indicator op basis van niveau-indicaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Advertisements

Screening van toetsen: Psychometrische analyse
LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring.
‘onderscheidend of inconsistent?’
1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring.
Beter afspelen.
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
H 15: Samengestelde interest
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Technische commissie SHF
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Extra vragen voor Havo 3 WB
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
De Lorenzcurve In deze les wordt uitgelegd hoe de Lorenzcurve werkt.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Diagnostische toetsen voor het MBO
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Les 7 Antwoorden op 1 SA de antwoordende hand weet waarheen het bieden gaat.….
Handhaving bestaande bouw Afwegingen en argumenten voor een ‘hoger niveau’ Hans van Gurchom 25 juni 2009.
Toetsen in ESIS.
Kwaliteitsprofielen.
LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
1 inleiding berekening prestatieniveau prestatieniveau onderscheid in subniveaus inleiding berekening prestatieniveau.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Centrummaten en Boxplot
Algemene Ondernemersvaardigheden
9.50 uur = 1 uur na zonsopgang uur11.50 uur12.50 uur 21 december kortste dag zon het laagst schaduw van een gebouw 60 m lang, 40 m breed, 40 m hoog.
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Herhaling bijeenkomst 1 Noem 3 dingen die je vorige week hebt geleerd.
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Transcript van de presentatie:

indicator op basis van niveau-indicaties prestatieniveau indicator op basis van niveau-indicaties inleiding berekening prestatieniveau

onderdeel van de LeerWinst-methode prestatieniveau indicator op basis van niveau-indicaties inleiding berekening prestatieniveau onderdeel van de LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring

presentatie uitgangspunten prestatieniveau uitgangspunten geïllustreerd berekenen prestatieniveau werken met percentielwaarde werken met andere indelingen niveauprofiel weging percentielwaarde correctie prestatieniveau contact

uitgangspunt prestatieniveau ruwe uitkomst het aantal goed beantwoorde items, soms op basis van meerdere deeltoetsen en soms uitgedrukt in een percentage. vaardigheidsniveau of schaalscore ruwe uitkomsten op een toetsdeel komen overeen met een vaardigheidsniveau op een vaardigheidsschaal. Deze omzetting is specifiek voor het toetsdeel. Ook wel schaalscore of standaardscore. Niet alle toetsen kennen een vaardigheidsschaal. Alle toetsen c.q. vaardigheden hebben een toetsspecifieke (vaardigheids-)schaal. niveau-indicatie prestaties (ruwe scores of schaalscores) kunnen worden omgezet naar niveau-indicaties. Mits de toetsagenda wordt gevolgd zijn de niveau-indicaties genormeerd (verdeling van de prestaties binnen een referentiegroep). niveauprofiel grafische weergave van verdeling in percentages over de niveau-indicaties van niveauprofiel naar prestatieniveau omrekenen van de percentages van het niveauprofiel naar één waarde: prestatieniveau

uitgangspunten prestatieniveau -> vaardigheidsniveau norm specifiek voor afnamemoment schaal specifiek voor vaardigheid beperkt bereik schoolloopbaan

uitgangspunten prestatieniveau -> niveaus voorbeeld het groepsoverzicht met schaalwaarde én niveau-indicatie (links) voorbeeld van een uitdraai uit de toetsadministratie (rechts)

uitgangspunten prestatieniveau -> niveauprofiel hieronder voorbeeld van niveauprofiel niveauprofiel 8% 10% 28% 31% 23% 0% 25% 50% 75% 100% voorbeeld A-indicatie B-indicatie C-indicatie D-indicatie E-indicatie niveau beschrijving A-indicatie resultaat komt overeen met de 25% beste resultaten in een landelijke referentiegroep B-indicatie resultaat zit boven het landelijk gemiddelde, maar valt niet in het A-niveau C-indicatie resultaat zit onder het landelijk gemiddelde, maar is beter van de 25% slechtste resultaten in een landelijke steekproef. D-indicatie resultaat komt overeen met de 25% slechtste resultaten, maar is beter dan de 10% slechtste resultaten E-indicatie (uitval) resultaat komt overeen met de 10% slechtste resultaten in een landelijke referentiegroep

