Pauze: De essentie van een ritmische interactie Prof. dr. Anna M.T. Bosman & Christiane Jennekens, M.Sc. 1Studiedag NVvMT 15 oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Radboud Universiteit Nijmegen
Innoveren voor gezondheid
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Radboud Universiteit Nijmegen
Leer de namen van de noten 1
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Emerging Body Language Sprakeloos dynamisch A tribute to Marijke Rutten-Saris 12 juni 2010.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Slim kwalificeren Slim kwalificeren.
Bezit – possessive – genitive – 2e naamval Welke is juist: De pet van mijn vader.= The cap of my father. My father’s cap. My fathers’ cap.
1 Smart System Design Waar gaat dat over? Projectdag 17 april 2008 Prof Ton Mouthaan, decaan EWI.
Discipelschap.
Leer de namen van de noten 2
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Gedrag in organisaties, 10e editie
Belastingverdragen en de CCCTB
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
1 Programma bijeenkomst 2 Goed zorgen voor jezelf  Loslaten en ontspannen  Balans draagkracht – draaglast  Inschakeling hulp in huis  Pauze  Voorlichting.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Emerging Body Language:
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
6 Wie waren de eerste mensen?
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Natuurgerichte intelligentie
The medium is the message
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Het ideale fairtrade team
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Evidence-Based Medicine
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Sunday, 19 April 2015 zondag 19 april 2015 Anu Laciatu 5’56’’ Una Antra Matina 4’28’’ Dawn 5’22’’ Little Wing 5’11’’ The Song Of The Rain 4’51’’ Oiche.
Monument voor de brandweer Herdenken Monument. functies van herdenken Op verschillende niveaus Troost & erkenning, respect en trots d.w.z. - verwerken.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
Wat is DRAMA??.
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Communicatie 7e les.
Compositie.
STUDIEDAG 20 oktober 2014.
Transcript van de presentatie:

Pauze: De essentie van een ritmische interactie Prof. dr. Anna M.T. Bosman & Christiane Jennekens, M.Sc. 1Studiedag NVvMT 15 oktober 2010

Improvisatie

Vermogen tot meebewogen zijn Konrad Lorenz: Imprinting

Samen bewegen

EBL’s woordeloze interactiestructuren  Afstemming: in elkaars ritme bewegen met ritmische pauze (0-1 jaar)  Beurtwisseling: in elkaars ritme na elkaar bewegen (1-2 jaar)  Uitwisseling: een passende variatie toepassen in de beurtwisseling (2-3 jaar)

EBL’s verbale interactiestructuren  Speldialoog: de taal begeleidt de interactie en kan als doel op zich functioneren (3-4 jaar)  Taak/Thema: de taal is het middel tot interactie geworden (4-5 jaar)

Op jezelf, de ander en het materiaal afstemmen People making rain

Beurtwisselen La belle et le sauvage (geen beeldmateriaal)

Uitwisseling: spelen met de verwachting Bobby McFerrin and the Pentatonic Scale en nog een

We leren in de Pauze

EBL maakt gebruik van  Intersensorische waarneming  Fysionomische waarneming  Uitstraling

De Waarneming heeft kwalitatieve of modale kenmerken: kleur, zoetheid, toonhoogte, etc. kwantitatieve of amodale kenmerken: intensiteit, snelheid, duur, ruimtelijke positie, ruimtelijke uitgebreidheid, ritme vorm, etc 12

Intersensorische perceptie 13

Fysionomische waarneming gevoels- of affectwaarneming (categoriaal, zoals blij, boos, verdrietig; basisemoties) bij alles: mensen, dieren, dingen, situaties, gebeurtenissen (Werner, 1948). 14 Boos Verdrietig Blij

Wassily Kandinsky ( ) To this very day I can still see the colors coming out of the tubes. One press with my fingers and jubilantly, festively, or grave and dreamy, or turned thoughtfully within themselves, the colors came forth. Or wild with sportiveness, with a deep sigh of liberation, with the deep tone of sorrow, with splendid strength and fortitude

16

Uitstraling Kwaliteit van de ervaring die dynamische en bewegingskenmerken uitdrukken (en niet zozeer de statische vorm- of emotionele aspecten) Vb: golvend, staccato, glijdend, ploffend, uitvloeiend, explosief, duwend, etc.explosiefduwend Lopen, pakken, praten, bewegen, denken, etc. is bij elk individu gekarakteriseerd door een persoonlijke uitstraling (i.c., vitality effect). )17

EBL in de therapie  gebruik de uitstraling van de cliënt  durf te laten ontstaan  zet de pauze bewust in  gebruik taal (alleen) als ondertiteling )18

Dank voor uw aandacht )19