Portfolio’s, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni 2009 Willibrord Huisman & Gé Ophelders, IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn niet zelfstandig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aspecten van burgerschap op locatie Guido de Brès
Advertisements

Stille wegdekken. Waar voor uw geld?! - 9 juni Afwegingen bij opstellen geluidbeleidsplan Sandro Vlug Coördinator cluster Mobiliteit en Milieu.
Eten van de boom van kennis
De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: -
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
PDM, ERP en Lean Manufacturing: Pleisters plakken of structureel verbeteren ? Erwin van Zomeren 4 juni 2009.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Gehaktballen met slagroom
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Online peer feedback Seminar RU, 10 maart 2011
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Duurzame inzetbaarheid: extra belangrijk in een recessie
RYCKEVELDE 12 NOVEMBER 2009 Comenius Monitoring Day EUROPESE UITWISSELINGEN PEDAGOGISCHE IMPACT DOELSTELLINGENRESULTATEN 12/11/20091 Comenius Monitoring.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Methoden van Onderzoek
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
OOF-project Peer assisted learning
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Radboud Universiteit Nijmegen
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Woensdag 22 april 2009 ‘SharePoint en postmodernisme’
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
BELEIDSPLANNEN als plannings- en sturingsinstrument voor de lokale LOP-werking FOB – 10 maart 2009.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
OHSAS versus Veiligheidscultuur
Seniorentijd NIP lezing.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Voorlichting lio 7 april Agenda 1. Welkom en opening 2. Routes en sollicitatietraining 3. Lint of fulltime? 4. Wanneer ‘op lio’? 5. Sollicitatieprocedure.
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Waterschappen en ESF Bart Kuipers | Donderdag 26 november 2009.
Hapjesavond mmv Keurslager John Philipsen uit Panningen
Samen werken aan een gezonde regio!
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Workshop “Beoordelen”
Arbeidsvoorwaardencongres 2009 Workshop 4: Afspraken maken over meer uren werken in tijden van werktijdverkorting.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Portfolio’s in het RU-onderwijs
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Niets is wat het lijkt.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WPO interactief Anne van Kempen 18 februari 2016.
Studieloopbaanbegeleiding
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Wolkom yn Fryslân! Wifi netwerk Eduroam of FC-Gasten wachtwoord:
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Transcript van de presentatie:

Portfolio’s, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni 2009 Willibrord Huisman & Gé Ophelders, IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn niet zelfstandig begrijpelijk, maar bedoeld als illustraties bij een mondelinge presentatie; veelal zijn ook de kleurweergave en de animatie essentieel. Indien u deze dia's zelfstandig wilt bestuderen of hergebruiken, neem dan contact op: wwww.ru.nl/iowo/willibrordhuisman Indien u deze PPT wilt afdrukken, kies dan Bestand – Afdrukken – Afdrukken: Notitiepagina's Daardoor worden de notities bij de dia's afgedrukt

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio’s, wat moet je ermee? 0.0.Programma 1.1.Doel & vraagstelling 2.2.Wat "is" een portfolio 3.3.Papier, digitaal, online 4.4.Portfolio en dossier 5.5.Checklist of zeepkist 6.Meer: Naderhand toegevoegd: A:A: overige aspecten B: inventarisatie portfolio-initiatieven RU, IOWO 2009

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Programma 12:30Wie weet wat al 12:35Begrippenkader Willibrord Huisman, IOWO 12:45Portfolio rapportagevaardigheden Rob Bos, Biomedische wetenschappen 13:00Individuele portfolio's en groepsportfolio's Núria Domínguez & Kim Konsten, Bedrijfscommunicatie 13:15Docentportfolio's voor de toetsing voor de BKO Bea Edlinger, IOWO 13:30Discussie

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Doel & vraagstelling Meer zicht op het óf, het hoe, en het waarom van portfolio’s in uw onderwijs Vragen / zorgen Waar hebben we het over? Hoe gaat het in de RU-praktijk? Zijn we duidelijk genoeg?

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio volgens Bartjens

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Presentatieportfolio: –Overtuigend laten zien wat je goed kunt* –Sollicitaties

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Beoordelingsportfolio: –Laten zien wat je goed kunt en wat je niet goed kunt –In relatie tot wat je zou moeten* kunnen –Jaargesprekken met beoordelaar of toetscommissie

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Ontwikkelingsportfolio: –Bijhouden hoe je je ontwikkelt –In relatie tot wat je zou willen kunnen –Begeleiding, coaching, intervisie

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Onderlinge terugkoppeling

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Papier, digitaal, online Papier Digitaal Niet: of Digitaal Maar: Papier Digitaal Online Papier of Digitaal Online of

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Dossier vs. portfolio Dossier: –wordt door anderen aangelegd over jou Portfolio: –leg je aan over jezelf

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Dossier

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio met extern dossier

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio met eigen materiaal plus extern dossier

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio zonder structuur

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio – checklist of …

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni … zeepkist?

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni A: overige aspecten Eigenaarschap copyright, privacy, veiligheid, plagiaat, fraude Rollen, taken, bevoegdheden met name: is de begeleider wel iemand anders dan de beoordelaar? Doelen heeft het portfolio een doel of is het een middel in doelgericht onderwijs Belang, waardering, beoordeling uitgedrukt in ECTS of ergens als verplichting ondergeschoven Duurzaamheid hoe lang is een (digitaal) portfolio houdbaar; is het meeneembaar Verwachtingen en voorlichting expliciet naar alle rollen; scholing van begeleiders en beoordelaars Efficiëntie voorkom ruis & gehannes door goed te ontwerpen en voor te lichten

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio-initiatieven op de RU, 1 In het voorjaar 2009 voert IOWO een korte inventarisatie uit van initiatieven met studentportfolio's aan de RU. Gé Ophelders en Oliva Peeters verzamelen 25 namen van personen die (wellicht) iets doen met portfolio's. Zij voeren gesprekken met hen (of gaan dat nog doen) en vragen materiaal en documentatie op. Over de wijze van rapportage en eventueel publicatie van de portfoliogebruiksvoorbeelden moet nog een besluit genomen worden. De volgende twee dia's geven een voorlopige samenvatting.

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio-initiatieven op de RU, 2 Tandheelkunde: grootse plannen, start nu, BB *Biomed. wet.: rapportagevaardigheden, blokboek Geneeskunde & VOHA: ver ontwikkeld; ba  ma  vervolgopl. *Bedrijfscomm. Letteren: (groeps)opdracht; fb; reflectie Natuurkunde: verzamelmap acad. vaard. over hele opleiding (2009) Endocrinologie: bouw van persoonlijke syllabus Mol. Levenswet.: acad. vaardigheden, ELGG Rel.wet.: starten zodra er een centraal portfoliosysteem is Onderwijskunde: beoordeling stage Pedagogiek: st schrijven 'portfoliodocument' over hun stage ILS: ontw + beoord; studenten onderling; flexibel gebruik Inf & inf: open portfolio geïntegreerd in werkplaats (Gé Ophelders)

Portfolio's, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni Portfolio-initiatieven op de RU, eerste conclusies De projecten zijn lastig te vinden Met "portfolio" wordt van alles bedoeld ILS en Geneeskunde zijn koplopers Andere initiatieven komen veelal van docenten Meestal papier, soms deels digitaal (ELGG, mediawiki, BB) Vaak geen duidelijke documentatie en instructies Rollenkwestie vaak troebel Weinig ondersteuning van betrokken docenten Veel klachten over tijdbesteding Er wordt wel geëvalueerd en bijgesteld