23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet
Programma workshop Inleiding Competenties in beeld PTA’s competentiegericht invullen
Inleiding 7 vestigingen 1 keer per maand overleg rondje langs de vestigingen
Inleiding projectresultaten: –competenties in beeld brengen –proeve ontwikkelen –organiseren interne uitwisselbijeenkomst –voorbeelden van good practices beschikbaar
Competenties in beeld Situatie tot nu toe Wens:uniformiteit simpel
Competenties in beeld 18 competenties ervaring wat is de kern vormgeving
Beslissen en activiteiten initiëren Bedenken van mogelijkheden Kiezen voor de beste oplossing Uitvoeren van keuze
Competenties in beeld VRAGEN?
PTA’s competentiegericht invullen Beoordelingsvormen ST= schriftelijke toets inclusief luistertoets MT= mondelinge toets inclusief presentatie WS = werkstuk SV= schriftelijk verslag BPB= beroeps- of praktijkbeoordeling PB= portfoliobeoordeling GPO = grote praktische opdracht HO = handelingsopdracht SPT= schriftelijke en praktische toets
PTA’s competentiegericht invullen Het portfolio: is een instrument waarin de leerling: informatie verzamelt die volgens hem verband houdt met de te ontwikkelen competentie bewijzen verzamelt over datgene wat hij geleerd heeft bewijst wat hij kan en wat hij gedaan heeft en kan gebruikt worden tijdens het intakegesprek van de vervolgopleiding
PTA’s competentiegericht invullen 3 Samenwerken en overleggen Verplichte kennismakingsweek Biesbosch met workshops Alle vrije prestaties Verplichte workshop Rots & Water
PTA’s competentiegericht invullen PTA Nederlands klas 4 NrVormOmschrijvingResultaatWeging ST MT ST WS ST PB Examentraining (1 computer- examen) Nederlands 1 filmverslag of 1 boekverslag sollicitatiebrief 1 recept vereenvoudigen en omzetten in eigen taalgebruik Het gemiddelde van al het beoordeelde werk Portfoliobeoordeling van 4 ‘niet groene’ prestaties uit leerjaar 3 en 4 Cijfer
PTA’s competentiegericht invullen PTA Landbouwbreed SUBVAKKEN WPL wegingsfactor toetsvorm herkansing GROEN Praktijk/Theorie1SPTja HANDEL Praktijk/Theorie1SPTja BLOEM Praktijk/Theorie1SPTja RECREATIE Praktijk/Theorie1SPTja VAP Praktijk/Theorie1SPTja DIER Praktijk/Theorie1SPTja TECHNIEK Praktijk/Theorie1SPTja
PTA’s competentiegericht invullen voorbeelden van PTA onderdelen PB:Panelgesprek a.d.h.v het beoordelingsportfolio HO: Tutorschap; basisvaardigheden toepassen die betrekking hebben op communiceren en samenwerken
PTA’s competentiegericht invullen Voorbeeld 1 berekening eindcijfers: Voor vakkennis en vakvaardigheid krijg je samen 35 toetsen in 2 jaar. Deze toetsen tellen allemaal 1 keer Voor je competenties krijg je 10 gesprekken in twee jaar die 2 keer tellen. (het eerste gesprek telt 1 keer) Als je de resultaten van al je toetsen optelt en deelt door 55 heb je het eindresultaat voor je schoolexamen
PTA’s competentiegericht invullen Voorbeeld 2 berekening eindcijfers : WAP cijfer telt voor 30% mee het gemiddelde van alle andere SE- toetsen bepaalt voor 70% het eindcijfer
Tot slot VRAGEN? Hartelijk dank voor jullie aandacht