Belang van gehechtheid 24 oktober 2011 Yvonne Bijl
Agenda Presentatie Belang van gehechtheid Documentaire
Josh Groban
Definitie “duurzame affectieve relatie tussen een kind en één of meer opvoeders”
DSM-IV A: gestoorde en niet leeftijdsadequaat aangaan sociale relaties, ontstaan voor het 5e levensjaar. 1. verstoord initiatief 2. diffuus hechtingsgedrag B: Geen ontwikkelingsachterstand of symptoom van PDD C: Uitgesproken onvoldoende zorg Veronachtzaming basale behoeften kind aan troost of steun, stimulatie en genegenheid Voortdurende veronachtzaming basale lichamelijk behoeften kind Herhaalde wisseling primaire verzorger
Hechtingstypen Veilig gehecht Vermijdend gehecht Afwerend gehecht Angstig gedesoriënteerd gehecht
Benodigdheden Tweetallen
Risicofactoren Prenataal Start (definitieve) Scheiding Ziekenhuis opname Verwerking ouders Verhuizing Negatieve schoolervaringen Veel huilen Temperament
Angst voor… Verlies & Afwijzing
Belang van gehechtheid Rust Ontspanning Toevertrouwen Overgave
Opdracht: in relatie tot… De wereld Gevoelsleven Cognitief Driftleven Fysiek Gewetensontwikkeling
Gevolgen kind Onrustig en onveilig Geen vertrouwen Waardeloos Gedragspatronen handhaving Geen ervaring regels uit liefde Versterkt/verzwakt attachment gedrag > kans schoolfobie of agorafobie Relaties Dwangmatig streven naar onafhankelijkheid
Gevolgen in de klas Zelfbepalend Alles in de gaten houden Snel boos, verongelijkt Aanval is beste verdediging Beweeglijk Druk en onrustig Gespannen/zenuwachtig Angstige fantasieën Faalt vaak bij taakjes
Basic trust Welkom in mijn wereld
Geen bodemsyndroom
Positieve gevolgen Breed sociaal leven Makkelijk contact leggen Mensenkennis Leidinggevende capaciteiten Uitblinken in werkstukken & spreekbeurten
What to do Kennis vergaren problematiek Contact met ouders Distantieel betrokken Duidelijkheid met zo min mogelijk regels < beroep op geweten, schuldgevoel en empatisch vermogen Directe sanctie, bijv. korte time-out (indien nodig) Succeservaringen inbouwen Gedragsmodificatie d.m.v. beloningssystemen Stimuleren gedrag & gevoelens benoemen Positieve boodschappen weergeven Praktische intelligentie & leiderschap inzetten
Caseload Anton Doŝen
‘Ik neem gewoon mijn speelgoed mee’ Document ‘Ik neem gewoon mijn speelgoed mee’