredenheid = Verwachting minus Ervaring Tevredenheid kwantiteit respons 42%22% Tevredenheid kwaliteit respons 24%20% Tevredenheid duur vervullen v/e vacature 45%35% N= 227 N= 113 Top2 boxen (zeer) tevreden

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 25 Succes online vs offline recruitment Zowel online als offline recruitment minder succesvol dan in 2007.

Toekomst

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 27 Gebruik wervingskanalen Veel groei verwacht in specifieke en creatieve online kanalen! Top2 box: gebruik wervingskanaal vaak/altijd

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 28 LinkedIn, Facebook, Hyves, en Plaxo – goudmijn? Veel groei verwacht in specifieke en creatieve online kanalen!

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 sheet 29 Stellingen werkgelegenheid Doet u even mee? Werkgevers moeten steeds eerder personeel werven om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. In 2008 zal de krapte op de arbeidsmarkt de tekorten uit het jaar 2000 Overtreffen. Internet is het belangrijkste kanaal voor de werving van personeel. Zoekmachines spelen een essentiële rol in het online zoeken naar een baan. 73% 68% 66% 63% Vacaturesites zijn het belangrijkste kanaal voor personeelswerving. 55% Het opbouwen van een talentpool is noodzaak voor iedere werkgever. De krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt lost men op door in het buitenland te werven. 51% 27% De wervingsactiviteiten van het MKB zullen in korte tijd geheel uitbesteed Worden. 27% Top2 box (geheel) mee eens 45% 40% 43% 39% 37% 34% 23%

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Lessons Learned?

Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Rachel Gerads Niels Berndsen Toon Alleman Vragen/discussie