De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ Startbijeenkomst GGZ NL 9 februari 2010 Aad Bakker Inspectie voor de Gezondheidszorg
STUREN EN TOEZICHT HOUDEN M.B.T. KWALITEIT EN VEILIGHEID
Hier werk je veilig of je werkt hier niet November 2004; eindrapportage Shell Nederland Juni 2006; GGZ NL “veilige zorg, ieders zorg”
SENSE OF URGENCY
VORMEN VAN TOEZICHT OP GGZ ALGEMEEN TOEZICHT INTERVENTIETOEZICHT THEMATISCHTOEZICHT
ALGEMEEN TOEZICHT JAARGESPREK UITWISSELING ONTWIKKELINGEN KWALITEITSBELEID PRESTATIE-INDICATOREN FOLLOW UP THEMATISCHE ONDERZOEKSTRAJECTEN
Vier inspectieprioriteiten Kwaliteit van zorg (met name patiëntveiligheid) bevorderen Preventie effectiever maken Vergroten van transparantie van geleverde kwaliteit van zorg Meer en gerichter aandacht besteden aan kwetsbare groepen
“Gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg” Verantwoordelijkheid van zorgaanbieders: intern toezicht kwaliteitsysteem professionals (landelijk) kwaliteitsysteem zorginstellingen, incl governance (zorginstelling) + Verantwoordelijkheid van veldpartijen: horizontaal toezicht zorgaanbieders – zorgverzekeraars – patiëntenorganisaties brancheorganisaties + kennisinstituten + Verantwoordelijkheid van de Inspectie: verticaal toezicht handhaven = adviseren, stimuleren, drang, dwang
Het ontwikkelen van een veiligheidscultuur en het functioneren van een VMS Wijs een verantwoordelijke aan in de Raad van Bestuur Organiseer commitment van de lijn Vast agendapunt in vergaderingen RvB, RvT, lijn
Het ontwikkelen van een veiligheidscultuur en het functioneren van een VMS (2) Bepaal het veiligheidsbeleid Hou veiligheidsrondes Hanteer VIM-procedure Laat zien wat de resultaten van het onderzoek van meldingen oplevert (bv met PRISMA veilig van incidenten Leren / veilig incidenten melden)