BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bevorderen van mentaal vermogen
Advertisements

HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
De leidinggevende De cruciale schakel. 2 Middenkader Het middenkader als schakel tussen het operationeel niveau en het beleidsniveau.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Eindwerk zesde jaar.
Verandering Schooltijden
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Feedback de sleutel tot teamontwikkeling
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mag ik u voorstellen ....
Van idee tot digitaal materiaal
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Leerstof tweede semester
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Hoofdstuk 2: Basisstructuur van het trainingsproces
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.
John P. Kotter Harvard Business School
Connect Vloeiend Lezen
Een bewegingsbeleid op school
Erfgoededucatie in het secundair onderwijs Een HEREDUC studiedag Brussel, 5 oktober 2006.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een project van de Korengroep
Andere (school)tijden?
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Dossier Empowerment.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
INDUSTRIE EN MILIEU + -. Groepswerk Groep 1 (4 lln) Groep 6 (3 lln) Groep 5 (4 lln) Groep 4 (4 lln) Groep 3 (4 lln) Groep 2 (4 lln) Opdracht 3: Atlas.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Zelfsturing en motivatie
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
3 FEBRUARI 2016 Freddy Mathyssen. Een kleurrijke klas is een rijkdom aan ervaringen, opvattingen en gewoontes…
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Vaco’s
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Coaching.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
KWALITEITSZORG September 2017
Jij als Werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 5 Communiceren
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Transcript van de presentatie:

BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability

BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren

Vormingsdag 2 Mechelen 20 april 2005 Soorten veranderingen en aangepaste strategieën Rapportering over portfolio & feedback Omgaan met weerstanden: Groepsdynamica Strategieën Succesfactoren bij veranderingsprocessen

Aard van de verandering 1ste orde Technische verbeteringen B.v. tekstverwerking, rekenmachientjes lesperiodes van 90’ 2de orde Adaptieve verandering B.v. Nieuw handboek, fusie 3de orde Paradigmaverschuiving B.v. invoering zelfsturend leren Gebeurt alleen door het (ont)leren

Benaderingen & strategieën Planningsbenadering 1ste & 2de orde Ontwikkelingsbenadering 3de orde Opleggen Tell and sell Negotiëren Leren

B.v. invoering van zelfsturend leren Individueel werk & Groepswerk Coaching

Groepswerk Groepswerk is een oppervlaktekenmerk. Het is een externalisering van o.m. de volgende principes: Kennisconstructie (creating shared meaning) Leren van elkaar (Zone van naaste ontwikkeling) Leren met elkaar (socialiseren, consensus nastreven, actief luisteren, feedback geven, positieve onderlinge afhankelijkheid) Mondelinge interactie (communicatieve vaardigheid)

Coaching Geloven de leraren in het coaching model? Hebben leraren de nodige vaardigheden om lln te coachen? Leraren zullen nooit lln behoorlijk coachen als ze zelf niet gecoacht worden Dit heeft een impact op de hele schoolcultuur B.v. foutentolerantie E.g. Relaties tussen mensen

Change Management for School Improvement Comenius Cursus BV Praag 18 – 24 februari 2006

Effective Professional Development Comenius Cursus BV Lissabon 24 – 30 september 2005