College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
College 2, jaar 2, Zomer 2009 Waardecreatie (Aangepast programma voor deeltijd studenten) Docent Toine Nagel.
Nieuwe Businessmodellen (Aangepast programma voor deeltijd studenten)
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Welkom het is Lente. Jippie Medmec03
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
Presentatie productvoorstellen
College 1, jaar 2, Zomer 2010 Customer insights Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Marketing Management
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Medmec04 les 1 Engagement.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Created by BM|DESIGN|ER bemiddeling default. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Huisartsenposten? Landelijke Huisarts Vereniging? Tandarts vereniging? VALUE.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Esther van Bentum default.
Created by BM|DESIGN|ER oh contrl generiek gem oh prov oh rijks oh zbo's ssc/gr's energie zorg.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
Created by BM|DESIGN|ER Discover your story CONCEPT default.
Created by BM|DESIGN|ER Nivon Reizen - Alg dln vrijw bureau.
Created by BM|DESIGN|ER A taste of Life Afschaffen Verhogen Verminderen Ongewijzigd Creëren.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Created by BM|DESIGN|ER Henri Nefkens B.V.. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Marketingbureau Poetsbedrijf Accesoires inbouwservice VALUE PROPOSITION Kwaliteit.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Les 1: Introductie Marketing
Transcript van de presentatie:

College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel

Agenda Weekindeling Zomerkwartaal Inleiding Businessmodelling Aan de slag Opdracht 2

Weekindeling Zomerkwartaal Lesweek 1: Customer insights + Hoorcollege Vakantie Lesweek 2: Waardecreatie Lesweek 3: Introductie Businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 4: Projectles: concepten bespreken Inleveren individuele opdracht Lesweek 5: Nieuwe businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 6: Het pitchen van een businesscase Lesweek 7:Nieuwe businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 8:Groepspresentaties opdracht Lesweek 9:Optionele feedbackles

Beoordeling Zomerkwartaal Twee opdrachten die elk voor 50% meetellen, opdrachten staan in de modulewijzer Opdracht 1 - Individuele opdracht, inleveren in lesweek 4 Opdracht 2 – Groepsopdracht, LET OP presentaties vinden plaats in week 8 Toepassing kennis uit hoorcolleges wordt expliciet meegenomen in de beoordeling!

Businessmodel In elke business gaat het kort door de bocht om meer te verdienen aan je bestaande klanten, om meer nieuwe klanten te verwerven en om een goede prijs te realiseren

Businessmodellen Alexander Osterwalder: “ A business model is a conceptual tool that contains a set of elements and their relationships and allows expressing the business logic of a specific firm. It is a description of the value a company offers to one or several segments of customers and of the architecture of the firm and its network of partners for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital, to generate profitable and sustainable revenue streams “

Businessmodellen Alexander Osterwalder: we kijken naar een filmpje: Wat is de essentie van dit filmpje?

Businessmodellen Businessmodellen gaan dus over: Hoe Creëer ik Waarde EN HOW TO MAKE MONEY

Businessmodellen Osterwalder gebruikt hiervoor: Het 9 blokken model

Zo ziet het er dan uit

Businessmodellen Osterwalder en het 9 blokken model: –Value proposition: Het aanbod van het bedrijf, zowel product als service, vertaald naar waarde voor de klant. –Target customer: Een beschrijving van de klant of klantgroep waar het bedrijf zich met de value proposition op richt. Hier worden karakteristieken beschreven van een (potentiele) klant (doelgroepanalyse dus) –Distribution channels: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de communicatie- en distributiestrategie beschreven. –Customer relationship: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten). –Key resources: Wat is de corebusiness van het bedrijf? –Key activities: Wat moet er gebeuren om het businessmodel te implementeren? –Key partner: Welk partnernetwerk heb ik nodig? –Revenue streams: Ofwel het verdienmodel –Cost structure: Wat kost het allemaal?

Verdienmodellen/inkomstenmodellen Een verdienmodel is onderdeel van het businessmodel Vaak wordt echter ook een verdienmodel als businessmodel aangeduid Niet correct dus

Verdienmodel voorbeeld Advertentiemodel Informatiesite biedt gratis content en diensten aan. De content wordt door de site zelf gemaakt of via derden betrokken. Het aanbod wordt voorzien van advertenties. Voorwaarde voor succes is veel verkeer Voorbeelden Nieuwsportals Volgende week ga we nader in op verdienmodellen

Businessmodellen Bij het uitwerken van 9 blokken moeten vragen worden gesteld als : -met wie moet ik samenwerken? -wie is de doelgroep? -is mijn product/dienst uniek? -wie is bereid om te betalen voor welke waarde?

Eigenlijk doorloop je de volgende vragencyclus

En zo een ingevulde voor de Financial Times

Opdracht in tweetallen In 2-tallen (20 minuten) Vul het businessmodel voor Ikea in, volgens de opzet van het 9 blokkenmodel Daarna bespreken we het plenair

Opdracht 2 Gaat over Businessmodellen Heeft iedereen al een groepje? Zo nee, dan wijs ik nu aan zodat iedereen in een groepje is ingedeeld

Opdracht 2: Groepsopdracht Je gaat een businessmodel ontwikkelen voor de game industrie Lees op: Met deze gegevens in je achterhoofd ontwikkel je een businessmodel voor de gameindustrie gericht op een specifieke doelgroep. Dat doe je aan de hand van een doelgroeponderzoek waarbij je echt in de huid kruipt van je doelgroep en de customerinsights weet te benoemen. Doelgroeponderzoek Je voert je doelgroeponderzoek real life uit. Je gaat de stad in, en segmenteert een gamers doelgroep op o.a. visuele kenmerken (hardcore gamers met een tatoeage, sportievelingen op een skateboard etc. ). Deze groep ondervraag je, om zo hun game lifestyle te kunnen benoemen en daarmee dus verschillende segmenten te kunnen benoemen. Je legt de verschillende doelgroepsegmenten vast in beeld op basis van visuele kenmerken en op basis van lifestyle. Je ondervraagt minimaal zeven representanten van je gamers doelgroep. De resultaten leg je vast in foto’s.

Opdracht 2: Groepsopdracht Businessmodel Je ontwikkelt een businessmodel voor een gamebedrijf naar eigen keuze. Het is de bedoeling dat jullie businessmodel verschillende doelgroepsegmenten van de gamers doelgroep aanspreekt. Je leest ter verdieping eerst het volgende document: Je ontwikkelt een businessmodel dat gecombineerde elementen van gratis en betaald bevat. Dit businessmodel leg je vast in 9 bouwstenen model van Alex Osterwalder. Marketing Rationale In een kort marketingdocument van 300 woorden leg je uit waarom en hoe je tot bepaalde keuzen bent gekomen. Als bijlage van je rationale neem het 9 bouwstenen businessmodel op. Presentatie Je presenteert de resultaten van deze opdracht tijdens de les in week 8 in de vorm van een pitch à la Dragons Den. Je hebt per groepje 10 minuten voor de presentatie.

Opdracht 2 Is alles duidelijk in deze opdracht? Wat moet je allemaal onderzoeken en op welke vragen moet je antwoord krijgen?

Vragen?