Wie bereiken we met leefstijl internetinterventies en aanknopingspunten voor verbetering van bezoek en blootstelling Wendy Brouwer
2 Achtergrond Internet is een attractief communicatiekanaal Theoretisch enorm bereik voor leefstijlinterventies MAAR …… Lage exposure rates in effectiviteitsstudies (De Nooijer et al., 2005) Bij implementatie zijn deze nog lager (Evers et al., 2005)
3 Welke internetinterventies? Gericht op primaire preventie van chronische lichamelijke aandoeningen Promotie van gezond gedrag Fysieke activiteit Gezond eetpratroon (groente/fruit/vet) Vermindering alcoholgebruik Stimuleren stoppen met roken
7 Bereik van internetinterventies Bereik Verspreiding Blootstelling Eerste bezoek Blijven Terugkomen
8 Voorkomende problemen? Moeilijk om mensen naar een ‘open’ website te krijgen Moeilijk om bezoekers op een interventie website te houden Niet alle informatie wordt intensief genoeg gebruikt Voortijdig vertrek van de website het niet doorlopen van het complete programma Weinig mensen keren terug belangrijk voor blijvende gedragsverandering
9 Wie bezoekt internetinterventies? Komen Bij de GLC verlaat bijna 60% de website binnen 30 seconden Voornamelijk vrouwen (GLC 76%, LGC 69%, Stivoro 67%) Gemiddeld tot hoog opleidingsniveau (GLC 73%, LGC 74%, Stivoro 79%) Leeftijd GLC en Stivoro 60% jonger dan 40 jaar LGC 83% ouder dan 40 jaar Bewegen GLC 40%, LGC 20% voldoet aan de norm Vetinname GLC 67%, LGC 68% voldoen aan de norm
10 Wie blijft en komt terug? Blijven GLC 25% stopt tijdens het invullen van een module Vrouwen, jaar, gemiddelde opleiding, gezond BMI LGC 30% stopt tijdens het invullen van een module gemiddeld ouder, lager opgeleid met een hoger BMI Terugkomen GLC 5% jaar, hoger opgeleid, verhoogde vetinname LGC 5-6% gemiddeld ouder, hoger BMI
11 Delphi studie en focusgroepgesprekken Delphi studie over 3 ronden Nationale en internationale experts (Onderzoekers, praktijkorganisaties, E-commerce/E-marketing, technische implementatie (ICT, webdesign)) Focusgroepen met potentiële gebruikers 5 gesprekken met volwassenen 29 deelnemers ingedeeld naar opleidingsniveau (2 laag, 2 hoog, 1 gemengd)
12 Resultaten: verspreiding Mond-op-mond reclame door familie en vrienden Mass media (tv reclame, advertenties in kranten) Via zorgaanbieders (bv. huisarts of fysiotherapeut) Via folders in de brievenbus Banners op websites
13 Resultaten: eerste bezoek Gemotiveerd zijn om gedrag te willen veranderen voordat de internetinterventie wordt bezocht Gemotiveerd zijn om een interventie via internet te gebruiken De interventie als persoonlijk relevant beschouwen Betrouwbare en onafhankelijke bron
14 Resultaten: blijven op website Gemotiveerd zijn om gedrag te veranderen Registratieprocedure Overzichtelijke en duidelijke navigatiestructuur Makkelijk te begrijpen informatie Lengte van de vragenlijst
15 Resultaten: terugkomen Positieve ervaring bij het vorige bezoek Wil gedrag verbeteren Ontvangen van een reminder Regelmatig nieuwe informatie Mogelijkheid om verandering in gedrag te monitoren
16 Verspreiding/eerste bezoek Distributie van flyers via 3 kanalen Huisartsen 172 folders door 8 huisartsen uitgedeeld Via de brievenbus 3500 folders in 10 postcodegebieden door bezoekers van de website van 1 of 2 Beweegmodule Gezondlevencheck (Hartstichting)
19 Resultaten flyer Respons huisarts 27,3%; brievenbus 3,3% 5 mensen gaven 8 s 3 bezoeken Significant verschil geslacht, opleidingsniveau, BMI (27,0 vs 25,3) Voldoen aan Nederlandse Norm Gezond Bewegen huisarts 44,7%; brievenbus 56,8%
20 Conclusies onderzoek flyer Door verschillende verspreidingsmethoden worden verschillende groepen mensen bereikt Medewerking nodig van huisartsen Zelfs gemotiveerde huisartsen moesten er aan herinnerd worden de folders uit te delen Toch driekwart geen gehoor gegeven aan aanbeveling Via huis-aan-huisverspreiding kunnen in absolute zin meer mensen worden bereikt Op indicatie aanbevelen of voorschrijven door de huisarts
21 Conclusie/Discussie Verspreiding Met verschillende verspreidingskanalen worden verschillende groepen mensen bereikt Gelijktijdig gebruik van verschillende verscheidingsmethoden Eerste bezoek Belangrijke factoren zijn met name gerelateerd aan individuele motivatie en vaardigheden Blijven en herbezoek Belangrijke factoren zijn vooral gerelateerd aan de interventie zelf
22 Conclusie/Discussie (2) Houd bij de ontwikkeling rekening met de factoren zoals deze uit de Delphi studie en focusgroepgesprekken zijn gekomen Betrek in een vroeg stadium van de ontwikkelingfase verschillende partijen (onderzoekers, webdesigners, webtekstschrijver, de uiteindelijke gebruikers) Echter, meer en longitudinale studies zijn nodig om de gevonden resultaten te bevestigen en om echte voorspellers te identificeren.
23 ?