Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Mentorproject Haarlem
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
Rookstopcursus voor jongeren
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Aan de slag met een 6 Minuten Zone!
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
OUDERINFORMATIEAVOND
Presentatie Locatie Lemmer
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
Situationeel adviseren
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Kansen voor transformatie
Voortgezet onderwijs HELMOND
Meer muziek basisonderwijs Leerlingen in het basisonderwijs krijgen meer en beter muziekonderwijs. Minister Bussemaker heeft met Joop van den Ende en het.
Masterplan muziekonderwijs Limburg. Wie is DOOR! Samenwerking tussen: Provincie Limburg: Huis voor de Kunsten Limburg Sien.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
ViaVia Info-presentatie
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
WAT IS HET MAATSCHAPPELIJK MIDDENVELD 1
23 maart 2017 profilering.

Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Beroeptrots: de gemotiveerde ambtenaar
voor Rotterdamse kinderen
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal

Mentoring, koersen op kansen2 Wie zijn wij? OMO sg Tongerlo:Da Vincicollege Roosendaalvmbo + praktijkschool Norbertuscollege havo + vwo Palet:adviseurs diversiteit en integratie Brabant SIW:welzijnsonderneming voor RoosendaalRoosendaal e.o. Bades:Marokkaanse Culturele Vereniging Roosendaal

Mentoring, koersen op kansen3 Even bijpraten voor wie is het mentorproject: voortgezet onderwijs allochtoon, later alle leerlingen, uitgebreid naar basisonderwijs leerlingen die voortijdig dreigen uit te vallen of onder hun niveau presteren waarbij de reguliere hulp te kort schiet die zelf geholpen willen worden

Mentoring, koersen op kansen4 Bepalende factoren voor slagen project 1 kartrekker vrijwillig karakter kleinschalig handelingsruimte in organisatie netwerk – persoonlijke contacten

Mentoring, koersen op kansen5 Bepalende factoren voor slagen project 2 transparante organisatie succes inbouwen – kleine stappen gemotiveerde mentoren terugkoppeling inzet mentoren naar school

Mentoring, koersen op kansen6 Hét instrument ROLMODEL

Mentoring, koersen op kansen7 Effecten van het rolmodel op de leerling ombuigen negatief zelfbeeld in positief zelfbeeld extra laagdrempelige begeleidingsimpuls proble(e)m(en) herkend en erkend motivatie neemt toe vertrouwen en gevoel van veiligheid nemen toe 80% volledig rendement + 20% beperkter rendement toename kansen vervolgonderwijs en arbeidsmarkt

Mentoring, koersen op kansen8 Effecten van het rolmodel op de mentor kennen en erkennen van kwaliteiten Persoonlijke en groepsontwikkeling vaardigheden vanuit opleiding verbinden met coachend werk toenemen maatschappelijke betrokkenheid ombuigen eenzijdige (negatieve) beeldvorming vanuit samenleving toegevoegde waarde cv

Mentoring, koersen op kansen9 Effecten van het rolmodel op de school 1 contact schoolmentor – leerling verandert versteviging zorgstructuur meer oog in de school voor multiculturele samenlevingsaspecten kansen zien van multiculturele samenleving (eerder dan bedreigingen) school (nog) meer veilige omgeving bijdrage aan sfeer en welbevinden in en buiten de school

Mentoring, koersen op kansen10 Effecten van het rolmodel op de school 2 mentoren interessante groep jonge mensen met voor school aanvullende kwaliteiten en kennis school in het hart van een stevig en sluitend netwerk meer en intensievere externe contacten die direct toe te passen informatie opleveren = groter probleemoplossend vermogen school problemen worden eerder én aan de bron aangepakt impuls aan profilering school

Mentoring, koersen op kansen11 Effecten van het rolmodel op de omgeving van de school ouders (en leerlingen) raken meer betrokken bij schoolse zaken erkennen gezin als belangrijke plek voor kind voorbeeld voor andere scholen: voortgezet onderwijs en basisonderwijs school steviger verankerd in samenleving

Mentoring, koersen op kansen12 Effecten van het rolmodel op de overheid 1. gemeente 2. provincie 3. land

Mentoring, koersen op kansen13 Effecten van het rolmodel op de overheid: gemeente initiator bij elkaar brengen verschillende partijen meer oog voor aanpak problemen bij de bron eerder bereid problemen aan te pakken Kleinschaliger inzet mogelijk bij aanpak problemen erkennen van oplossend vermogen andere organisaties bereid om financieel te ondersteunen

Mentoring, koersen op kansen14 Effecten van het rolmodel op de overheid: provincie doet onderzoek naar effectiviteit inzet mentoren wil naar voorbeeld van onze projecten ca. 30 projecten starten Stelt middelen beschikbaar om aanpak breder te maken

Mentoring, koersen op kansen15 Effecten van het rolmodel op de overheid: land aandacht vanuit politiek voor projecten > Ministers en kamerleden zijn op bezoek geweest project Roosendaal voorbeeld voor ministerie van OCW landelijke conferenties (in opdracht van rijksoverheid) waar onze projecten als hét voorbeeld worden gepresenteerd landelijke inzet om mentoring = rolmodel veel meer in te zetten

Mentoring, koersen op kansen16 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal