Bijeenkomst van de Vereniging voor Mededingingsrecht Aad Kleijweg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Transport en Infrastructuur
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen ACTUELE SITUATIE OMTRENT BLUETONGUE Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Medezeggenschap en de Benchmark
Marktvormen Economie.
Geld verdienen met trends
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Grenzen aan concentratie? Vereniging voor Mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director 21 november 2007.
Maandag 14 juli 2014 Training Omgaan met service Les 2.
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Winstmaximalisatie monopolist
Business Marketing Sabine Vermuyten
7.3 Kunnen we vrij handelen?
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 26 september 2002.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Prijszetting
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Outsourcing en concentratietoezicht Mr. W. Knibbeler.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Alex.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Strategische Businesspartner
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Effecten gemeentelijk inkoopbeleid huishoudelijke hulp vanuit de Wmo
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Lesbrief Markt en overheid
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Mededingingstoezicht in de Zorg Evergreens, Actualiteiten & Dilemma’s
Lesbrief Markt & Overheid
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Inkopen bij De Veiling.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Overheidsinterventie
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Concentraties in geconcentreerde markten; een toelichting vanuit de NMa-praktijk Bijeenkomst van de Vereniging voor Mededingingsrecht Aad Kleijweg 21 november 2007

Inhoud Wat ga ik doen? Intuïtief concurrentieproblemen omschrijven Effecten op de markt (concentratietoezicht) De praktijk met focus op de beeldbepalende beslispunten

Marktvorm en “prijs” range van “prijzen” Volledig Vrije Mededinging markt X Monopolie individuele ondernemingen op eigen kracht, via een kartel, via concentraties

Intuïtief: iets kunnen op een markt Wanneer wordt een onderneming niet gedisciplineerd? Als die onderneming marktmacht heeft, althans boven een bepaalde grens Vaak als Het marktaandeel van een onderneming hoog is De markt geconcentreerd is en toetredingsbarrières hoog zijn Maar … het kan toch anders zijn (bijv. vliegtuigindustrie)

Intuïtief: toch niets kunnen Je bent groot en je hebt het toch niet voor het zeggen. (Snelle) toetreding nieuwe ondernemingen Simpele capaciteitsuitbreiding bij bestaande ondernemingen Afnemersmacht (bijv. supermarkten, maar ook zorgkantoren) Tijdelijkheid (vraaguitval / dynamische setting)

Effecten op de markt Centraal: het draait om effecten op de markt (als gevolg van de concentratie) In feite om “het ontstaan van extra marktmacht” die de concurrentie op de markt “inperkt” Is er geen marktmacht, dan geen afbakening markt nodig Kun je teveel marktmacht direct aantonen, dan ook klaar Echter: directe meting in de praktijk nogal eens lastig Vandaar (meestal): eerst marktafbakening en daarna aannemelijk maken waarom er een effect op de markt is

Effecten op de markt (Toch nog) enige noties Relevante markt: meer een stuk gereedschap Bepaling relevante markt is “digitaal” Directe meting/vaststelling van de concurrentiële situatie is slechts één stap, maar dit geldt ook als de marktafbakening de facto de enige essentiële stap is

Dumeco - Slachthuis Groenloo Besluit 7/2/06 (1ste fase); slachterijen Belangrijkste markt: inkoop van slachtvarkens voor de slacht Belangrijkste onderzoekspunt: de relevante geografische markt O.a. regressiemodel mbt export naar Duitsland: bij toename prijsverschil is er een toename van de export Kleine vs. grote relevante geografische markt

KPN - Tiscali Besluit 23/5/07 (2de fase); telecombedrijven Belangrijkste markten: retailmarkt voor breedbandinternettoegang en wholesalemarkt voor lage kwaliteit breedbandtoegang; heel Nederland Twee belangrijke infrastructuren: netwerk KPN en de kabel Geneste structuur met quasi-infrastructuuraanbieders (toelichting geven)

KPN - Tiscali Belangrijkste bevindingen Retailmarkt breedbandinternettoegang: positie Tiscali niet dermate groot of bijzonder dat Tele2, Orange en de kabelaars onvoldoende tegenwicht aan KPN zouden kunnen bieden Geen aanwijzingen voor wegvallen mogelijkheid van vraagbundeling van netwerkeigenaren Lage kwaliteit wholesale breedbandtoegang: Tiscali verdwijnt, maar de belangrijkste concurrenten van KPN op de retailmarkt zijn niet afhankelijk van deze dienst van Tiscali

Connexxion - GVU Besluit 19/12/06 (1ste fase); openbaar vervoer Belangrijkste markt: allerlei mogelijke openbaar vervoermarkten; minimaal Nederland Centrale vraag: blijven er voldoende speler over die daadwerkelijk in staat zijn op concessies te bieden? Antwoord is ja: - op basis analyse biedmarktgegevens 2002-2006 - geen uittreding of onoverkomelijke achterstand belangrijkste concurrenten door beoogde overname

Cosun - CSM Besluit 20/4/07 (2de fase); suikerproducenten Belangrijkste markten: productie en verkoop van suiker, onderverdeeld in industriesuiker en consumptiesuiker De hamvraag: is geografische markt ruimer dan Nederland? (dit alles mede in het kader van de nieuwe Gemeenschappelijke Marktordening Suiker, kortweg GMO Suiker) Antwoord: ja

Cosun - CSM Markt voor industriesuiker: - op gang komende import en export (verdubbeling 2004/06) - inlevering groot deel quota door bepaalde landen - oriëntatie afnemers wordt internationaler - transportkosten beperkt Markt voor consumptiesuiker - er is export en import; hoeveelheden nog beperkt - bij deficit zal export ontstaan - ook hier oriënteren afnemers zich breed - transportkosten beperkter dan bij industriesuiker

Bloemenveiling Aalsmeer - Flora Holland Besluit 21/8/07 (2de fase); bloemenveilingen Belangrijkste markt: het vermarkten van sierteeltproducten Het cruciale punt: alleen via veiling (klokverkoop, bemiddeling, basistarief) of ook via het AVA-kanaal (afzet via andere kanalen, dwz buiten de veiling om) Antwoord gezocht via een onderzoek onder circa 1500 telers en circa 500 kopers

Bloemenveiling Aalsmeer - Flora Holland Te beantwoorden vraag: critical loss < actual loss Uitkomst: bij 5% stijging veilingprovisie verdwijnt - 10,8% van de omzet van de telers, en - 13,8% van de omzet van de kopers (conservatieve schattingen) Effect tweezijdige markt

Tot slot Het effect van een voorgenomen concentratie vaststellen blijft lastig, alleen al door het vooruit moeten kijken Focus op de belangrijke elementen nodig Dit kan de marktafbakening zijn, maar soms is directe meting van het effect - indien mogelijk - te prefereren