Wie bereiken we met leefstijl internetinterventies en aanknopingspunten voor verbetering van bezoek en blootstelling Wendy Brouwer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
Jongeren over politiek
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
verenigings- communicatie
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
Brainstormbijeenkomst Preventie overgewicht op Texel
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
(voordracht: Hein Raat)
Preventie via de GGD-Monitor?
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Actieve Leefstijl en Sportstimulering: Relevantie
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Workshop Leefstijlinterventies
IJmert Kant Epidemiologie Universiteit Maastricht
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Elke 7 seconden een nieuw getal
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
Informatie vaardigheden
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
‘Gezonder leven? Waar bemoeit u zich mee?’
Active ageing.
Gezondheidscentrum ‘t weeshuis. Samen beter…
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Sportonderzoek in Almere
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
ZijActief Koningslust
Hoorcollege 3 Overgewicht Diabetes Jelle Wijma
Handelen bedrijfsarts bij werknemers met ischemische hartziekten
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
De pijngevoeligheidsdrempel is lager in patiënten met het patellofemorale pijnsyndroom R.A. van der Heijden, M.M. Rijndertse, S.M.A. Bierma- Zeinstra,
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Transcript van de presentatie:

Wie bereiken we met leefstijl internetinterventies en aanknopingspunten voor verbetering van bezoek en blootstelling Wendy Brouwer

2 Achtergrond  Internet is een attractief communicatiekanaal  Theoretisch enorm bereik voor leefstijlinterventies MAAR ……  Lage exposure rates in effectiviteitsstudies (De Nooijer et al., 2005)  Bij implementatie zijn deze nog lager (Evers et al., 2005)

3 Welke internetinterventies?  Gericht op primaire preventie van chronische lichamelijke aandoeningen  Promotie van gezond gedrag  Fysieke activiteit  Gezond eetpratroon (groente/fruit/vet)  Vermindering alcoholgebruik  Stimuleren stoppen met roken

7 Bereik van internetinterventies Bereik Verspreiding Blootstelling Eerste bezoek Blijven Terugkomen

8 Voorkomende problemen?  Moeilijk om mensen naar een ‘open’ website te krijgen  Moeilijk om bezoekers op een interventie website te houden  Niet alle informatie wordt intensief genoeg gebruikt  Voortijdig vertrek van de website  het niet doorlopen van het complete programma  Weinig mensen keren terug  belangrijk voor blijvende gedragsverandering

9 Wie bezoekt internetinterventies?  Komen  Bij de GLC verlaat bijna 60% de website binnen 30 seconden  Voornamelijk vrouwen (GLC 76%, LGC 69%, Stivoro 67%)  Gemiddeld tot hoog opleidingsniveau (GLC 73%, LGC 74%, Stivoro 79%)  Leeftijd  GLC en Stivoro 60% jonger dan 40 jaar  LGC 83% ouder dan 40 jaar  Bewegen  GLC 40%, LGC 20% voldoet aan de norm  Vetinname  GLC 67%, LGC 68% voldoen aan de norm

10 Wie blijft en komt terug?  Blijven  GLC  25% stopt tijdens het invullen van een module  Vrouwen, jaar, gemiddelde opleiding, gezond BMI  LGC  30% stopt tijdens het invullen van een module  gemiddeld ouder, lager opgeleid met een hoger BMI  Terugkomen  GLC  5%  jaar, hoger opgeleid, verhoogde vetinname  LGC  5-6%  gemiddeld ouder, hoger BMI

11 Delphi studie en focusgroepgesprekken  Delphi studie over 3 ronden  Nationale en internationale experts (Onderzoekers, praktijkorganisaties, E-commerce/E-marketing, technische implementatie (ICT, webdesign))  Focusgroepen met potentiële gebruikers  5 gesprekken met volwassenen  29 deelnemers ingedeeld naar opleidingsniveau (2 laag, 2 hoog, 1 gemengd)

12 Resultaten: verspreiding  Mond-op-mond reclame door familie en vrienden  Mass media (tv reclame, advertenties in kranten)  Via zorgaanbieders (bv. huisarts of fysiotherapeut)  Via folders in de brievenbus  Banners op websites

13 Resultaten: eerste bezoek  Gemotiveerd zijn om gedrag te willen veranderen voordat de internetinterventie wordt bezocht  Gemotiveerd zijn om een interventie via internet te gebruiken  De interventie als persoonlijk relevant beschouwen  Betrouwbare en onafhankelijke bron

14 Resultaten: blijven op website  Gemotiveerd zijn om gedrag te veranderen  Registratieprocedure  Overzichtelijke en duidelijke navigatiestructuur  Makkelijk te begrijpen informatie  Lengte van de vragenlijst

15 Resultaten: terugkomen  Positieve ervaring bij het vorige bezoek  Wil gedrag verbeteren  Ontvangen van een reminder  Regelmatig nieuwe informatie  Mogelijkheid om verandering in gedrag te monitoren

16 Verspreiding/eerste bezoek  Distributie van flyers via 3 kanalen  Huisartsen  172 folders door 8 huisartsen uitgedeeld  Via de brievenbus  3500 folders in 10 postcodegebieden  door bezoekers van de website van 1 of 2  Beweegmodule Gezondlevencheck (Hartstichting)

19 Resultaten flyer  Respons  huisarts 27,3%; brievenbus 3,3%   5 mensen gaven 8 s  3 bezoeken  Significant verschil  geslacht, opleidingsniveau, BMI (27,0 vs 25,3)  Voldoen aan Nederlandse Norm Gezond Bewegen  huisarts 44,7%; brievenbus 56,8%

20 Conclusies onderzoek flyer  Door verschillende verspreidingsmethoden worden verschillende groepen mensen bereikt  Medewerking nodig van huisartsen  Zelfs gemotiveerde huisartsen moesten er aan herinnerd worden de folders uit te delen  Toch driekwart geen gehoor gegeven aan aanbeveling  Via huis-aan-huisverspreiding kunnen in absolute zin meer mensen worden bereikt  Op indicatie aanbevelen of voorschrijven door de huisarts

21 Conclusie/Discussie  Verspreiding  Met verschillende verspreidingskanalen worden verschillende groepen mensen bereikt  Gelijktijdig gebruik van verschillende verscheidingsmethoden  Eerste bezoek  Belangrijke factoren zijn met name gerelateerd aan individuele motivatie en vaardigheden  Blijven en herbezoek  Belangrijke factoren zijn vooral gerelateerd aan de interventie zelf

22 Conclusie/Discussie (2)  Houd bij de ontwikkeling rekening met de factoren zoals deze uit de Delphi studie en focusgroepgesprekken zijn gekomen  Betrek in een vroeg stadium van de ontwikkelingfase verschillende partijen (onderzoekers, webdesigners, webtekstschrijver, de uiteindelijke gebruikers)  Echter, meer en longitudinale studies zijn nodig om de gevonden resultaten te bevestigen en om echte voorspellers te identificeren.

23 ?