Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Welkom nieuwe leerlingen!
een didactiek voor opleiden op school
Huiswerktips.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Leren spellen, feedback en de computer
De historie & de toekomst
Preventieve instructiemethodiek
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Welkom op de informatieavond
Vergoedingsregeling dyslexie
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Portfolio
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all"
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Effectief spellingonderwijs
Kennis - Intelligentie
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
Autisme in de dagelijkse praktijk
Bouw!.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Onze nieuwe rekenmethode
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Keuzethema: differentiatie
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 week
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Poortwachtersbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school Anna M. T. Bosman KU Nijmegen Congres “Leven met dyslexie” 18 juni 2003 a.bosman@ped.kun.nl

In deze lezing zal aan bod komen Wat belangrijk is in een leesbehandeling in een spellingbehandeling Onbewezen stelling: lees- en spelling-problemen in Groep 3 dienen zonder uitstel en onmiddellijk te worden aangepakt a.bosman@ped.kun.nl

Onderzoek naar de effectiviteit van een leesbehandeling is schaars bewijst dat bijna elk type behandeling werkt is vaak lastig te interpreteren, omdat veel aspecten tegelijk geïmplementeerd zijn een relevante controlegroep ontbreekt generalisatie vaak niet mogelijk is effect op langer termijn niet duidelijk is a.bosman@ped.kun.nl

De meeste leesbehandelingen vinden eens per week plaats worden uitgevoerd door professionals worden gegeven als kinderen meer dan een jaar achterlopen lijken systematisch zijn gebaseerd op de gedachte dat lezen fundamenteel fonologisch gemedieerd is a.bosman@ped.kun.nl

zijn effectiever bij leerlingen met een kleinere achterstand hebben meer effect op het lezen van tekst dan het lezen van losse woorden slagen er niet in om de achterstand van een leerling volledig weg te werken zijn effectiever bij leerlingen met een kleinere achterstand zijn effectiever bij kinderen zonder bijkomende problemen a.bosman@ped.kun.nl

Torgesen et al. (2001) 60 leerlingen met leesproblemen gemiddeld 10 jaar woord lezen was 1.5 SD onder het gemiddelde fonologische vaardigheid onder minimum verbale intelligentie > 75 (Gemiddeld: 93) 8 weken, dagelijkse interventie van 2 uur 8 weken follow-up begeleiding in de klas professionele behandelaars a.bosman@ped.kun.nl

Torgesen et al. (2001) twee zeer systematische behandelingen ADD: auditory discrimination in depth EP: embedded phonics metingen: voor, direct erna, 1 en 2 jaar later lezen werd beoordeeld op: accuraatheid; kwam en bleef op niveau begrip; kwam en bleef op niveau snelheid; kwam niet op niveau a.bosman@ped.kun.nl

Torgesen et al. (2001)  a.bosman@ped.kun.nl

Aspecten die een leestraining effectief lijken te maken intensief (twee maal 1 uur per dag) elke dag één-op-één ervaren behandelaar systematisch en afgestemd op het niveau veel herhaling (overlearning) (veel positieve feedback) a.bosman@ped.kun.nl

Onderzoek naar de effectiviteit van een spellingbehandeling is zeer schaars bewijst dat lang niet elk type behandeling werkt is redelijk goed te interpreteren, omdat gering aantal aspecten geïmplementeerd is een relevante controlegroep aanwezig is effect op langer termijn soms duidelijk is a.bosman@ped.kun.nl

Woorden met ambigue foneem-grafeem relaties Paleis Stouterd Kachel Rondje Vuilnis Modder Schildpad Miauwen Nagel Bloot Pantoffel “Hengel” van Leerdam, Bosman, & Van Orden (1998) a.bosman@ped.kun.nl

Percentage correct na 3x oefenen a.bosman@ped.kun.nl

Woorden met inconsistente foneem-grafeem relaties asperge bungalow champignon douane giraffe jeans jungle jus kangoeroe kievit (kieviet, sinds 1998) milieu niveau onmiddellijk passagier populair station Schiffelers, Bosman & van Hell, 2002 a.bosman@ped.kun.nl

Percentage correct na 3x oefenen a.bosman@ped.kun.nl

Een goede spellingmethode is afgestemd op de leerling leerlingen met aandachtsproblemen vragen een andere aanpak dan leerlingen zonder leerlingen met spellingproblemen hebben meer oefening nodig dan leerlingen zonder is afgestemd op het spellingprobleem woorden met ambigue foneem-grafeem relaties vragen om een andere instructie dan woorden met inconsistente foneem-grafeem relaties a.bosman@ped.kun.nl

Aspecten die een spellingtraining effectief lijken te maken staat dicht bij de vaardigheid zelf wordt uit het hoofd geoefend heeft een motorische component betreft het hele woord bevat directe feedback a.bosman@ped.kun.nl

Lees- en spellingachterstand is zelden het gevolg van speelsheid kan niet vroeg genoeg aangepakt worden de behandeling ervan moet “voor alles gaan” ‘Een persoonlijk verhaal’ a.bosman@ped.kun.nl

Oproep tot deelname onderzoek om te bewijzen dat vrijwel alle lees- en spellingproblemen voorkomen kunnen worden als we vanaf de eerste lesdag weigeren te accepteren dat een kind achterloopt. Nodig: leerkrachten die wel in deze stelling geloven leerkrachten die niet in deze stelling geloven Aanmelding: a.bosman@ped.kun.nl a.bosman@ped.kun.nl

Dank voor uw aandacht a.bosman@ped.kun.nl