Hoorcollege SDM1 Capability Maturity Model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Wideband Delphi methode
Performance management
Corporate Portfolio Management
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Systems Engineering 24 april 2007.
SysAdvise Systems Engineering.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
BI voor Microsoft Dynamics AX
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
IIM Information Infrastructure Management
Hoorcollege SDM1 Teammanagement: Type projectorganisaties
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Van ‘’blind’’ vertrouwen naar ‘’ziend’’ vertrouwen Sandra de Bont Directeur Votob 15 mei 2014.
Benchmarking met landelijke gegevens
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
Dat zouden we vaker moeten doen…
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
2014 EVALUATIES N+1.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Prestatie Management Prestaties Schatten en Managen Ad Marien Corad Business Solutions.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Iedereen is context driven!
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Minor Project- en Programmamanagement
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Certificering van assetmanagement
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Introductie ISO november 2012 Robbert van Alen Introductie ISO Dun document. Stevige basis.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Jeroen van Menen Agile Coach, Prowareness @jeroenvanmenen
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Grip & Controle op digitalisering
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Testen en Testautomatisering in een Agile CI / CD omgeving
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Hoorcollege SDM1 Software project management: project scheduling & tracking Mario van Vliet 18 April
Is testen een project op zich?
Jannes Huisman Senior coach
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Hoorcollege SDM1 Capability Maturity Model Mario van Vliet 9 mei 2006 - 1 -

Data Colleges worden gegeven op de volgende data: 23 Mei 6 Juni Tentamen is op 27 Juni 8:30 uur – 10:30 uur. Voor diegene die ook GIP-House volgen geldt dat ze zich moeten inschrijven voor zowel het theorie gedeelte als het praktijk gedeelte. - 2 - 2

Onderwerpen die in SDM1 aan bod komen Projectmanagement Metrics Component Based Development : vandaag Projectplanning Business Planning Technical Planning Rollen van Projectmanager Qualitymanager Contract Owner Public Relations Manager Director Planningsmethodieken Project scheduling & tracking CPM Work Breakdown structure Gantt-charts Quality Management Risk Management Capability Maturity Model : Vandaag - 6 -

Inhoud Wat zijn maturity models? Process Maturity Framework Software Process Maturity Operationeel gebruik van het Capability Maturity Model (CMM)

Wat is een maturity model? ‘Een maturity model is een model waarmee organisaties hun software engineering proces kunnen beoordelen en op basis van deze beoordeling het software proces kunnen verbeteren.’ 1986 gestart door het Software Engineering Institute (SEI) (Carnegie Mellon University) en de Mitre Corporation SEI gestart met een process maturity framework en een maturity questionnaire Software Proces Maturity Framework heeft zich ontwikkeld tot het Capability Maturity Model (CMM) for Software (1991) Grondlegger is W.S. Humprey (1987) Literatuur: ‘Capability Maturity ModelTM for Software’, Version 1.1. Paulk et al. , Technical report CMU/SEI-93-TR-024 ESC-TR-93-177, February 1993

Process Maturity Framework Doel is het verbeteren van het software engineering proces Succes niet gebaseerd op toevallige individuele prestaties Succes gebaseerd op repeteerbare en bewezen succesvolle werkmethoden Immature Software Organisatie Mature Geen objectieve basis voor beoordeling van product kwaliteit Geen objectieve basis voor het verbeteren van product of proces kwaliteit Review en testen worden vaak overgeslagen als projecten achter op schema lopen Ad hoc beleid Organisatiewijde kennis en kunde om software ontwikkeling en onderhouds processen te managen Processen zijn ‘fit-for-use’ Processen worden aangepast aan de situatie Taken en bevoegdheden zijn duidelijk voor het project en de organisatie

Software Process Software Process: ‘de verzameling van activiteiten, methoden, praktijken en veranderingen die mensen gebruiken met als doel het ontwikkelen en onderhouden van software en geassocieerde producten (b.v. projectplannen, ontwerp documenten, code, test cases en gebruikershandleidingen)’

Fundamentele concepten voor Process Maturity Software Process Capability Voorspellen van de verwachte uitkomst van een volgend software project Software Process Performance Actuele resultaten van een software project Software Process Maturity De mate waarin een software proces expliciet wordt gedefinieerd, gemanaged, gemeten, gecontroleerd en effectief is Software Process Institutionalization De mate waarin het software proces is geïnstitutionaliseerd ten aanzien van methoden, standaarden en organisatie structuur CMM voor software geeft organisaties houvast ten aanzien van het krijgen van controle over het software process en hoe te komen tot een situatie van excellence in software engineering

Vijf niveau’s van software maturity Maturity niveau: Een goed gedefinieerd niveau op weg naar het bereiken van een volwassen software proces Een fundering voor het realiseren van continue verbeteringen Elk niveau kent een verzameling van proces doelstellingen die, wanneer stabiel, een belangrijk onderdeel vormen van het software proces Elk niveau zorgt voor het verbeteren van de proces capabiliteit van de organisatie

