Brand design 2 5 september 2005

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

The big dipper.
“Een reis naar Licht”.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Lesbrief 2 Schrijf wat je ziet..
Zeven kleuren Een Oosterse wijze leermeester ging eens
Les 8 Hoofdstuk 12: Communicatie.
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Sociale Innovatie Lunchbijeenkomst OKH Commissie Arbeid & Onderwijs
door de ogen van een bodypainter
Inzicht in Samenwerken Kleurrijke Leerstijlen Naam School/team
Inleiding politieke sensitiviteit
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Kenmerken van een goed team
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Personal Branding.
Geef je vader/moeder/verzorger/… sterren voor iedere vraag.
Instructie 1. Bekijk per vraag welke foto’s er nodig zijn om de quiz persoonlijk te maken. Lees de instructie in de notitiebalk. 2. Maak en verzamel de.
De kunst van het fouten maken
PAD Mindfulness en Yoga
CanDo Coaching.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Leerdoelen SMART maken
Aanpak problematisch gedrag
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Leerstijlen KOLB SJM.
Kijk op werk- en leiderschapstijlen
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Groepsdynamica wc 5
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Verschillende rollen en stijlen
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
Inspiratieboek Gevoelens Jackey Koopmans Spatial Design 2.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
welkom bij uw persoonlijke ontdekkingsreis
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Kenmerken van een goed team
Resultaten gedragsstijlen
Kenmerken van een goed team
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Begeleiden les 1.
Het DISC model.
Insights Discovery De reis begint …
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Brand design 2 5 september 2005 Slides met extra tekst voor trainer en coach Deze PowerPoint-presentatie van Insights bevat enkele slides met uitgebreidere aantekeningen voor de Insights Practitioners. Onderstaand symbool geeft aan dat het een dergelijke slide betreft. In deze presentatie zijn de Slides met extra tekst voor trainer en coach standaard verborgen. Als de Practitioner dat wenst, kunnen ze echter in uw presentatie worden opgenomen door te klikken op “UnHide”.

Overtuigingen & waarden IJsbergmodel Omgeving Gedrag Bekwaamheid Afwegingen Vaardigheden Kennis Overtuigingen & waarden Identificeren & doel

Insights en de Jungiaanse psychologie

Perceptie – we kunnen het oneens zijn en toch allebei gelijk hebben. Perception Perceptie – we kunnen het oneens zijn en toch allebei gelijk hebben. “Al onze kennis komt voort uit percepties.” – Leonardo da Vinci

Perception “We see the world not as it is, but as we are” Stephen Covey

De vier ‘Humeuren’ Hippocrates 500 v.C. Cholerisch Melancholisch houden van orde en netheid gevoelig voor stemmingswisselingen Cholerisch Lijken geboren leiders te zijn Komen hard en zakelijk over observeren vanaf de zijlijn inschikkelijk Flegmatisch extravert, optimistisch houden van gezelligheid Sanguinisch

De Insightskleuren Helder Blauw Zacht Groen Stralend Geel Vurig Rood Onbevooroordeeld, objectief, afstandelijk Zacht Groen Stil, rustig, kalmerend, verzorgend Stralend Geel Vrolijk, opbeurend, bezield, monter Vurig Rood Positief, daadkrachtig, vastberaden, assertief

De vier Insightskleuren

De vier Insightskleuren Helder Blauw gedetailleerd gestructureerd realistisch Vurig Rood groots scherp uitdagend verbeeldingskracht gepassioneerd grote dromen Stralend Geel veilig sterk persoonlijk waardensysteem attent Zacht Groen COLS 3.1

Kleurrijke uitspraken Ik doe het.. JUIST Ik doe het… NU Ik doe het… MET ZORG Ik doe het… SAMEN

De vier Insightskleuren Op een goede dag … Voorzichtig Nauwkeurig Weloverwogen Onderzoekend Formeel Analytisch Competitief Veeleisend Vastberaden Wilskrachtig Doelbewust Gedreven Zorgzaam Bemoedigend Harmonieus Geduldig Ontspannen Vriendelijk Gezellig Dynamisch Visionair Enthousiast Overtuigend Expressief

Noem eens 4 BN-ers en noteer hun belangrijkste sterke punt, gerelateerd aan hun dominante kleur NAAM STERK PUNT BN-er 1  BN-er 2  BN-er 3  BN-er 4 

Beroemde / beruchte mensen Harry S. Truman Amerikaanse president Vurig Rood Margaret Thatcher Engelse premier Alexander de Grote Veroveraar Donald Duck Tekenfilmfiguur Stralend Geel Ronald Reagan William Cullen Bryant Dichter Mahatma Ghandi Politiek hervormer Zacht Groen ET The Extra Terrestrial Buitenaards wezen A.A. Milne Schrijver van Winnie The Pooh C.G. Jung Zwitsers pyscholoog Helder Blauw Sir Isaac Newton Wetenschapper Inspecteur Colombo TV-/filmpersonage

De vier Insightskleuren Op een slechte dag … Pietluttig Besluiteloos Argwanend Koud Afstandelijk Agressief Controlerend Drammerig Dominant Intolerant Gedwee Vlak Traag Afhankelijk Koppig Opgewonden Chaotisch Indiscreet Pronkerig Overhaast

True or false Vertel eens 3 korte verhaaltjes over jezelf. Vertel 2 waarheden en 1 leugen en probeer dit vanuit de kleuren te doen.

