Vorige week McLuhan stelt media functioneren als Extensions of the Body: het is volgens de wetten van de media dat wij een werkelijkheid onder ogen krijgen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
over het Vaderhart van God.
Advertisements

Visie, missie en kernwaarden
I love you.
Een dag uit het leven van Plotseling Waar je als Lord al niet druk mee kunt zijn …
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
SE schrijfvaardigheid De belangrijke dingen op een rijtje…
ontwikkelingspsychologie
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
SKIMDOC Week 8.
Kunstmatige Intelligentie
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 I’M LEAVING This is a simple warning That I’ll leave in the morning I’ll come back now and then But today,
Vorige week: Massumi over Reagan 1.Problem of the actor 2.Seeming-being is een nieuw ‘regime of sign’ welke structuren aanbrengt in collective assemblages.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
PROGRAMMA: THE BODY ON SCREEN
Mediavergelijking Toetsing. Opzet tentamen: 4 korte kennisvragen (3 regels=5 punten per vraag) 3 Lange verdiepingsvragen (5 regels= 15 punten per vraag)
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2000 Six Steps Music/EMI Christian Music Publishing 1/10 FOREVER (Chris Tomlin) 1. Give thanks.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Religie het geloof in God of in goden
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
 Informatie over mezelf  Enkele interessante levensvragen volgens mij.
Dolly parton: Wings of a dove Made by guydoo On the wings of a snow-white dove He sends His pure sweet love A sign from above On the wings of a dove.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
Muziek - Ricky King - Medley
Verlangen naar God Longing for God
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
ACTmodel van psychopathologie
English 23 April 2018.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Vreugde Joy.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Vorige week McLuhan stelt media functioneren als Extensions of the Body: het is volgens de wetten van de media dat wij een werkelijkheid onder ogen krijgen. Deleuze denkt niet zozeer vanuit de mens maar ziet wel systemen, collectieve assemblages waar volgens wij handelen.

Vorige week McLuhan: metamyths: we kunnen een werkelijkheid en alle taaluitingen pas begrijpen op het moment dat wij de communicatieprincipes en haar technologische structuur achterhalen. Deleuze: speech acts bestaan uit order-words, bevatten geen informatie en zijn niet bedoeld om te communiceren maar appeleren aan een herinnering die wordt gedeteritorialiseerd. Lichamelijke modificaties en niet-lichamelijke transformaties zijn noodzakelijk in elkaar verpakt.

Wat is Mediavergelijking dan? McLuhan: een historisch onderzoek naar de wijze waarop dominante media de structuur van een manier van leven neerleggen. Deleuze: sociaal-cultureel onderzoek naar de wijze waarop collectieve assemblages de wijzen van spreken en handelen met zich meebrengen waarvolgens ons leven plaatsvindt.

Massumi volgt Deleuze (en McLuhan) “Rethink body, subjectivity and social change in terms of movement, affect, force and violence – before code, text, and signification.” (p.66) Op naar het ‘hart’ van representatie: the problem of the actor.

The Bleed: Ronald Raegan, the communicative president mlKxTY Waarom had het Amerikaanse volk zoveel vertrouwen in zo’n imaginary figure? Is de macht van Amerika nog steeds gebaseerd op economische en militaire suprematie of is het een simulacrum (Baudrillard) geworden? “Governing today means giving acceptable signs of credibility.”

The Bleed: between role and character Paul Patton: The Bleed wordt van oudsher gezien als een gevaar; vervloeiing van zijn en schijn Politici als acteurs: Reagan schoolvoorbeeld Massumi: “Reaganism is the regime of the visibility of seeming being.” Massumi presenteert nieuwe versie van: ‘the problem of the actor’

The Problem of the Actor bij Plato Plato: kunst is afbeelding van een afbeelding. Republiek is zoeken naar ideale staat. ‘For fear of infection in real life’: no mad or bad character. Waarom? Good men have no practice in such representations. Ideale acteur: Odysseus

The Problem of the Actor bij Nietzsche Nietzsche (volgens Patton): Patton: N encourages human capacity to play roles, to invent oneself with style and generally to celebrate “falseness with a good conscience”. (in Zarathustra: er zijn te weinig goede acteurs) Maar maakt zich ook zorgen dat acteren uit een ondergeschiktheid voortkomt. The problem of the actor is dat het geen creatieve artiest is; hij appeleert aan sentimenten. Innerlijke verlangen op te gaan in schijn: het lagere volk, die als slaaf aan hun omgeving ontsnappen. Tenslotte: vrouwen. Moeten zij niet voor en boven alles toneelspelers zijn?

