Connect Vloeiend Lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Interventies RALFI.
Kan de pc het remediëren overnemen?
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
bij juf Ineke en juf Caroline
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Welkom op de informatieavond
Voortgezet technisch lezen
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
De eerste presentatie voor Nederlands
Al doende leren training docenten
Connect Klanken en Letters
ouderavond groep 3 - lezen
Verlengde Instructie Groepen 3.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Informatie- avond groep 6
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Structureel Coöperatief Leren
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
S CHOOL O NTWIKKEL T HEMA Estafette op basisschool Het Kompas.
IPC Nederland.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Groepsdynamiek 1.
Je sectorwerkstuk presenteren
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Waar is de zevende dwerg?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Voorschotbenadering risicokleuters
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Instructie geven en uitvoeren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Vrijdag 17 februari 2017.
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Om de PowerPoint te starten:
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Begeleiden les 1.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Connect Vloeiend Lezen Interventies Connect Vloeiend Lezen

Programma Begeleidingsrelatie Connect Vloeiend lezen voor wie? Uitgangspunten Doel Connect Vloeiend Lezen Uitvoering Structuur programma Zes fasen Feedback Aandachtspunt Zelfstudie

Begeleidingsrelatie Interesse in de leerling tonen, accepteren, nieuwsgierig zijn Oefenen maar ook kijken, luisteren, aanvoelen Communicatieve ruimte scheppen Sfeer van vertrouwen en plezier Aansluiten bij talenten en mogelijkheden van de leerling Interesse in de leerling tonen, accepteren, nieuwsgierig zijn. Het gaat erom de leerling echt te leren kennen en een band mee op te bouwen. Oefenen maar ook kijken, luisteren, aanvoelen. Let op verbale- maar ook nonverbale communicatie Communicatieve ruimte scheppen Leg uit waarom de leerling extra begeleiding krijgt. Probeer inzicht te krijgen in hoe de Leerling zijn probleem ervaart, wat hij denkt dat de oorzaak is en wat eraan gedaan kan worden. Stel je in het gesprek op als een gelijkwaardige gesprekspartner. Sfeer van vertrouwen en plezier. Interventie moet leuk zijn. Leerling moet trots kunnen zijn op zijn prestatie Aansluiten bij talenten en mogelijkheden van de leerling. Niet alle leerlingen zijn hetzelfde. Ze hebben andere interesses en voorkeuren. Het is de kunst om hierbij aan te sluiten.

Connect Vloeiend Lezen voor wie? In de periode van voortgezet technisch lezen (groep 4) Voor leerlingen die: de aanvankelijke leeshandeling beheersen niet komen tot automatiseren

Uitgangspunten Uitbreiding instructie- en oefentijd Betekenisvolle tekst Hoogste instructieniveau Herhaald lezen Directe verbinding lezen en schrijven Procesgerichte feedback Instructie strategieën Aanvullend interventieprogramma, geen vervanger van de leesinstructie Van groot belang om het nauwgezet uit te voeren Zoeken naar de zone van de naaste ontwikkeling Uitbreiding instructie- en oefentijd Betekenisvolle tekst Zoek een tekst die de leerling aanspreekt. Vaak is de hobby van de leerling een goede uitgangspositie. Hoogste instructieniveau Dit betekent het niveau dat voorafgaande gaat aan het frustratieniveau. Herhaald lezen Herhaald lezen ondersteunt de automatisering. Directe verbinding lezen en schrijven Uit onderzoek is gebleken dat motorische inprenting via het schrijven een positief effect heeft op het leren lezen. Procesgerichte feedback Verwoord duidelijk wat de leerling goed heeft gedaan. Alleen ‘prima’ of ‘goed zo’ geeft de leerling geen inzicht in zijn eigen leerproces.

Doel Connect Vloeiend Lezen Leeskilometers maken Komen tot vloeiendheid d.m.v. herhaald lezen Belangrijk: leesplezier en leesmotivatie

Uitvoering Minimaal 3x per week 20 minuten Individueel of in een klein groepje Binnen of buiten de groep In het Draaiboek Connect Vloeiend Lezen staat exact welke materialen u nodig heeft. Te downloaden van www.masterplandyslexie.nl, onder ‘producten’.

Structuur programma Zes fasen Leestechnieken: Voorlezen Koorlezen Duo-lezen Let op: De inhoud van de drie sessies wisselt! Lukt het de derde keer nog niet om vloeiend te lezen, dan is de tekst te moeilijk. Lukt het de eerste keer al vloeiend te lezen, dan is de tekst te gemakkelijk! Tijdens het bijwijzen kan een ‘bijwijskaartje’ worden gebruikt. In het draaiboek Connect Vloeiend lezen staan hiervan twee verschillende voorbeelden. Voorlezen: de leerkracht leest vloeiend voor, de leerlingen wijzen bij Koorlezen Duo-lezen: eentje leest voor, bij een fout blijft het bijwijskaartje even stilstaan, samen een oplossing zoeken mag

De zes fasen – sessie 1 Fase 1: Oriëntatie Fase 2: Voorlezen en interactie Fase 3: Koorlezen Fase 4: Woorden schrijven en lezen Fase 5: Duo lezen Afsluiting Fase 2: Tekst bestaat uit 60 tot 100 woorden. Korte bespreking van de inhoud van de tekst Fase 3: Gelijktijdig hardop lezen. Gebruik maken van bijwijskaartje. Fase 4: Iedere leerling kiest twee woorden uit de tekst die hij wil oefenen. Leerkracht schrijft deze woorden op een woordkaartje en dicteert. Leerling schrijft het op een transparant schrijfbordje. Vervolgens wordt er een zin bij het woord bedacht. Het schrijven van de letter kan gebeuren op een transparant schrijfbordje. Dit is eenvoudig zelf te maken door een vel stevig karton te plastificeren. Schrijft de leerling met een whiteboardstift, dan kan een fout eenvoudig worden weggeveegd met een tissue. Het voordeel van dit schrijfbordje is dat fouten direct kunnen worden weggeveegd en niet blijven staan zoals wel het geval is bij schrijven op gewoon papier. Fase 5: Tekst in duo’s lezen. Bijwijzen bij de ander met een bijwijskaartje.

De zes fasen – sessie 2 Fase 2: Voorlezen Fase 3: Koorlezen Fase 4: Woorden schrijven en lezen Fase 5: Duo lezen Afsluiting Tekst alleen voorlezen. Geen inhoudelijke bespreking.

De zes fasen – sessie 3 Fase 2: Voorlezen Fase 4: Woorden schrijven en lezen Fase 5: Duo lezen Fase 6: Fluisterlezen Afsluiting Fase 6: Leerling leest voor zichzelf de tekst zachtjes voor. Leerkracht vult vloeiendheidsschaal in.

Geven van feedback Directe, specifieke, positieve feedback (voorkomt inslijpen van fouten) Voorkomen van fouten (woord voorzeggen) Voorbeeld van gerichte positieve feedback: “Ik vind het knap dat je <moeilijk woord> vandaag goed leest”. Leerling kan ook eigen leesproces/-prestatie evalueren door gerichte vragen te beantwoorden.

Aandachtspunt Connect Vloeiend Lezen werkt alleen wanneer het programma exact wordt uitgevoerd zoals beschreven in de handleiding. Scholing om ermee te werken is meestal gewenst.