Jungs bewustzijnsinstellingen 20 INTROVERSIE EXTRAVERSIE

Jungs bewustzijnsinstellingen: Introversie & Extraversie Hoe uiten wij onze energie? INTROVERSIE Rustig Opmerkzaam Bedachtzaam Intiem Gereserveerd Voorzichtig Beschouwend Diepgang Naar binnen gericht EXTRAVERSIE Spraakzaam Betrokken Gezellig Stralend middelpunt Uitgesproken Recht-door-zee Actiegericht Verbreding Naar buiten gericht 20 INTROVERSIE EXTRAVERSIE

Jungs rationele functies: Denken & Voelen Taakgericht Formeel Afstandelijk Prestatiegericht Onpersoonlijk Objectief Correct Informeel Attent Zorgzaam Persoonlijk Betrokken Flexibel Relatiegericht VOELEN

Jungs Voorkeuren en de Insightskleuren (LG02-1.4) Vurig Rood Vurig Rood staat voor de combinatie van de voorkeuren voor Extraversie en Denken. Rood is zeer actief, werkt graag samen met anderen en denkt en handelt vanuit logica en feiten. Helder Blauw Helder Blauw staat voor de combinatie van de voorkeuren voor Introversie en Denken . De stijl van Blauw is taakgericht, kalm onder druk, bedachtzaam en objectief. 20 Zacht Groen Zacht Groen staat voor de combinatie van de voorkeuren voor Introversie en Voelen. De aanpak van Groen wordt gekenmerkt door een voorkeur voor diepgang, beschouwing, harmonie en consensus. Stralend Geel Stralend Geel staat voor de combinatie van de voorkeuren voor Extraversie en Voelen. Geel is voorkomend en sociaal en weet dit te koppelen aan actie en vermaak.

Oefening – De sneeuwpop “Schrijf iets over een sneeuwpop. Geen vragen. U hebt 5 minuten de tijd. De tijd gaat NU in!”

Oefening – De sneeuwpop Mensen met een voorkeur voor GEWAARWORDEN noteren hier vaak aanwijzingen over hoe je een sneeuwpop moet maken, of een beschrijving of verhaal over een specifieke sneeuwpop die ze zelf ooit gemaakt hebben. Mensen met een voorkeur voor INTUITIE beginnen hier vaak met “Er was een sneeuwpop en hij heette…”

Jungs irrationele functies: Gewaarworden & Intuïtie INTUITIE Globaal Conceptueel Inspiratie Abstract Algemeen Indirect Verbeeldingskracht & focus op toekomst-mogelijkheden GEWAARWORDEN Specifiek Praktisch Precies Feitelijk Zekerheid zoekend Standvastig Realisme & focus op het hier en nu 20 GEWAARWORDEN INTUITIE

Jungs irrationele functies: Gewaarworden & Intuïtie (LG02-1.5) Gewaarworden en Intuïtie zien we in specifieke gebieden van het Wiel. In tegenstelling tot de ‘rationele functies’ zijn ze echter over het hele wiel verspreid. Gewaarworden en Intuïtie komen bij alle kleuren voor, evenals in combinatie met alle andere psychologische voorkeuren. Uit recent onderzoek blijkt echter dat Intuïtie het meeste voorkomt in combinatie met Extraversie en dat Gewaarworden het meeste voorkomt in combinatie met Introversie. Maar kun je introvert én intuïtief tegelijk zijn? JA! Kun je extravert zijn en zintuiglijk waarnemen? JA!

De grafieken van uw voorkeuren Sla de pagina getiteld Jungiaanse Voorkeuren uit uw Profiel erop na. Deze staafdiagrammen geven uw antwoorden van de Vragenlijst weer en het verband tussen de wijze waarop u deze voorkeuren aanwendt: Introversie en Extraversie, Denken en Voelen, Gewaarworden & Intuïtie. Deze voorkeuren vormen de hoekstenen van het Insightssysteem

Uw voorkeursstroom Neem uw Profiel erbij en bekijk uw positie op het Insightswiel Bekijk ook de pagina getiteld Insights Kleurendynamica U ziet drie staafdiagrammen: Links boven, rechts boven en één in het midden

Uw voorkeursstroom Grafiek I – De Bewuste Persona Dat onderdeel van de persoonlijkheid waar de innerlijke en de uiterlijke belevingswereld elkaar ontmoeten. De interacties tussen wie we zijn en wie we denken te moeten zijn of zouden willen zijn. De ‘Persona’ was een masker dat acteurs uit het Oude Griekenland droegen om het karakter van hun personage uit te beelden.

Uw voorkeursstroom Grafiek II – De Minder Bewuste Persona Uw meer instinctieve zelf. Wie u bent als u niet nadenkt over uw houding of over uw presentatie. Het Minder Bewuste Zelf - zoals u ‘s avonds op de bank ligt

Uw voorkeursstroom De Voorkeursstroom (de middelste grafiek) De mate waarin de publieke persona (zoals u uzelf ziet) (Grafiek I) u als het ware wegtrekt van uw meer instinctieve zelf (Grafiek II) Laat zien welke voorkeuren op dit moment een grote of juist kleine impact hebben op uw werkstijl “We kunnen wel kleuren zien, maar geen golflengten.” - Carl G. Jung

De kleuren en types op het Insightswiel