PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
een didactiek voor opleiden op school
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Respectvolle bejegening
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Ouders en Kinderen Centraal
Hoera, een oudergesprek!
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
OBSERVEREN & RAPPORTEREN
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Mijn stage adres Gemaakt door Leonie Bakker
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Reflectie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Voor praktijkonderwijs
Sociale perceptie.
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Ellen Govaerts, Two Roads
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
C. Molmans SOD-Opleidingen
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Volksuniversiteit Zwolle
Workshop evalueren Dcp
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Transactionele analyse
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Welke verdieping geeft assessments? beeld over startsituatie capaciteiten, competenties, motivatie, achtergond aandachtspunten op papier voorafgaand aan.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
De juiste route naar het juiste doel
Wat is maatschappijleer?
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
BOM-model PV 25/03/2014.
Creatief denken Design thinking.
Transcript van de presentatie:

PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE

Persoonlijk Ontwikkelingsplan Wordt al veel gebruikt Introspectie en reflectie is belangrijk Moet een automatisme worden Probleem: mensen doen dat eigenlijke niet automatisch

Ervaring consolideren Vervreemding Gevaar : alles passief beleven, de dingen opmerken maar niet waarnemen Enkel het eigen spiegelbeeld zien Experience needs reflection

Reflectie als methode Context bepaalt Vraagstelling Voorval – conflict of bevestiging Beschrijving van het voorval Vraagstelling en Analyse Consolidatie

Perceptie

Gebeurtenissen Waarheid heeft meer dan één gezicht Wat is er echt gebeurd? Grondige analyse van een voorval Bespreking en feedback Tegen een welbepaalde achtergond

Voorbeeld: Kritische bedenkingen als onderdeel van stagerapport SAW Denken en handelen volgens de aangeleerde competenties: een Westerse “do” versus een Marokkaanse “don’t ”? Situering: stage in Marokko

Gestructureerde analyse Mijn reactie versus de andere zijn/haar reactie Mijn waardensysteem en cultuurpatroon De andere zijn waardensysteem en cultuurpatroon Mijn waardensysteem en cultuurpatroon vanuit mijn eigen context Waardensysteem en cultuurpatroon vanuit de individuele context

Reflectie rond competenties Handelen vanuit de aangeleerde competenties (Belgisch) Handelen vanuit de verwachte competenties (Belgisch) Verwachte handelingen vanuit verwachte competenties (buitenland)

Inzichten Reflectie over het eigen functioneren Gebaseerd om gewoonte en verwachtingen van de opleiding Aangepast aan de lokale context Begrijpen wat er gebeurt Langzaam deel worden van de context De context kunnen verklaren en uitleggen aan het thuisfront Deel gaan uitmaken van de lokale context. Feedback, kritiek en complimenten – meer geven dan je mening Bewust proces op gang brengen De andere echt ontmoeten Elkaars taal leren spreken