Conclusie: Problem of the Actor is een politiek Plato: goed voorbeeld doet goed volgen, dat komt ten goede aan de Republiek. (Ethiek) Nietzsche: vooral de verdrukten spelen een rol. (Sociaal) Massumi: Reagan’s levensverhaal vertelt ons dat acteren een andere manier van waarnemen met zich mee (Ervaring) *Philip Seymour Hoffman

“There you are – just plain old everyday you” Wat gebeurt er bij het herkennen van jezelf? Reagan erkent de tweedeling (ik-ik op het scherm) draait niet om realiteit versus verschijning. Wat speelt er in de herkenning: Tweedeling is dubbele realiteit van de verschijning, is performatief in plaats van epistemologisch. Je ziet delen van jezelf niet vanuit ‘de ander’ maar als serie aan bekende poses=mirror-vision. Mirror-vision is een narratief, zoals we zo vaak ‘rollen’ om ons heen ‘herkennen’ (moeder – kind, student – arbeider) aan de hand waarvan je interpreteerd. (denk Merleau-Ponty)

“There you are – just plain old everyday you” Reagan is not content with that. Hij gaat naar de screening room. Grote schok voor Reagan komt omdat hij nu ineens de moviegoer is, het andere deel van zichzelf wordt. Maar omdat hij volgens movement-vision ziet, wordt hij onherkenbaar voor zichzelf. 1.Mirror-vision is relatief, is subject versus object. (I see you standing when walking) 2.Movement-vision is absoluut, los van subject of object. (I (other than) sees me (now you) standing (from the side, from-behind), walking (from-the-side, from behind), and so on. Elementair is beweging. Kings Row: de real movement bevat de virtual observer. Van de intersubjectieve wereld naar pure transformatie. ‘It is relationality in itself, freed from its terms.’ (p. 51) (vgl. Merleau-Ponty)

What happened? Reagan invents a technology of the event that is also a technology of the self [het acteren] and a technologizing of the self [het creeren van een Body without an Image]. (55) BwI onttrekt zich aan intersubjectieve wereld, maar draait om een ander waarnemen. Goede acteur is dus: Ruimtelijkheid is proprioception: registreert condities van beweging die de huid leest als kwaliteiten: “Movement-vision is sight turned proprioceptive” Cellulair geheugen is viscerality: registreert prikkelingen, intensiteiten, die door de vijf (exteroceptieve) zintuigen worden waargenomen nog voordat het brein dat doet. Proprioceptie en visceraliteit zijn het medium mesoperceptie: het punt waar de vijf zintuigen samen tot vlees worden. Ofwel; sensation. Onttrekt zich aan de logica van beeld en geluid waar intersubjectieve logica volgens werkt.

Fulcrum of the event: the order-word… ACTION! ‘Where’s the rest of me?’ geen informatie, geen communicatie, maar existentiele kreet. Niet alleen benoemen lichamelijke modificaties, maar ook gespleten zelf. “The rig, the order-word, the question- response, induction, possession, ventriloquism, the development of an emotionally charged ideal of unity and the quest to reach that ideal – all of these are technologies for making seeming being.” (p.64)

‘Reaganism is the regime of the visibility of seeming being’ “Reagan could not recognize himself in the rushes of King’s Row. In the screening room, he misrecognized himself as his new ideal. He looked back into the mirror, even as he was marked forever by movement- vision. He saw himself as other without other that is the body without an image” (p.65) Problem of the actor is dat met Reagan acteren politiek bedrijven werd.