Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Gegevens/Informatie/Kennis
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Competentiemanagement
Waar plaats je deze fasen van het
I-active : demo. Inloggen in I-active De startpagina Menubalk Snelfunctie.
De drukkerij - Gevestigd in Overijssel; - Heeft 1 kleine offset pers; - Heeft 2 printstraten; - Voornamelijk gericht op zakelijke bedrijven; - Als een.
The CAF Procedure voor externe feedback
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Een andere kijk op Kwaliteitsmanagement met Enterprise Ontology
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
DMS & RMA op basis van SharePoint
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
27 juni 2005De nieuwe modelconvenant van naaldje tot draadje 1 De diversiteitstoets in de sectorconvenants.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Online Video in de onderwijspraktijk Gebruik van video via internet Pieter Varekamp 23 januari 2008.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Palske Zandstra CPV Maxima Medisch Centrum Eindhoven
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Deze demo geeft u een kijkje in het zelfdiagnose-instrument voor de jeugdzorg. Een zelfdiagnose-instrument wordt op maat gemaakt voor de betreffende sector.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Business Marketing Management
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Enterprise Document Management Fase
Marketing vandaag en morgen
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Personeelsessie LOKO.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Informatievoorziening Walcheren voor Elkaar
Nike Supply Chain Management
Projectplan <naam project>
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
Van AWBZ naar Wmo begeleiding Van AWBZ begeleiding naar Wmo ondersteuning 24 januari 2012.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Internaliseren Expliciteren
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Proces schema Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Stap 5
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
STUDIEDAG 20 oktober 2014.
Transcript van de presentatie:

Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen DEMO Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen

Oorspronkelijk…… Dynamic Essential Modelling of Organisations

Nieuwe betekenis Design & Engineering Methodology of Organisations

Uitgangspunten DEMO filosofie Actietheorie : organisatie is een netwerk van actoren die afspraken maken op grond waarvan zij met elkaar samenwerken Interacties tussen actoren vormen de kern van de bedrijfsprocessen Alleen actoren zijn resultaatverantwoordelijk; informatiesystemen dus nooit

Anders dan als in de procesindustrie dienen de actoren in de dienst-verleningsketen vraag en aanbod telkens opnieuw op elkaar af te stemmen. Het dienstverleningsproces is dus eigenlijk één groot afstemmingsproces

“Communicatie is de draad waarvan organisaties worden geweven”

Abstractieniveaus organisatie Essentieel (“de business”) Informationeel Documenteel

Abstractieniveaus organisatie Elementen Activiteit Rol Essentieel Subjecten die een rol vervullen (actoren) Onderhandelen over te nemen acties en produceren van resultaten Zijn bevoegd en voeren taken uit Informa-tioneel Processoren (mensen of apparaten) Informatie genereren uitwisselen, en bewaren Ondersteunen essentieel Docu-menteel Operatoren Documenten produceren,opbergen,vernietigen Ondersteunen informationeel

Bedrijfsproces = aaneenschakeling van communicatieve acties van actoren

Transactieconcept in DEMO verzoek belofte executie verklaring aanvaarding 1 2 3 4 5 Opdracht fase Executie fase Resultaat fase VERZOCHT BELOOFD VERKLAARD AANVAARD I: initiator E: executeur

“to connect people in action” vragen actie gevraagd toezeggen actie/resultaat toegezegd actie- en resultaat- gericht modelleren van bedrijfsprocessen ModulOr verklaren resultaat verklaard aanvaarden resultaat aanvaard

Actoren : Transacties Representatie in communicatie-diagram Klanten Afdelingen Management Teams Businessunits Filialen …..etc Transacties

Communicatiediagram

Procesdiagram Actoren = toestandsovergang/transitie = activiteit

Voorbeeld Proces huurincasso woningcorporatie

Internet http://www.demo.nl/ http://www.modulor.nl