ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Informatie over opzet onderbouw
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
De transitietraining Training Nieuw Perspectief
Kan de pc het remediëren overnemen?
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
ICT- Bronnenonderzoek
Opdrachtverdeling – indeling van de klassen (lager) 1juf Tine (meneer Hans) 1 / 2juf Marilyne (meneer Hans) 2juf Hilde – juf Vanessa (juf Heidi) 3juf Valentine.
Informatie Communicatie Technologie
Introductie workshop 1.
Veiligheid, gezondheid en EHBO. Uitgangspunt  Hoe gepast reageren in een noodsituatie? – Deel 1: nodige diensten (5e) – Deel 2: basisprincipes EHBO (6e)
Tafel van vier De tafel van 4 1 x 4 = 42 x 4 = 8 3 x 4 = 124 x 4 = 16 5 x 4 = 206 x 4 = 24 7 x 4 = 288 x 4 = 32 9 x 4 = 3610 x 4 = 40.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
DE WERELD IS STRAKS VAN ONS!!! AAN HET EINDE VAN DE WORKSHOP: Weet jij wat typerend is voor de generatie Z. Weet jij wat de generatie Z wil. Weet jij.
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
Integratie en participatie
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Planborden en dag- /weektaken
Even voorstellen : Groep 3b
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Activerende werkvormen
2 de graad  Ten vroegste einde 2 de jaar na 1 ste graad  Eén certificaat BGV  Behalen leerplandoelstellingen 2 de graad Diploma  Ten vroegste einde.
5DE LEERJAAR Praktische info.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Onderwijstechnologie
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Afstuderen: na je pva DieCW L Wat als ik niet aanwezig ben?
Wjk.
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Communicatie les 1 kwartaal 4
IBO WEEK – Villa Wapiwi GELUK(T).
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
middelen – tools - werkvormen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Algemene ouderavond schooljaar
blok 1 les 4: samen praten samen leren
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Voorstellen van informatie Zelfstandig leren m.b.v. ICT Oefenen m.b.v. ICT Creëren m.b.v. ICT Communiceren van informatie Zoeken en verwerken van informatie Samenwerken aan een opdracht

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Zelfstandig leren m.b.v. ICT Samenwerken aan een opdracht kleuters p. 12 en 20 IN HET BOS…

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Creëren m.b.v. ICT Samenwerken aan een opdracht ‘k ZAG 2 BEREN… 2de graad p. 46

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Voorstellen van informatie Creëren m.b.v. ICT Communiceren van informatie Zoeken en verwerken van informatie Samenwerken aan een opdracht EEN EINDWERKJE MAKEN 3de graad p. 68

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Zelfstandig leren m.b.v. ICT Oefenen m.b.v. ICT LUISTEREN, LEZEN, SCHRIJVEN lager p. 36

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Creëren m.b.v. ICT Communiceren van informatie Zoeken en verwerken van informatie Samenwerken aan een opdracht lager p. 42 KINDEREN ZIJN DE TOEKOMST

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Communiceren van informatie Zoeken en verwerken van informatie Samenwerken aan een opdracht 2de – 3de graad i.s.m. gymleerkracht p. 42 BLOEDSOMLOOP

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Zelfstandig leren m.b.v. ICT Oefenen m.b.v. ICT Creëren m.b.v. ICT Samenwerken aan een opdracht CONSTRUCTIES IN 5D… kleuter en lager p. 64

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Creëren m.b.v. ICT Communiceren van informatie Samenwerken aan een opdracht 1ste graad p. 34 IK WENS JOU…

ICT adequaat en verantwoordelijk gebruiken Apparatuur hanteren Creëren m.b.v. ICT Communiceren van informatie Samenwerken aan een opdracht 2de – 3de graad p. 42 STAPELVERHALEN