Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, 28-1-2010 Monique Volman, VU.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB ????.
Advertisements

MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Aspecten van evaluatieonderzoek
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
De kaart is niet het landschap
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Experimenteel bij mensen: zinnig verder
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
Twee heren dienen; praktijk en wetenschap
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Co-creatie in academische werkplaatsen van Tranzo
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Eigen fout bij toetsing Verloren leerdoel door Windows Presentatie van Ton Wolf (Ecois) 14 mei 2010.
VIKC Evidence based richtlijnontwikkeling
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Methode-terugkomdagen in samenwerking met…. Wie wij zijn Onze locaties en werkgebied Onze trainers en expertise.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
1. 2 Wegwijzer Complexe & zeldzame tumoren AZ Nikolaas.
Investigating Economic Classroom Experiments
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Disclosure belangen NHG spreker
What is the meaning of? Student centered learning
Psychologie Les 1: Introductie.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Open(bare) onderwijsdata
Palliatieve zorg: jouw zorg?!
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
Pathologie en ziektebeelden
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Schoolverandering Workshop.
Evidence Based handelen logopedie
Zonder context geen bewijs
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Medische informatie op het Internet voor artsen
Evaluatieonderzoek.
Pathologie en ziektebeelden
Transcript van de presentatie:

Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU

Zinnig in onderwijs gebruik maken van wat onderzoek al aan inzichten over aanpakken heeft opgeleverd nagaan of onderwijsaanpakken - op allerlei schaalgroottes – leiden tot het beoogde resultaat wat je als bewijs ziet, hangt af van de situatie

Onzinnig Aan alle soorten van ‘bewijs’ de term ‘evidence-based’ koppelen Idee dat scholen alleen zouden mogen werken op manieren waar ‘evidence’ voor is (duurt lang, is duur, bepaalde onderwijsdoelen zijn lastiger onderzoekbaar) Idee dat scholen verplicht zouden moeten worden bepaalde werkwijze te volgen als de effectiviteit daarvan bewezen is

Onzinnig Evidence-based werken’ en ‘onderzoekende leraar’ op een hoop gooien Idee dat onderzoek naar de ontwikkeling van puberhersenen bewijs kan leveren voor de deugdelijkheid van onderwijs Doen alsof effectiviteit en efficiëntie in onderwijs het enige criterium is Onderwijsonderzoek vergelijken met onderzoek naar medicijnen

Zinnig Nadenken over mogelijkheden van ‘evidence’ opbouwen door ‘stapelen’ van lokaal onderzoek. ‘Evidence-based medicine’ volgens Raad voor de Volksgezondheid : 3 peilers: –wetenschappelijk bewijs van effectiviteit (evidence in strikte zin); –de wensen en behoeften van de patiënt; –de klinische expertise van de behandelaar.  evidence-informed