dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11
dia 2 Agenda 1.Ter herinnering: het concept 2.Evoluties in het project 1.De voorlopige productenlijst - op punt stellen 2.Beheerloket: redactieomgeving 3.Beheerloket: afnemersomgeving 4.Publieke website 3.Het uitwisselingsformaat
dia 3 1. Ter herinnering: het concept
dia 4
dia 5 De productencatalogus = Interbestuurlijke producten- en dienstencatalogus (IPDC) = De productencatalogus Overzicht van de overheidsdienstverlening Betere informatieverlening. En up to date Overneembaar Flexibel. Wijzigbaar. Bruikbaar. Begrijpbaar Lokale besturen, provinciebesturen, Vlaamse overheid
dia 6 Aanbod
dia 7 Voorbeeld
dia 8 Generiek Overnemen –IPDC levert generieke informatie Voor zover die centraal aangemaakt kan worden Afnemers vullen verder aan –Uitgebreide informatie over producten die Sterk bepaald door regelgeving Weinig verschillen Vb. Identiteitskaarten, rijbewijs, leefloon, milieuvergunning, … –Beperkte informatie over producten Met veel vrijheid binnen regelgevend kader Met veel verschillen Op basis van specifieke lokale of provinciale initiatieven
dia 9 Gelinkte informatie Linken –Naar algemene informatie Concept wegwijsinformatie Aparte linken (veld website) én linken in tekst –Naar meer gedetailleerde informatie bij lokale besturen Burger, ondernemer, organisatie moet steeds naar meest gedetailleerd informatie kunnen doorklikken Beheerd door de afnemer!!! (plicht)
dia 10 Beslissingsboom
dia 11 Inhoudsvelden Titel Inhoud Voorwaarden Procedure Wat meebrengen Bedrag Uitzonderingen Regelgeving Website Bevoegde overheid (+ adres) Afleverende dienst (+ adres) ID WebID Naam Type Doelgroep Thema Geografisch toepassingsgebied Trefwoord Verwant product
dia 12 Globale architectuur
dia 13 Webservice – zoek producten
dia 14 Webservice – geef product
dia 15 Webservice – geef taxonomie
dia 16 Webservice – geef clusters
dia 17 Timing Voorlopige versie: eind december Piloten –Januari – maart –April – mei Go live –Na pilootfase –Timing afhankelijk van piloten en feedback
dia Evolutie van het project
dia 19 Voorlopige productenlijst Vlaamse overheid:
dia 20 Voorlopige productenlijst Lokaal
dia 21 Redactieomgeving
dia 22 Redactieomgeving
dia 23 Afnemersomgeving Doelstellingen –Consulteren en printen (1, 2, 3) –Beheer informatie en url’s (2, 3) –Feedback (2, 3) –Bepalen selectie (3) –Bepalen uitwisselingsdiensten (3) Rollen –1. Consulterend gebruiker –2. Informatiebeheerder –3. Websitebeheerder
dia 24 Afnemersomgeving Workflow opstart productencatalogus Eenmalig opstarten productencatalogus Nadien enkel aanpassingen waar nodig –Extra producten toevoegen –Producten verwijderen –Onderhoud linken (enkel indien manueel) Gebruiks- overeenkomst Mijn organisatieMijn ProfielMijn selectie/tagsURLs aanpassen Toepassingsgebied aanpassen INITIAL LOAD Updates ontvangen en up to date houden
dia 25 Publieke website Enerzijds: –Overzicht producten A-Z Per thema Per bevoegde overheid –Anderzijds: overzicht productencatalogus + dienstverlening Wat is de productencatalogus? Hoe meewerken? Hoe gebruiken? Welke info in productencatalogus? Projectpartners en projectpagina? Contact
dia Briefing uitwisselingsformaat
dia 27
dia 28