College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel
Agenda Weekindeling Zomerkwartaal Inleiding Businessmodelling Aan de slag Opdracht 2
Weekindeling Zomerkwartaal Lesweek 1: Customer insights + Hoorcollege Vakantie Lesweek 2: Waardecreatie Lesweek 3: Introductie Businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 4: Projectles: concepten bespreken Inleveren individuele opdracht Lesweek 5: Nieuwe businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 6: Het pitchen van een businesscase Lesweek 7:Nieuwe businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 8:Groepspresentaties opdracht Lesweek 9:Optionele feedbackles
Beoordeling Zomerkwartaal Twee opdrachten die elk voor 50% meetellen, opdrachten staan in de modulewijzer Opdracht 1 - Individuele opdracht, inleveren in lesweek 4 Opdracht 2 – Groepsopdracht, LET OP presentaties vinden plaats in week 8 Toepassing kennis uit hoorcolleges wordt expliciet meegenomen in de beoordeling!
Businessmodel In elke business gaat het kort door de bocht om meer te verdienen aan je bestaande klanten, om meer nieuwe klanten te verwerven en om een goede prijs te realiseren
Businessmodellen Alexander Osterwalder: “ A business model is a conceptual tool that contains a set of elements and their relationships and allows expressing the business logic of a specific firm. It is a description of the value a company offers to one or several segments of customers and of the architecture of the firm and its network of partners for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital, to generate profitable and sustainable revenue streams “
Businessmodellen Alexander Osterwalder: we kijken naar een filmpje: Wat is de essentie van dit filmpje?
Businessmodellen Businessmodellen gaan dus over: Hoe Creëer ik Waarde EN HOW TO MAKE MONEY
Businessmodellen Osterwalder gebruikt hiervoor: Het 9 blokken model
Zo ziet het er dan uit
Businessmodellen Osterwalder en het 9 blokken model: –Value proposition: Het aanbod van het bedrijf, zowel product als service, vertaald naar waarde voor de klant. –Target customer: Een beschrijving van de klant of klantgroep waar het bedrijf zich met de value proposition op richt. Hier worden karakteristieken beschreven van een (potentiele) klant (doelgroepanalyse dus) –Distribution channels: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de communicatie- en distributiestrategie beschreven. –Customer relationship: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten). –Key resources: Wat is de corebusiness van het bedrijf? –Key activities: Wat moet er gebeuren om het businessmodel te implementeren? –Key partner: Welk partnernetwerk heb ik nodig? –Revenue streams: Ofwel het verdienmodel –Cost structure: Wat kost het allemaal?
Verdienmodellen/inkomstenmodellen Een verdienmodel is onderdeel van het businessmodel Vaak wordt echter ook een verdienmodel als businessmodel aangeduid Niet correct dus
Verdienmodel voorbeeld Advertentiemodel Informatiesite biedt gratis content en diensten aan. De content wordt door de site zelf gemaakt of via derden betrokken. Het aanbod wordt voorzien van advertenties. Voorwaarde voor succes is veel verkeer Voorbeelden Nieuwsportals Volgende week ga we nader in op verdienmodellen
Businessmodellen Bij het uitwerken van 9 blokken moeten vragen worden gesteld als : -met wie moet ik samenwerken? -wie is de doelgroep? -is mijn product/dienst uniek? -wie is bereid om te betalen voor welke waarde?
Eigenlijk doorloop je de volgende vragencyclus
En zo een ingevulde voor de Financial Times
Opdracht in tweetallen In 2-tallen (20 minuten) Vul het businessmodel voor Ikea in, volgens de opzet van het 9 blokkenmodel Daarna bespreken we het plenair
Opdracht 2 Gaat over Businessmodellen Heeft iedereen al een groepje? Zo nee, dan wijs ik nu aan zodat iedereen in een groepje is ingedeeld
Opdracht 2: Groepsopdracht Je gaat een businessmodel ontwikkelen voor de game industrie Lees op: Met deze gegevens in je achterhoofd ontwikkel je een businessmodel voor de gameindustrie gericht op een specifieke doelgroep. Dat doe je aan de hand van een doelgroeponderzoek waarbij je echt in de huid kruipt van je doelgroep en de customerinsights weet te benoemen. Doelgroeponderzoek Je voert je doelgroeponderzoek real life uit. Je gaat de stad in, en segmenteert een gamers doelgroep op o.a. visuele kenmerken (hardcore gamers met een tatoeage, sportievelingen op een skateboard etc. ). Deze groep ondervraag je, om zo hun game lifestyle te kunnen benoemen en daarmee dus verschillende segmenten te kunnen benoemen. Je legt de verschillende doelgroepsegmenten vast in beeld op basis van visuele kenmerken en op basis van lifestyle. Je ondervraagt minimaal zeven representanten van je gamers doelgroep. De resultaten leg je vast in foto’s.
Opdracht 2: Groepsopdracht Businessmodel Je ontwikkelt een businessmodel voor een gamebedrijf naar eigen keuze. Het is de bedoeling dat jullie businessmodel verschillende doelgroepsegmenten van de gamers doelgroep aanspreekt. Je leest ter verdieping eerst het volgende document: Je ontwikkelt een businessmodel dat gecombineerde elementen van gratis en betaald bevat. Dit businessmodel leg je vast in 9 bouwstenen model van Alex Osterwalder. Marketing Rationale In een kort marketingdocument van 300 woorden leg je uit waarom en hoe je tot bepaalde keuzen bent gekomen. Als bijlage van je rationale neem het 9 bouwstenen businessmodel op. Presentatie Je presenteert de resultaten van deze opdracht tijdens de les in week 8 in de vorm van een pitch à la Dragons Den. Je hebt per groepje 10 minuten voor de presentatie.
Opdracht 2 Is alles duidelijk in deze opdracht? Wat moet je allemaal onderzoeken en op welke vragen moet je antwoord krijgen?
Vragen?