Marktvormen en inkoopmarktonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marktvormen.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
STRATEGISCHE PLANNING
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
H4: Begrijpen van de markt
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Globalisering: Ondernemingen en Internationale Handel
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Facility management en inkoop
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Basisboek marketingcommunicatie
Marketingplanning en strategie
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marketingplanning en strategie
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Swot analyse
Business Marketing Management
Economie in de bovenbouw
Doelen Soorten vormgeving.
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Communicatie en Instumenten
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Het geheel van vraag en aanbod
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Bedrijfseconomie voor besturen ORG (Heezen) Hoofdstuk 1 Betekenis van de bedrijfseconomie Vijfde druk.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voorstellen: Maurice Straatmans 2e graads Economie (AE/BE), Nijmegen (1993) 1e graads Bedrijfseconomie,
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
VVSG – De nieuwe wet overheidsopdrachten Dinsdag 10 mei 2016 – Gent Woensdag 18 mei Leuven.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Les 5: Het marketingplan
Goederenstroom en voorraadbeheer
Marktvormen.
Internationale handel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Marktvormen en inkoopmarktonderzoek Analyse HOOFDSTUK 7 Marktvormen en inkoopmarktonderzoek Hoofdstuk 7

Programma Markten en marktvormen Rol en betekenis van inkoopmarktonderzoek Opzetten van inkoopmarktonderzoek Inkoopmarktonderzoek en informatietechnologie Hoofdstuk 7

Markten en marktvormen Externe structuur Bedrijfstak Bedrijfskolom of voortbrengingsketen Goederenstromen Lineair, divergerend, convergerend Externe factoren Bepalen de marktvorm Aantal aanbieders Aantal afnemers Mate van differentiatie Hoofdstuk 7

Markten en marktvormen Aanbodzijde Volledige vrije mededinging Monopolistische concurrentie Oligopolie Monopolie, denk ook aan op monopolie gelijkende situaties als OEM voorschriften. Vraagzijde Oligopsonie Monopsonie Hoofdstuk 7

Typologie van marktvormen Hoofdstuk 7

Rol en betekenis van inkoopmarktonderzoek Systematisch verzamelen, classificeren en analyseren van gegevens inzake alle relevante factoren die de prijsvorming en verkrijgbaarheid van goederen en diensten beïnvloeden. Op regelmatige of projectbasis Kwalitatief of kwantitatief Zowel korte als lange termijn toelevering Onderwerpen Macro-economisch: factoren die vraag-aanbod balans kunnen beïnvloeden. Meso-economisch: bedrijfstak specifiek. Micro-economisch: Beoordelen van leveranciers en producten Purchasing Managers’ Index (PMI) door NEVI Hoofdstuk 7

Purchasing Managers’ Index Hoofdstuk 7

Redenen voor inkoopmarktonderzoek Voortschrijdende technologische ontwikkelingen Zelf investeren of inkopen? Dynamiek in inkoopmarkten Anticiperen op veranderingen in vraag-/aanbodverhoudingen Monitoren van prijs- en kosten ontwikkelingen Veranderingen in het Europese bedrijfsleven Verschuivingen van leveranciersmarkten (naar bijv. Azie) Monetaire ontwikkelingen Instabiliteit van valuta Hoofdstuk 7

Het opzetten van inkoopmarktonderzoek Vaststellen van doelstellingen Welke informatie? Nauwkeurigheid? Kosten-batenanalyse Haalbaarheidsonderzoek Wat is er voorhanden binnen en buiten de onderneming (financiele pers, vakpublicaties)? Opstellen van onderzoeksplan Desk- en field-research Uitvoering van onderzoeksactiviteiten Onderzoeksrapport en evaluatie voorbereiden Beschrijving van opdracht en resultaten Hoe is het onderzoek verlopen? Hoofdstuk 7

Inkoopmarktonderzoek en informatietechnologie Beschikbaarheid van databases met leveranciers informatie Inkoopwebsites voor nieuwe leveranciers Online diensten voor het volgen van zendingen naar binnen- en buitenlandse bestemmingen Betekenis van elektronisch betalen neemt toe Hoofdstuk 7