Een eigen persoonlijkheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Taghon Geert 2011.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Hogescholen in Dialoog
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Hechting en narcisme Prof. Dr. Jan Derksen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Voorstelling 6de leerjaar
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Dossier Empowerment.
Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ontwikkeling in adolescentie
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Ontwikkeling in adolescentie
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwikkelingspsychologie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Theorie.
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden Les 7.
Doelgroepen Adolescentie
Doubleren.
Liefde en relaties.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Jongvolwassenheid met autisme
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Een eigen persoonlijkheid Bouwstenen van de eigen persoonlijkheid

inhoud Hersen en temperament/emoties Persoonlijkheidsfactoren Ego-regulatie Afweermechanismen Copingmechanismen Zelfverdedigingsstrategieen Persoonlijkheidstypen Zelfbeeld en Ik-Ideaal

Temperament niet afkerig, maar moet wel even wennen snel van zijn stuk snelle aanpasser

Herstel na arousal Emotioneel stabiel Emotioneel labiel

Samengevat: Prikkelbaarheid Emotionele stabiliteit zijn Bouwstenen persoonlijkheid... Maar er is meer!

Het vijf-factoren model THE BIG FIVE 1.   introvert  –  extravert 2.    labiel  –  stabiel 3.    aardig  – onaangenaam 4.    zorgvuldig –  onzorgvuldig 5. ideeënrijk  –  ideeënarm [________________|________________]

De factoren staan niet voor concrete eigenschappen, er vallen vele onder Voorbeeld: aardig – onaangenaam de mate waarin we ons aanpassen aan anderen Bron: Pi-media The workplace Big-five richt zich op de behoefte van anderen, omgaan met conflict, behoefte aan erkenning, terughoudendheid in het geven van de eigen mening en hoe we ons voor een groep voelen.

Het EGO: de regulerende kracht Super Ego Ego Es

Adolescentie Ego wordt zwakker Es en Super Ego worden sterker Seksuele rijping Ik-ideaal

Hoe ga je om met lastige gevoelens? Coping-mechanismen Hoe ga je om met lastige gevoelens? Ontlopen Forceren Toedekken Confrontren Als het Ego sterker wordt maak je er minder gebruik van. 2e helft adolescentie (V.a 15 - 16 jaar)

Hoe verdedig je jezelf? zelfverdedigingsstrategiën Terugtrekken Reactieformatie Vlucht uit de werkelijkheid Rationalieren Projectie Overdracht / Verplaatsing

Persoonlijkheidstypen op basis van structurele angst Overcontroleurs Sterke Ego-functie: angst controle te verliezen Kwetsbare Gepest op school Meisjes Internaliseringsproblematiek Prestatiegerichte Solitair Hard werkend

Persoonlijkheidstypen op basis van structurele angst Ondercontroleurs Zwakke ego-controle. Geen verantwoodelijkheid willen nemen Impulsieve Antisociale Veerkrachtigen. Snel kunnen aanpassen aan veranderingen. (Sociaal-, autonoom-)

Zelfbeeld en Ik-ideaal Zoals je jezlef ziet Ik-ideaal Zoals je graag wilt zijn Hoe ga je om met een snel veranerend lichaam?

Hoe kom je aan je zelfbeeld? Zelfkennis (neemt toe) Zelfgevoel (zelfvertrouwen) Jezelf bekijken door de ogen van anderen Hoe competent, geaccepteerd en gerespecteerd voelt de jongere zich? Het op peil houden van een positief zelfbeeld is een belangrijke drijfveer voor gedrag

Hoe kom je aan je ik-ideaal? Cultuur / omgeving Rolmodellen Media Medeleerlingen ...

Zelfvertrouwen Daalt tot 14e – 15e jaar, neemt dan weet toe (Ego wordt sterker) Meisjes: onzekerheid over seksuele aantrekkelijkheid, ongemak van menstruatie en gevoeligheid voor sociale relaties (angst voor afwijzing en rolonduidelijkheid) Jongens: Van Jongens wordt meer zelfstandigheid verwacht en daar hebben ze over het algemeen minder moeite mee.

Ten slotte Zelfbeeld: optelsom van zelfkenniselementen en de waardering die de adolescent krijgt hiervoor Identiteit: zelfgevoel. Het gevoel van de persoon in verschillende situaties en de stemmingen die het ervaart Lees het na op www.coachcoching.nl