NZD 2008 / VHT Ouder worden en (stoppen met) zweefvliegen Deel II De praktijk Workshop NZD 8 november 2008
NZD 2008 / VHT Opzet workshop Formuleren landelijke richtlijn Probleem stelling Bespreekbaar maken fenomeen/probleem Feiten Discussie op basis van feiten Conclusie
NZD 2008 / VHT Probleem stelling Wanneer zijn we te oud om (veilig) te zweefvliegen? Wat kunnen we doen om het veilig te houden? Is er extra aandacht / verantwoordelijkheid nodig voor instructeurs en passagiers vliegen?
NZD 2008 / VHT Bespreekbaar ?? Ouder worden in algemene zin Ouder wordende vliegers Teruglopend prestatie niveau Functioneren oudere instructeur: ‘n taboe ??
NZD 2008 / VHT Feiten Ongevallen verhouding Van jong naar ouder
NZD 2008 / VHT Feiten Reactievermogen neemt af met toenemende leeftijd
NZD 2008 / VHT Feiten Prestatie grafiek Geel: vermogen tot aanleren Groen: Cognitief vermogen Rood: Opgeslagen ervaringen Blauw: Totale prestatie Lerend vermogen neemt af met toenemende leeftijd Jong geleerd-- oud gedaan Veel vliegen houdt geoefendheid op peil
NZD 2008 / VHT Feiten Grote individuele variatie mbt de afname van cognitieve functies (veel) recente ervaring helpt prestaties op niveau te houden Voor iedereen komt een tijd dat de afname van cognitieve functies niet meer gecompenseerd kan worden door opgedane ervaring en recente ervaring
NZD 2008 / VHT Instructeurs; extra aandacht vereist ? Instructie geeft extra verantwoordelijkheid. “Zelfreinigend vermogen” van instructeurs- colleges is niet vanzelfsprekend. Medische keuring is niet bedoeld / ingericht om geschiktheid voor instructie te meten.
NZD 2008 / VHT De toekomst ? ;-) Zomaar een zweefvliegveld in Nederland…
NZD 2008 / VHT Discussie op basis van feiten Aanzet: – Kunnen we met een aantal checkstarts de: Afname van cognitieve functies en Voldoende mate van overzicht Bepalen, om zodoende een veilig en verantwoord prestatieniveau te garanderen?
NZD 2008 / VHT Conclusies Zorg voor voldoende recente relevante ervaring Instructie / passagiers vliegen geeft extra verantwoordelijkheid Leeftijdslimiet ??? Checkstarts ???
NZD 2008 / VHT aanbeveling Landelijke richtlijn: – Voor vliegers boven de 65: Minimaal 2 checkstarts per jaar met een kabelbreuk en verkort circuit. – Aanvullend voor instructeurs: Minimaal 10 starts per jaar zelf vliegen. Boven de 75 geen instructie / passagiers vliegen.