MEDMAR Werkcollege 2, jaar 1, Herfst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Verborgen vormen van pesten
Over consumenten, gedrag en marketing
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Geld verdienen met trends
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Marketing Werkgroep 6.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Lezing door Kick de Wolff
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Interpreteren van data
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
OFC28 mediawijsheid les 4.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Les 5: Het marketingplan
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

MEDMAR Werkcollege 2, jaar 1, Herfst Let’s get started Marketing? Marketing! Docent Toine Nagel

Agenda Inleveren Opdracht 1a Toelichting en Opdracht 1b Theorie en diverse oefeningen

Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Doelgroepanalyse en Persona’s, Consumentengedrag, Marktsegmentatie en Positionering WC 2: Marketingomgeving, Marktonderzoek, + inleveren opdracht 1a + uitreiken opdracht 1b WC 3: Producten, diensten en merkenstrategie + teruggeven opdracht 1 met feedback WC 4: Marketingmix en promotieplan + inleveren opdracht 1b In week 6 kun je mijn feedback op opdracht 2 ophalen bij Frontoffice Tentamen in week 42 (nadere info volgt)

Inleveren opdracht 1a Hoe ging de opdracht? Hoe hebben jullie het aangepakt? Was was leuk? Wat was lastig?

Opdracht 1b Voor volledige beschrijving zie de modulewijzer via de startpagina. De opdracht bestaat uit ... Opdracht 1b Individuele opdracht : Doelgroepanalyse In het eerste gedeelte van deze opdracht (1a) heb je samen met je groepje 4 typen consumenten benoemd voor uitgaansgelegenheden. Met deze informatie ga je nu individueel een uitgebreidere doelgroepanalyse maken. Maak een keuze voor 1 van de 4 typen consumenten die jij en je groep hebben benoemd in het eerste gedeelte van deze opdracht. Voor het tweede gedeelte van deze opdracht (1b) voer je een grondig doelgroeponderzoek uit, waarin je o.a. ook 3 mensen uit je gekozen consumententype interviewt. Ook maak je één persona die representatief is voor deze doelgroep. Opdracht Je maakt een doelgroepanalyse waarin minimaal het volgende aan de orde dient te komen: • Omvang van de doelgroep (hoeveel mensen van dit type zijn er te onderscheiden in Rotterdam) • De karakteristieken/kenmerken van deze doelgroep • De wensen en behoeften (needs en wants) van deze doelgroep. • Een persona • Uitwerking Interviews 1 van 3

Opdracht 1b 2 van 3 Maak een verslag waarin aan de orde komen: • Omvang van de doelgroep • Kenmerken van de doelgroep • Needs en Wants analyse • Eén persona uit je doelgroep (incl. foto) • De uitwerkingen (conclusies) van 3 interviews met je doelgroep Randvoorwaarden Je verslag bevat tussen de 750 en 1000 woorden Boven aan je tekst staat in één regel je voornaam, achternaam, studentnummer en klas. Je verdeelt je tekst door tussenkoppen. De tussenkoppen zijn gelijk aan de onderwerpen waarop je een antwoord moet geven Aan je tekst niet je een apart voorblad vast. In de linkerbovenhoek staan je voor- en achternaam, studentnummer en klas. Je hebt het verslag aan het begin van werkcollege 4 op papier ingeleverd bij je docent. Tevens publiceer je je verslag online in PDF formaat op je studentenspace in een apart mapje MEDMAR, met als vermelding MEDMAR1B_herfst09 2 van 3

Opdracht 1b 3 van 3 Uitwerking: Verslag (750 – 1000 woorden) + Fotografie Geef in je verslag antwoord op de volgende vragen: Welke type mensen/consumenten zie je, heb heb je geobserveerd? (4 typen) Wat zijn de verschillen tussen de typen mensen/consumenten? Zie je een relatie tussen het type mens/consument en de consumpties die hij/zij koopt? Hoe verklaar je dat een bepaald type mensen/consumenten een voorkeur heeft voor bepaalde consumpties? Geef in je verslag ook aan: Op welke dag(en) je in de 3 uitgaansgelegenheden je bent geweest en waar je bent geweest. Hoeveel mensen je hebt aangesproken. Hoeveel mensen wilden meewerken. Foto Maak foto’s van je bezoek aan de 3 uitgaansgelegenheden. Wanneer je klanten fotografeert, vraag dan eerst toestemming. Geef bij iedere foto een korte beschrijving 3 van 3

Weet iedereen wat needs en wants zijn dan?

