Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
KWALITEITSZORG november 2012
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Leren spellen, feedback en de computer
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
20-03 Indelingen kosten.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
SOM 2 REMMENDE HARDLOPER
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De ondersteuning van Connect lezen
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Effectief lees- en spellingonderwijs
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Welkom op de informatieavond
Het cito-leerlingvolgsysteem
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Tielkemeijer & Partners Vermogensbeheer BV. Rotterdam, 2 november 2000 ten behoeve van: Opties in de praktijk door: Hans Tielkemeijer.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Lineaire functies Lineaire functie
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Bare Buttocks sessie Conservatieve behandeling diverticulitis:
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
K.O.: het getal is x A.: het getal is 60. K.O.: de getallen zijn x, x +1 en x +2 A.: de getallen zijn 72, 73 en 74.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
19 juni 2012 ITS Nijmegen Drs. Hedwig Vermeulen
Enquête.
Begrippen hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Centrummaten en Boxplot
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Tto: de laatste ontwikkelingen
Informatie avond leerjaar 4
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Juf Miranda Molengraaf
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Effectief lees- en spellingonderwijs
Transcript van de presentatie:

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek: Leren en Ontwikkeling

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Met medewerking van drs. Tom Braams & drs. Ellen Rutjens Tom Braams & Partners, Deventer drs. Inge Roerink KU Nijmegen, Orthopedagogiek: Leren en Ontwikkeling

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Kennis van de fonologie Fonologisch bewustzijn: betreft eenheden groter dan het foneem Fonemisch bewustzijn: betreft eenheden gelijk aan het foneem

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Twee studies naar de voorspelling van leesproblemen op basis van 1. vijf fonologische/fonemische toetsen Braams & Bosman (2000) 2. letterleertaak Roerink (2001)

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Studie Braams & Bosman (2000)

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Voorspellende toetsen 1. Rijm

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Voorspellende toetsen 1. Rijm 2. Rijmprime

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Voorspellende toetsen 1. Rijm 2. Rijmprime 3. Synthese

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Voorspellende toetsen 1. Rijm 2. Rijmprime 3. Synthese 4. Deletie

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Voorspellende toetsen 1. Rijm 2. Rijmprime 3. Synthese 4. Deletie 5. Letters benoemen

Terugkomdag Ortho16 nov 2001

Criteriumtoets Afgenomen februari Lezen EMT van Brus en Voeten (1972)

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Rijm, Rijmprime, Synthese en Deletie in Cohort 1 zijn geen voorspellers voor later leessucces

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Rijm, Rijmprime, Synthese en Deletie in Cohort 1 zijn geen voorspellers voor later leessucces Synthese en Deletie in Cohort 2 voorspellen in zeer geringe mate later leessucces

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Rijm, Rijmprime, Deletie en Synthese in Cohort 1 zijn geen voorspellers voor later leessucces Synthese en Deletie in Cohort 2 voorspellen in zeer geringe mate later leessucces Letters benoemen in Cohorten 1 en 2 voorspellen in redelijke mate later leessucces

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Verklaarde variantie van Letters benoemen op de EMT Cohort 1 (eind Groep 2) School 1: 14% (r =.37) School 2: 29% (r =.54) School 3: 38% (r =.62) Cohort 2 (begin Groep 2) School 1: 71% (r =.84) School 2: 0% (r =.06) School 3: 32% (r =.57)

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Conclusie Letters benoemen is meest veelbelovende toets voor de voorspelling van later leessucces maar heeft zo onvoldoende praktische waarde

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Studie Roerink (2001)

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Letterkennis in % = (Aantal correct benoemde letters / het aantal te leren letters) * 100

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Letterkennis in % = (Aantal correct benoemde letters / het aantal te leren letters) * 100 Stel dat: Jos 3 van de 15 te leren letters correct benoemd dan: is de letterkennis van Jos (3/15)*100 = 20%

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Letterkennis in % = (Aantal correct benoemde letters / het aantal te leren letters) * 100 Stel dat: Jos 3 van de 15 te leren letters correct benoemd dan: is de letterkennis van Jos (3/15)*100 = 20% Stel dat: Anne 3 van de 8 te leren letters correct benoemd dan: is de letterkennis van Anne (3/8)*100 = 38%

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Letterleereffect in % = (Aantal geleerde letters/totaal te leren letters) * 100 Stel dat: Jos nog 6 van de 8 letters kan leren Jos er tijdens de training 3 bij leert dan: heeft Jos een letterleereffect van (3/6)*100 = 50%

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Criteriumtoets Afgenomen januari Lezen EMT van Brus en Voeten (1972)

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Letterleereffect is geen voorspeller voor later leessucces School 1: r EMT * Letterleereffect = -.05 School 2: r EMT * Letterleereffect = -.11

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Letterkennis is een redelijk goede voorspeller van later leessucces Verklaarde variantie van Letterkennis op de EMT School 1: (15 letters) 36% (r =.60) School 2: (8 letters) 57% (r =.76)

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Indeling + volgens het CITO-leerlingvolgsysteem A: ca. 25% hoogst scorende leerlingen B: ca. 25% net boven het gemiddelde C: ca. 25% net onder het gemiddelde D + E: ca. 25% laagst scorende leerlingen

Terugkomdag Ortho16 nov 2001

Braams & Bosman (2000) normering

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Braams & Bosman (2000) normering

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Braams & Bosman (2000) normering

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Conclusies? Letterleersnelheid: geen voorspeller? Letterkennis: goede voorspeller?

Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Epiloog Is het voorspellen van leesproblemen wenselijk?