Pauze: De essentie van een ritmische interactie Prof. dr. Anna M.T. Bosman & Christiane Jennekens, M.Sc. 1Studiedag NVvMT 15 oktober 2010
Improvisatie
Vermogen tot meebewogen zijn Konrad Lorenz: Imprinting
Samen bewegen
EBL’s woordeloze interactiestructuren Afstemming: in elkaars ritme bewegen met ritmische pauze (0-1 jaar) Beurtwisseling: in elkaars ritme na elkaar bewegen (1-2 jaar) Uitwisseling: een passende variatie toepassen in de beurtwisseling (2-3 jaar)
EBL’s verbale interactiestructuren Speldialoog: de taal begeleidt de interactie en kan als doel op zich functioneren (3-4 jaar) Taak/Thema: de taal is het middel tot interactie geworden (4-5 jaar)
Op jezelf, de ander en het materiaal afstemmen People making rain
Beurtwisselen La belle et le sauvage (geen beeldmateriaal)
Uitwisseling: spelen met de verwachting Bobby McFerrin and the Pentatonic Scale en nog een
We leren in de Pauze
EBL maakt gebruik van Intersensorische waarneming Fysionomische waarneming Uitstraling
De Waarneming heeft kwalitatieve of modale kenmerken: kleur, zoetheid, toonhoogte, etc. kwantitatieve of amodale kenmerken: intensiteit, snelheid, duur, ruimtelijke positie, ruimtelijke uitgebreidheid, ritme vorm, etc 12
Intersensorische perceptie 13
Fysionomische waarneming gevoels- of affectwaarneming (categoriaal, zoals blij, boos, verdrietig; basisemoties) bij alles: mensen, dieren, dingen, situaties, gebeurtenissen (Werner, 1948). 14 Boos Verdrietig Blij
Wassily Kandinsky ( ) To this very day I can still see the colors coming out of the tubes. One press with my fingers and jubilantly, festively, or grave and dreamy, or turned thoughtfully within themselves, the colors came forth. Or wild with sportiveness, with a deep sigh of liberation, with the deep tone of sorrow, with splendid strength and fortitude
16
Uitstraling Kwaliteit van de ervaring die dynamische en bewegingskenmerken uitdrukken (en niet zozeer de statische vorm- of emotionele aspecten) Vb: golvend, staccato, glijdend, ploffend, uitvloeiend, explosief, duwend, etc.explosiefduwend Lopen, pakken, praten, bewegen, denken, etc. is bij elk individu gekarakteriseerd door een persoonlijke uitstraling (i.c., vitality effect). )17
EBL in de therapie gebruik de uitstraling van de cliënt durf te laten ontstaan zet de pauze bewust in gebruik taal (alleen) als ondertiteling )18
Dank voor uw aandacht )19