Moet je wel weten voor de opdracht! Mensen hebben allerlei behoeften Een behoefte is het besef dat het je aan iets ontbreekt Een belangrijke basisbehoefte is honger Wensen zijn de concrete vormen van een menselijke behoefte Een Amerikaan kan verlangen naar een Big Mac met frietjes en cola Een Indonesiër naar Nasi Goreng met een Bintang biertje Of jijzelf naar een broodje kroket met een Redbull

Tot zover Opdracht 1b We gaan verder met de “Marketingomgeving” De theorie:

Marketingomgeving Elke organisatie, met of zonder winstoogmerk, heeft te maken met haar omgeving Vanuit het perspectief van marketing heet dit dan de marketingomgeving DEFINITIE:De marketingomgeving omvat alle spelers en krachten buiten de marketing die de mate bepalen waarin het marketingmanagement in staat is succesvolle transacties met de klanten uit zijn doelgroep te beginnen en te onderhouden.

Marketingomgeving De marketingomgeving bestaat uit de micro-omgeving (binnen de organisatie) en de macro-omgeving (buiten de organisatie):

> de micro omgeving (ín het bedrijf)

> de macro-omgeving

Marketingomgeving in de praktijk: Douwe Egberts; (marketing) probleemstelling (anno ca 2004) Koffieconsumptie daalt, met name onder jongeren Ook zijn er veel meer concurrenten van koffie op de markt gekomen: welke dranken zijn concurrenten van koffie? Oftewel: DE heeft moeite om nieuwe klanten te winnen in de veranderde marketingomgeving DE ontwikkelde een speciale jongerenstrategie: Douwe Egberts blend dagen nieuwe dranken op koffie gebaseerd specifieke marketingcommunicatie

> Douwe Egberts Campagne http://video.google.com/videoplay?docid=3233096402606548415

Opdracht in groepjes van 4 Het management van Off Corso: http://www.off-corso.nl/ las recentelijk een artikel over Eerlijk’ uitgaan. Een extract: “ Mogelijke trends in het uitgaan is het ‘eerlijk’ uitgaan. Uitgaansgelegenheden gooien het steeds meer op de milieubewuste aanpak. Denk aan energie dat wordt opgewerkt door de dansvloer, regenwater voor de toiletten, heaters die op beweging werken en het water van de spoelbak voor achter de bar behoort ook tot de mogelijkheden. Dit heeft de toekomst. Hier horen natuurlijk ook biologisch gebrouwen bier en fairtrade-cocktails bij. Aangezien de eigenaren aan massa-aankoop doen, zal de prijs niet heel veel hoger liggen”

Opdracht in groepjes van 4 Daar wil Off Corso wel wat mee. Maar ze willen ze grondig voorbereiden en geven jullie marketingbureau de opdracht om de micro- en macro-omgeving van Off Corso goed door te lichten 30 minuten Tip: meer uitleg in Hoofdstuk 3 van Kotler

Benen strekken, koffie halen...

Opdracht in groepjes van 4 2 groepjes presenteren de belangrijkste uitkomsten uit de Off Corso opdracht

Marktonderzoek Waarom? Inzicht in behoefte en wensen van de doelgroep! Zicht houden op concurrenten en andere belangrijke spelers. De juiste informatie op het juiste moment levert concurrentievoordeel op!

Onderzoeksvragen... zo dus niet: http://www.youtube.com/watch?v=OV5fHruaOyM

Data Verzamelen Dit komt natuurlijk uit het boek van een oude man en is dus een ‘beetje’ gedateerd... Tegenwoordig gebruik je web- en SMS poll’s, co-creation, crowdsourcing, social networks (Hyves), Google-Analytics enzovoort...

