Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Terugkoppeling bekostigingsgegevens VO
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
ONTWIKKELING COMPETENTIES
Welkom 1.
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Primaire OnderzoeksData In Utrecht Makkelijk toegankelijk een podium voor uw waardevolle onderzoeksdata.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
8 november 2012.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Welkom bij 30 oktober 2008.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Niet kijken naar beperkingen maar naar kansen!
E-Portfolio VIER
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
“Krachtig bestuur in Brabant” een project van provincie en VBG
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Doorstroom Human Technology van MBO naar HBO met digitale portfolio’s en Connecticut José Eggink Michiel Kostermans.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Naar een nationale REDD+ strategie voor Suriname
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
3x3 in Alkmaar: hoe staat het er nu mee? Werksessie 21 jan 2016
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Doorontwikkelen BRON vo
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Het E-depot van Rotterdam
Keuzedeel ‘beheer en onderhoud van Sportvelden & Golfbanen’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Transcript van de presentatie:

het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren

Partners Alle AOC’s onderschrijven het project Feitelijke uitvoering door Aeres Groep, Helicon Opleidingen, HollandAccent Onderwijsgroep en Wellantcollege, met ondersteuning van de AOC Raad

Doel van het project Het algemene doel: toetsen van de concept afspraak van Stichting Kennisnet Het specifieke doel: nagaan in hoeverre uitwisseling van data tussen portfolio’s van AOC’s mogelijk is

De concept afspraak Door de invoering van competentiegericht leren en toenemende interesse in het gebruik van e-portfolio's is nu het moment om te komen tot afspraken over de uitwisseling van Afspraak e-portfolio NL gegevens uit een e-portfolio. Deze afspraak komt tot stand op basis van de volgende stappen: het ontwikkelen van de afspraak in samenspraak met belanghebbenden; toetsen (en implementeren) van de afspraak, waarbij de afspraak wordt gebruikt en geëvalueerd in de praktijk; het in beheer brengen en onderhouden van de afspraak.

Concrete doelen Doelstelling 1 Technische aspecten van importeren en exporteren van gegevens van de pilot systemen zijn in kaart gebracht. Waar mogelijk zijn, in samenwerking met de leveranciers, bruggen ontwikkeld. Doelstelling 2 De in gebruik zijnde portfolio systemen zijn uitgetest op hun functioneren op een aantal scharnierenpunten, zowel verticaal (VMBO-MBO-HBO) als horizontaal (tussen AOC’s). Hierbij wordt de conceptafspraak van Kennisnet getoetst op bruikbaarheid in het groene onderwijs. Doelstelling 3 De invloed van onderwijskundige uitgangspunten op digitale portfolio’s in de groene kolom zijn in kaart gebracht. Consequenties voor het technisch ontwerp zijn in kaart gebracht. Doelstelling 4 Vanuit de resultaten van de bovenstaande doelstellingen zijn conclusies en aanbevelingen geformuleerd, zowel met betrekking tot het gebruik van de bruggen tussen de verschillende systemen, de kwaliteit van de conceptafspraak, en de invloed van onderwijskundige ontwikkelingen op het technisch ontwerp.

Onderdelen Onderwijskundige aspecten, gecoördineerd door Serge de Beer (HollandAccent Onderwijsgroep) Technische aspecten, gecoördineerd door Angela Graat (Helicon Opleidingen)

Onderwijskundig Doelstellingen: Vergelijk van portfoliogebruik binnen de deelnemende AOC’s Onderzoek naar verschillen in toegangsrechten en juridische aspecten Onderzoek naar verschillen in de opslag van data (papier, soort documenten, voorgedefinieerde velden) Aansluiting bij de conceptafspraak

Onderwijskundig Gevolgde aanpak: Vragenlijst Algemene vragen (aantal gebruikers, soort portfolio, visie van de AOC’s, etc.) Tabel voor het vergelijken van naamgeving van de mappen a.d.h.v. de conceptafspraak Interviews Doornemen van de vragenlijst met een onderwijskundig medewerker

Vragenlijst

Onderwijskundig Resultaten Situatie op AOC’s is zeer verschillend Portfolio wordt verschillend gedefinieerd Er wordt verschillend omgegaan met rechten Exit-beleid/Alumnibeleid is in ontwikkeling

Technisch Doelstellingen: Verkrijgen van een actueel beeld van de stand van zaken met betrekking tot uitwisseling Hoe wordt portfolio op de achtergrond vormgegeven Wat is mogelijk wat betreft uitwisseling tussen verschillende portfolio’s Wat moet gedaan worden om uitwisseling mogelijk te maken

Afspraak e-portfolio NL

Technische stappen uitwisseling

Portfolio Helicon Opleidingen

Technisch Gevolgde aanpak Telefonisch contacten en interviews met de leveranciers Nader gesprek met een leverancier Meer oriënterende gesprekken met betrokken partijen, o.a. met ELDVO

Technisch Voorlopige resultaten Overzicht van te nemen technische stappen om uitwisseling mogelijk te maken Stand van zaken bij relevante leveranciers

Voorlopige aanbevelingen Onderwijskundig en technisch Nadere afspraken tussen scholen/gebruikers over gebruik en inhoud van een portfolio (conceptafspraak) Nadere afspraken tussen leveranciers over gebruik en inhoud van een portfolio (conceptafspraak)

Toekomst Toekomstbeeld Toegang tot inhoud portfolio middels een viewer Feitelijke import/export tussen relevante systemen Centraal gehost portfolio “van wieg tot graf” (Leiden, Zeeuws portfolio, KPN Learning Gateway, DigiD)

Vervolg van het project Afronden van de onderzoeken Formuleren van de rapportages Formuleren van conclusies en aanbevelingen, Onderwijskundig: Aanzet tot afstemming tussen AOC’s Technisch: Aanzet tot de vorming van een platform van leveranciers

Hartelijk dank voor uw aandacht