Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon (1561-1626)Michel Foucault (1926-1984)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Innovatie en stakeholders in VO
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Ferdinand de Saussure (Genève, 26 november Vufflens-le-Château, 22 februari 1913) =
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Politieke Actoren 6.1 Ambtenaren en adviesorganen
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Faculteit Sociale Wetenschappen
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.
Het maakbare lichaam Hoe ver mag je gaan om aan het schoonheidsideaal te voldoen? Grietje Dresen.
1 Organisatieverandering ondersteunen door computermodellen Mark Hoogendoorn.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Voorstelling 6de leerjaar
mineralen: atoombouw 1 Mineralen
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Participatie en een Klantenraad
Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault.
Foucault: How do people become subjects?
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Stromingen en partijen
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Waarom loopt het fout?. les dirigeants de leiders.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Existentialisme – stap voor stap
ANW - inductie & deductie
Betrokkenheid op de werkvloer
Futurelab De omgeving van Planning: doelen in een organisatie Strategie: methoden om doelen te bereiken Visie: samenhang en motivatie om aan doelen te.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Doel en taak van de hulpverlening
Made by: BadBoysBroekhin
Aantrekkelijke politiek? Jongeren en popularisering van politiek
Boekstaven 2009 De staat van het sociaal-cultureel volwassenenwerk in Vlaanderen Robbert Vanhuyse 1BASWc Academiejaar
Robert Maier Discours en culturele transformatie Robert Maier.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Rechtsstaat 4Havo Paragraaf 2 Wie kan de macht van de overheid controleren?
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
§2: politieke stromingen en partijen:
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
SMART-leerdoelen. Competentiegebied 1: Ik wil na zes weken de zes VVE methodieken kunnen toepassen bij het opvoeden van jonge kinderen. S: het kennen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Wie ben ik….? -Zelfbeeld: positief of negatief? 1.
Enkele interessante vragen!
Het 24 spel.
De WEtenscHappelijke revolutie
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Les 8 Behoeften Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Training Critical Friend
Je bent opgewekt: sta dus op. Wees 1. gericht op Christus; 2
Transcript van de presentatie:

Kennis is Macht Bacon versus Foucault

Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )

Kennis is Macht Kennis is een instrument van macht, hoewel de twee los van elkaar bestaan. Het doel van macht en het doel van kennis kunnen niet van elkaar gescheiden worden: in het kennen controleren we en in het controleren kennen we.

Foucault en Bacon over CIW Doel is kennis vergaren over C en I en die vervolgens in een maatschappij toepassen Doel is inzicht krijgen in de wijze waarop C en I functioneren, politiek, ethisch, sociaal, cultureel.

Kennis=macht=> het discourse Normaliserend Positief Performatief Disciplinerend

Het discourse van televisie Normaliserend = televisie vormt en stuurt ons verlangen Positief = televisie stelt geen regels maar brengt structuren aan Performatief= macht is actief met het televisiekijken Disciplinerend = televisie becommentarieert alles

Hoe functioneert taal? Hoe functioneert de mens volgens de taal? Welke rol(len) spelen de media hierin?