Data ‘Evalueren’ Desk research Hoe betrouwbaar is: Secundaire informatie Tip: altijd doen Veel is bekend Let op relevantie, juistheid, actualiteit en onpartijdigheid Hoe betrouwbaar is: Wikipedia? Een weblog? Een website?

Oefening in groepje Stel dat Gazelle aan jullie vraagt om onderzoek te doen naar de marktmogelijkheden voor elektrische fietsen Hoe zou je dat aanpakken en welke vragen zou je beantwoord willen hebben? 20 minuten

Oefening in groepje Laat er nou mooi marktonderzoek uitgevoerd zijn Bekijk de resultaten op: http://www.hbd.nl/websites/hbd2009/files/Tweewielers%2Felektrisch-fietsen-marktonderzoek-en-toekomstverkenning.pdf En licht toe wat er onderzocht is en hoe het is onderzocht 15 minuten

Tips Hoe waardevol is de informatie? Mijn tante Truus schrijft namelijk ook op Wikipedia... “63% baseerde zich op onvolledige informatie” wees een onderzoek uit. Zorg dat jij niet bij die 63% hoort! ( http://www.prospective.nl/2009/08/11/so-much-for-seo/ ) Ben onbevooroordeeld t.o.v. de markt en de doelgroep, schakel je “filters” uit (je kijk op de wereld) én... stel je oordeel uit want: http://www.youtube.com/watch?v=SEnKyxCIyCc&feature=related

Doelgroeponderzoek

Doelgroeponderzoek Raadplegen inhoudelijke deskundigen Raadplegen doelgroepkenners Deskresearch Gebruik bestaande gegevens Individuele interviews doelgroep Groepsdiscussie Onderzoek via internet Observatie Panels Observeren ... spreiding ten aanzien van relevante kenmerken is van belang. Voorkom dat bijvoorbeeld alle interviews worden gehouden met één vriendenclubje binnen de doelgroep.

Doelgroepen Laurens Rusters (Cendris = TNT Post) aan het woord: http://www.youtube.com/watch?v=ePtijmBIYdQ

Oefening: Voor het “Connecting Vibes” project ga je onderzoek doen naar een doelgroep. Daarbij ga je ook mensen interviewen. En dat interviewen, dat gaan we trainen: Bedenk 2 dingen die je zou willen weten van je gesprekspartner... (hou die 2 dingen voor jezelf) In groepjes van drie gaat persoon 1 in gesprek en stelt de vragen aan nummer 2. Onderwerp 1 achterhaal je door gesloten vragen... Onderwerp 2 achterhaal je door open vragen... Nummer 3 observeert en telt het aantal open vragen, gesloten vragen en suggestieve vragen. Na 5 minuten gesprek is er tijd voor 2 minuten feedback. Na het gesprek en de evaluatie draai je de rollen om. Tot slot bespreken we met de klas de bevindingen.

Je bent wel erg ambitieus, is het niet? Oefening uitleg Een open vraag is een vraag die begint met een vraag­woord (hoe, waar, waarom, wat etc.). Bijvoorbeeld: Wat vond je van het boek? Een gesloten vraag begint niet met een vraagwoord: op die vragen kun je alleen met ja of nee antwoorden. Bijvoorbeeld: Vond je het boek leuk? (Ja/Nee) Een suggestieve vraag wordt zo gesteld dat het antwoord er eigenlijk al in besloten ligt Zoals: Je bent wel erg ambitieus, is het niet?

Huiswerkopdracht lezen Kotler In deze les zijn we aan de slag gegaan met de hoofdstukken 3 en 4 uit Kotler Lees deze hoofdstukken voor het volgende hoorcollege op donderdag 17 september En lees hoofdstuk 7 voor het volgende werkcollege

Vragen? Deze presentatie is te downloaden via; http://www.prospective.nl / weet / colleges LET OP OPDRACHT 1B INLEVEREN over 2 weken Succes! 34

Vragen? a.f.nagel@hro.nl Succes!