uitgangspunten prestatieniveau -> prestatieniveau hieronder voorbeeld van niveauprofiel en bijhorend prestatieniveau

uitgangspunten prestatieniveau -> prestatieniveau hieronder het basisprincipe voor het vaststellen van het prestatieniveau profiel niveau-indicaties +2% +7% +4% -2% 0% 25% 50% 75% 100% resultaat verschil met norm 8% 10% 28% 31% 23%

berekenen prestatieniveau berekeningswijze specifiek voor de indeling van de niveaus (=norm) uitgangspunt is de afwijking van het niveauprofiel ten opzichte van de norm hierna berekening prestatieniveau binnen indeling van het LVS daarna berekening prestatieniveau middels percentielwaarde verfijningen (niveauindeling, weging en correcties)

berekenen op basis van verdeling binnen niveauprofiel per indicatieniveau vaststellen hoeveel het gecumuleerde percentage afwijkt van de gecumuleerde norm: 8% E-indicatie wijkt 2% gunstig af van de norm 10% 18% D/E-indicatie wijkt 7% gunstig af van de norm 25% 46% C/E-indicatie wijkt 4% gunstig af van de norm 50% 77% B/E-indicatie wijk 2% ongunstig af van de norm 75% 100% A/E-indicatie wijkt per definitie 0% af van de norm gecumuleerde afwijkingspercentage is 11%: het niveauprofiel wijkt 11% gunstig af van de norm te berekenen in spreadsheet: (10%-%E) + (25%-(%E..%D)) + (50%-(%E..%C)) + (75%-(%E..%B)) 160% - 4%E – 3%D – 2%C - %B

voorbeeld berekening prestatieniveau 11%: werken met percentielwaarde hoogste prestatieniveau wanneer het niveauprofiel 100% A-indicatie kent, wijkt dit +160% af van de norm: 40% (E->D->C->B->A) + 45% (D->C->B->A) + 50% (C->B->A) + 25% (B->A) + 0% (A) laagste prestatieniveau wanneer het niveauprofiel 100% E-indicatie kent, wijkt dit -240% af van de norm: 100% (A->B->C->D->E) + 75% (B->C->D->E) + 50% (C->D->E) + 15% (D->E) + 0% (E) maximale verschil bedraagt 400% c.q. maximaal 4 niveauwisselingen percentielwaarde is overeenkomstig de gecumuleerde afwijkingspercentage van het niveauprofiel met een indicatie-niveau: E-indicatie kent percentielwaarde -240% D-indicatie kent percentielwaarde -140% C-indicatie kent percentielwaarde -40% B-indicatie kent percentielwaarde +60% A-indicatie kent percentielwaarde +160% voorbeeld berekening prestatieniveau 11%: (8%*-2.4) + (10%*-1.4) + (28%*-0.4) + (31%*+0.6) + (23%*+1.6) = +11%

voorbeeld prestatieniveau hieronder voorbeeld van grafische weergave prestatieniveaus

werken met andere indelingen niveauprofiel De LeerWinst-methode omvat ook: werken met percentielscores eindtoets werken met LOVS-indeling (I tot en met V) werken met uitvalpercentages (E-indicatie) werken met uitvaldreiging (E/D-indicatie) werken met indeling Hoog-Midden-Laag werken met DLE’s

weging percentielwaarde De LeerWinst-methode omvat ook: berekenen van het prestatieniveau bij meerdere toetsresultaten in geval van afwezigheid of niet-afname

correctie prestatieniveau De LeerWinst-methode omvat ook richtlijnen: in geval van doublure bij relevantie van leeftijden bij schoolmutatie bij de berekening LeerWinst

contact De Loos Monitoring Rinus de Loos 030-2963248 rinus@deloos.net www.deloos.net