Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vind samen met Zuyd Robotics de weg
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
ICT STAGEBEGELEIDING BUITENLAND MAARTEN SCHREVEL COORDINATOR INTERNATIONALISERING FACULTEIT ICT STAGE/AFSTUDEERBEGELEIDER.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Ontwerpprojecten In de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Information Management
Portfolio’s in het onderwijs
Wiskunde in Technologie
Tussentijdse presentatie
Opleveren –Intake-POP –IAM Brand Materiaal uitdelen –Manual blok 1 –Dummy –SBC manual & Opdracht kennismakingsgesprek –Rooster blok 1 Introductie –Propedeusejaar.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
Informatieanalyse.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Transdisciplinaire projecten
OBC Bemmel ambitie aandacht aanbod.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Workshop Duurzaam Curriculum
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Theorielessen in projectmatig werken
SBC V2 workshop minorkeuze minorkeuze wat gaan we doen minoren buitenland > M.L. Spier soorten minoren aan de HvA doorstroomminor.
Eénjarige Master Software Engineering
Verschuif performance testen naar de Bouw 30/10/2014 TestNet Najaarsevent.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Uitgave juni ’16 ©KNHB 28 januari 2012 Opleiding Clubscheidsrechter Plus (CS+)
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Application Maintenance & Services De wendbare FB-er Amsterdam 23 november 2015.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
KRIJG ENERGIE VAN STUDENTEN. COÖPERATIE DOMMELSTROOM WATERKRACHTCENTRALE IN DE DOMMEL BIJ SINT-MICHIELSGESTEL 250 MILJARD LITER WATER / KWH PER.
Hogeschool Informatica
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Agile in een niet Agile context
Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
Business IT en management (Bedrijfskundige informatica)
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool van Amsterdam

Opzet 1.Ervaringen bij de HES: Project Functioneel Ontwerp 2.Workshop: aandachtspunten voor succesvolle internationale samenwerking binnen het onderwijs

Aanleiding  Rol van outsourcing en offshoring in de beroepspraktijk  Internationalisering speerpunt van de HES

Project Functioneel ontwerp Leerdoelen:  een systeemontwikkelingsproject uitvoeren volgens Scrum  functionele specificaties opstellen met behulp van UML  een (deel van een) applicatie testen  de brugfunctie vervullen tussen stakeholders en programmeurs  samenwerken in een internationale en interculturele context

Ontwikkelmethode: Scrum 17 september 2014 Project van 15 weken:  Project startup: 2 weken  4 sprints van elk 3 weken  Na elke sprint: opleveren deelproduct

Flankerend onderwijs Project Functioneel Ontwerp Methoden voor systeemontwikkeling Unified Modeling Language Kwaliteitszorg en testen Gegevensmodelleren en databaseontwerp Programmeren in.NET2 Intercultural awareness Engels 3 Persoonlijke ontwikkeling 3 Sport 3

Zoeken van een partner

Hradec Králové  Al jaren partner van de HES  Opleiding: Information Management  Contact met Filip Malý, docent programmeren

Samenwerking studenten  Teams van 5 Nederlandse en 4 Tsjechische studenten  Hralec Králové deed mee vanaf sprint 2  Communicatie per , skype, MSN  Samenwerking verantwoordelijkheid van studenten  Inbedding in onderwijs in Hralec Králové niet helder  Studenten in Hralec Králové kenden Scrum niet  Technische aspecten kosten veel tijd/inspanning  Samenwerking met Tsjechië leuke en leerzame ervaring

Conclusie  Internationale samenwerking in onderwijsprojecten: niet eenvoudig, wel leerzaam »Vinden van een samenwerkingspartner niet eenvoudig »Communicatie tussen docenten nog lastiger dan tussen studenten »Inbedding in het onderwijs bij partner moet duidelijk zijn »Afstemming over technische voorzieningen is nodig »Zorg voor gemeenschappelijke handleiding en kick-off »Gezamenlijke afsluiting grote meerwaarde As 't net kin sa't moat, dan moat it mar sa it kin