Vijf niveau’s van software maturity Initial (1) Repeatable (2) Defined (3) Managed (4) Optimizing (5) Continu Verbeterende Processen Voorspelbare Processen Standaard en Consistente Processen Gedisciplineerde Processen

Initial Het software proces kan gekarakteriseerd worden als ad-hoc, of zelfs chaotisch Er zijn vrijwel geen processen gedefinieerd Succes hangt af van individuele inzet en prestaties Het software proces is niet voorspelbaar qua resultaten Schedules, budget, functionaliteit en product kwaliteit is niet voorspelbaar Werkt desastreus in crises situaties Kan succesvol zijn in hoge innovatieve omgevingen (b.v start van de web-design wereld)

Repeatable De basis project management procedures zijn op zijn plaats Kosten, schedules en functionaliteit wordt ‘getracked’ Planning en managen van nieuwe projecten is gebaseerd op ervaring met vergelijkbare projecten Noodzakelijke proces discipline is ingesteld zodat eerder succes met de bouw van dezelfde applicatie kan worden herhaald Software requirements and werk producten worden ‘gebaselined’ Gedisciplineerde omgeving waarin planning en tracking stabiel is en eerdere successen herhaald kunnen worden

Defined Software proces voor zowel management als software engineering is gedocumenteerd, gestandaardiseerd en geïntegreerd in een standaard software proces Alle projecten gebruiken een geaccordeerd, aangepaste versie van het standaard software proces voor het ontwikkelen en onderhouden van software Processen worden gebruikt om de software managers en engineers meer effectief te laten werken Er is een groep verantwoordelijk voor het software proces Er wordt training in het software proces gegeven Het software proces is stabiel en goed gedefinieerd en is in staat meer effectief te opereren

Managed Gedetailleerde metrics van het software proces en product kwaliteit worden verzameld Er worden kwantitatieve doelen gesteld voor zowel het software proces als de product kwaliteit Er wordt een software proces databases gebruikt waarin de metrics worden verzameld en geanalyseerd Projecten hebben een dusdanig controle over het software proces en product kwaliteit dat ze binnen gestelde marges kunnen werken Risico’s van ontwikkelen in nieuwe technische omgevingen worden onderkend en gemanaged Software proces is voorspelbaar en trendekunnen worden voorspeld

Optimizing Continue software proces verbeteringen worden gerealiseerd door kwantitatieve feedback van het proces en door het oefenen van innovatieve ideeën en technologieën De gehele organisatie ie gefocusseerd op continue verbetering Data over performance van het proces wordt gebruikt voor cost-benefit analyses Innovaties die gebruik maken van de beste software engineering praktijken worden geïdentificeerd en verspreid over het gehele organisatie Software project teams analyseren fouten om er achter te komen hoe ze kunnen verbeteren ‘Lessons learned’ worden gedeeld met andere projecten (teamrooms, Communities of Practice)

Maturity niveau en de mate van voorspelling Kans Doel N-z Level 5: Optimizing Kans Doel N-y Level 4: Managed Kans Doel N-x Level 3: Defined Kans Doel N+a Level 2: Repeatable Kans Tijd/Geld/….. Doel N Level 1: Initial

Operationele gebruik van het CMM Hoe bepaal je in de praktijk de maturity van een organisatie? Maturity Level Process Capability Indicate Key Process Areas Contain Goals Achieve Common Features Organized by Implementation or Institutionalization Address Key Practices Contain Infrastructure or Activities Describe

Key Process Areas Defined (3) Initial (1) Managed (4) Repeatable (2) Optimizing (5) Process change management Technology change management Defect prevention Software quality management Quantitative process management Peer reviews Intergroep coordination Software product engineering Integrated software management Training program Organization process definition Organization process focus Software Configuration Management Software Quality Assurance Software Subcontract Management Software project tracking&oversight Software project planning Requirements Management

Voorbeeld Contains Indicates Maturity Level Achieves Key Process Area Repeatable Disciplined Processes Indicates Maturity Level Software estimates are documented for use in planning and tracking the software product Achieves Software Project Planning Contains Key Process Area Implementation Address Activities Performed Organized by Common Feature Activity Describe Activity 9. Estimates for the size of the software work products (or changes to the size of software work products) are derived according to a documented procedure Contain Key Practice

Slotopmerkingen Maturity Models helpen je om de volwassenheid van een software organisatie weer te geven Het CMM model is het meest gebruikte Organisaties ‘benchmarken’ zich ten opzichte van elkaar op basis van CMM-niveau CMM-niveau moet een indicatie geven van het kwaliteitsniveau van een software organisatie Met name nieuwe landen (India, China) kwalificeren zich sterk op dit gebied Het is geen heilig middel en moet ook met beleid worden toegepast