Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU
Zinnig in onderwijs gebruik maken van wat onderzoek al aan inzichten over aanpakken heeft opgeleverd nagaan of onderwijsaanpakken - op allerlei schaalgroottes – leiden tot het beoogde resultaat wat je als bewijs ziet, hangt af van de situatie
Onzinnig Aan alle soorten van ‘bewijs’ de term ‘evidence-based’ koppelen Idee dat scholen alleen zouden mogen werken op manieren waar ‘evidence’ voor is (duurt lang, is duur, bepaalde onderwijsdoelen zijn lastiger onderzoekbaar) Idee dat scholen verplicht zouden moeten worden bepaalde werkwijze te volgen als de effectiviteit daarvan bewezen is
Onzinnig Evidence-based werken’ en ‘onderzoekende leraar’ op een hoop gooien Idee dat onderzoek naar de ontwikkeling van puberhersenen bewijs kan leveren voor de deugdelijkheid van onderwijs Doen alsof effectiviteit en efficiëntie in onderwijs het enige criterium is Onderwijsonderzoek vergelijken met onderzoek naar medicijnen
Zinnig Nadenken over mogelijkheden van ‘evidence’ opbouwen door ‘stapelen’ van lokaal onderzoek. ‘Evidence-based medicine’ volgens Raad voor de Volksgezondheid : 3 peilers: –wetenschappelijk bewijs van effectiviteit (evidence in strikte zin); –de wensen en behoeften van de patiënt; –de klinische expertise van de behandelaar. evidence-informed