dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11
dia 2 Agenda 1.Ter herinnering: het concept 2.De voorlopige productenlijst - op punt stellen 3.Beheerloket: redactieomgeving - werking van de redactie 4.Beheerloket: afnemersomgeving - kernelementen 5.Publieke website 6.Timing en verdere aanpak
dia 3 1. Ter herinnering: het concept
dia 4
dia 5 De productencatalogus = Interbestuurlijke producten- en dienstencatalogus (IPDC) = De productencatalogus Overzicht van de overheidsdienstverlening Betere informatieverlening. En up to date Overneembaar Flexibel. Wijzigbaar. Bruikbaar. Begrijpbaar Lokale besturen, provinciebesturen, Vlaamse overheid
dia 6 Aanbod
dia 7 Voorbeeld
dia 8 Generiek Overnemen –IPDC levert generieke informatie Informatie die algemeen geldt wordt centraal aangemaakt Afnemers vullen verder aan –Uitgebreide informatie over producten die Sterk bepaald zijn door regelgeving Weinig verschillen Vb. Identiteitskaarten, rijbewijs, leefloon, milieuvergunning, … –Beperkte informatie over producten Met veel vrijheid binnen regelgevend kader Met veel verschillen Op basis van specifieke lokale of provinciale initiatieven
dia 9 Gelinkte informatie Linken –Naar algemene informatie Concept wegwijsinformatie Aparte linken (veld website) én linken in tekst –Naar meer gedetailleerde informatie bij lokale besturen Burger, ondernemer, organisatie moet steeds naar meest gedetailleerd informatie kunnen doorklikken Beheerd door de afnemer!!! (plicht)
dia 10 Beslissingsboom
dia 11 Inhoudsvelden Titel Inhoud Voorwaarden Procedure Wat meebrengen Bedrag Uitzonderingen Regelgeving Website Bevoegde overheid (+ adres) Afleverende dienst (+ adres) ID WebID Naam Type Doelgroep Thema Geografisch toepassingsgebied Trefwoord Verwant product
dia 12 Globale architectuur
dia 13 Webservice – zoek producten
dia 14 Webservice – geef product
dia 15 Webservice – geef taxonomie
dia 16 Webservice – geef clusters
dia 17 Timing Voorlopige versie: eind december Piloten –Januari – maart –April – mei Go live –Na pilootfase –Timing afhankelijk van piloten en feedback
dia De productenlijst - op punt stellen
dia 19 Redactiegroep Vlaamse Infolijn
dia 20 Redactiegroep lokale besturen
dia 21 Reacties nodig Wat ontbreekt? (of is te veel?) Hou rekening met: –Beslissingsboom –Criteria voor splitsen of samennemen van producten Beschikbaar op en binnenkort op (voorlopige) publieke websitewww.corve.be/ipdc
dia Het beheerloket: redactieomgeving - werking redactie
dia 23 Voorstelling Opgelet: –Voorlopige versie –Nog niet alles geïmplementeerd (feedback, statistieken, …)
dia 24 Dashboard = start
dia 25 Aanmaken productfiche
dia 26 Aanmaken productfiche
dia 27 Aanmaken productfiche
dia 28 Aanmaken productfiche
dia 29 Eigen productfiches
dia 30 Op te volgen items
dia 31 Werking redactie VVSG/V-ICT-OR/Kortom Vrijwilligers nodig –Wiki –Redactie –Eindredactie Begeleiding / opleiding Seintje op
dia Beheerloket: afnemersomgeving - kernelementen
dia 33 Doelstellingen –Consulteren en printen (1, 2, 3) –Beheer informatie en url’s (2, 3) –Feedback (2, 3) –Bepalen selectie (3) –Bepalen uitwisselingsdiensten (3) Rollen –1. Consulterend gebruiker –2. Informatiebeheerder –3. Websitebeheerder
dia 34 Workflow opstart productencatalogus Eenmalig opstarten productencatalogus Nadien enkel aanpassingen waar nodig –Extra producten toevoegen –Producten verwijderen –Onderhoud linken (enkel indien manueel) Gebruiks- overeenkomst Mijn organisatieMijn ProfielMijn selectie/tagsURLs aanpassen Toepassingsgebied aanpassen INITIAL LOAD Updates ontvangen en up to date houden
dia Publieke website
dia 36 Publieke website Enerzijds: –Overzicht producten A-Z Per thema Per bevoegde overheid –Anderzijds: overzicht productencatalogus + dienstverlening Wat is de productencatalogus? Hoe meewerken? Hoe gebruiken? Welke info in productencatalogus? Projectpartners en projectpagina? Contact
dia Timing en verdere aanpak
dia 38 Timing Voorlopige versie: eind december Piloten –Januari – maart –April – mei Go live –Na pilootfase –Timing afhankelijk van piloten en feedback