1 Verkeersonderzoeken Maasdriel Commissie ruimte 2 april 2008 Gemeente Maasdriel
2 Doelstelling: -Weren van doorgaand vrachtverkeer op de N831 binnen de bebouwde kom, Mr. La Grostraat en Uilencotenweg. -Het beschrijven van knelpunten in de verkeersafwikkeling. -Het opstellen van een integrale visie voor het aanpakken van de knelpunten. -Uitgangspunt: Baronieweg = Provinciale weg als onderdeel van rondweg Hedel Verkeersonderzoek voor Ammerzoden en omgeving
3 Probleemlocaties Ammerzoden en omgeving Sluipverkeer Snelheid en intensiteiten Fietsverkeer Knelpunt verkeersveiligheid Onvoldoende overzicht Problemen
4 Overzicht van de maatregelen
5 3,00m 0,75m1,00m 0,75m Bermverharding Fietssuggestiestrook
6 Voorgesteld maatregelenpakket 2007 Maatregelpakket : Opwaarderen Achterdijk en Veldweg 30km zone in Ammerzoden Vrachtverbod Mr. La Grostraat en herinrichting Uilencotenweg Indicatie investeringskosten: €
7 Verkeersbelasting in
8 Maatregelenpakket 2007 Verkeerseffecten t.o.v. situatie 2020 Motorvoertuigen (waarvan vrachtauto’s) Toename verkeer Afname verkeer (-320) (+200) (+250) (-200) (+180) (-130) (-170) (+50) N322
9 Effectieve combinatie maatregelen Maatregelpakket: Opwaarderen Achterdijk en Veldweg 30km zone in Ammerzoden Vrachtverbod Mr. La Grostraat en herinrichting Uilencotenweg Ondersteunenden maatregelen Vrachtverbod(en) Convenant transportbedrijven Intensiveren handhaving Aanpassen bewegwijzering Vestigingsbeleid ten aanzien van transportbedrijven aanscherpen Mogelijk aanvullende infrastructurele maatregelen: Rotonde kruising Bernseweg- Hogesteeg Vrijliggend fietspad naast de Wellseindse- en Slijkwellsedijk Herinrichten kruising Bernseweg- Weigraaf (N831-N832)
10 1.Probleem Wellseind niet opgelost; vraag om: -doortrekken Maas-Waalweg met aandacht voor verkeersaantrekkende werking -Vrijliggend fietspad -Vrachtverbod 2.Milieuaspecten onvoldoende bekeken 3.TLN: geen vrachtverboden en voorstander doortrekken Maas Waalweg 4.Uilecotenweg weer 50 km/uur en geen vrachtverbod Mr La Grostraat; inrichting wordt in samenspraak met gebruikers bepaald. 5.Geen integraliteit met de rest van de Bommelerwaard 6.Aandacht voor vrachtverkeer in Delwijnen 7.Aanpassing kruispunt N831 en N832 noodzakelijk 8.N831 van 80 naar 60 km/uur tussen Hedel en Ammerzoden 9.Aandacht voor onderhoudsgevoeligheid en fietsvriendelijkheid van de grasbetontegels (=bermverharding) 2. Samenvatting inspraakreacties
11 4: Maatregelen ontlasten Baronieweg Opwaarderen Achterdijk Opwaarderen Achterdijk Veldweg, Broekheuvelsestraat
12 Variant Broekheuvelsestraat (motorvoertuigen) Verkeerseffecten t.o.v. Referentie 2020 MVT Toename verkeer Afname verkeer
13 Achterdijk tot Oude Rijksweg (zonder knip Veldweg) Verkeerseffecten t.o.v. situatie 2020 Aanpassing infra Toename verkeer Afname verkeer
14 Broekheuvelsestraat t.o.v. Maatregelpakket 2020 Verkeerseffecten t.o.v. Maatregelpakket 2020 Toename verkeer Afname verkeer
15 MaatregelPluspuntenMinpunten Opwaarderen Achterdijk, Veldweg en Broekheuvelsestraat Investeringskosten Maatregelpakket Broekheuvelsestraat € 4,8 miljoen Afname verkeer op de dijk en door Ammerzoden Minder (doorgaand) verkeer door Hedel en op Baronieweg Deel van Oude Rijksweg wordt hergebruikt Knip op twee wegen met erftoegangen; minder bereikbaarheid (Hoofd)verbinding Zaltbommel/Kerkwijk naar Hedel over het onder liggend wegennet niet meer over Veldweg maar via een omweg (Broekheuvelse straat /Rijksweg of via Ammerzoden) Duurder dan Achterdijk/Veldweg variant Ruim € 1,5 miljoen Plus- en minpunten
16 6. Vragen