Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool van Amsterdam
Opzet 1.Ervaringen bij de HES: Project Functioneel Ontwerp 2.Workshop: aandachtspunten voor succesvolle internationale samenwerking binnen het onderwijs
Aanleiding Rol van outsourcing en offshoring in de beroepspraktijk Internationalisering speerpunt van de HES
Project Functioneel ontwerp Leerdoelen: een systeemontwikkelingsproject uitvoeren volgens Scrum functionele specificaties opstellen met behulp van UML een (deel van een) applicatie testen de brugfunctie vervullen tussen stakeholders en programmeurs samenwerken in een internationale en interculturele context
Ontwikkelmethode: Scrum 17 september 2014 Project van 15 weken: Project startup: 2 weken 4 sprints van elk 3 weken Na elke sprint: opleveren deelproduct
Flankerend onderwijs Project Functioneel Ontwerp Methoden voor systeemontwikkeling Unified Modeling Language Kwaliteitszorg en testen Gegevensmodelleren en databaseontwerp Programmeren in.NET2 Intercultural awareness Engels 3 Persoonlijke ontwikkeling 3 Sport 3
Zoeken van een partner
Hradec Králové Al jaren partner van de HES Opleiding: Information Management Contact met Filip Malý, docent programmeren
Samenwerking studenten Teams van 5 Nederlandse en 4 Tsjechische studenten Hralec Králové deed mee vanaf sprint 2 Communicatie per , skype, MSN Samenwerking verantwoordelijkheid van studenten Inbedding in onderwijs in Hralec Králové niet helder Studenten in Hralec Králové kenden Scrum niet Technische aspecten kosten veel tijd/inspanning Samenwerking met Tsjechië leuke en leerzame ervaring
Conclusie Internationale samenwerking in onderwijsprojecten: niet eenvoudig, wel leerzaam »Vinden van een samenwerkingspartner niet eenvoudig »Communicatie tussen docenten nog lastiger dan tussen studenten »Inbedding in het onderwijs bij partner moet duidelijk zijn »Afstemming over technische voorzieningen is nodig »Zorg voor gemeenschappelijke handleiding en kick-off »Gezamenlijke afsluiting grote meerwaarde As 't net kin sa't moat, dan moat it mar sa it kin