Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
HAVISTEN COMPETENT
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Plusgroepen in het basisonderwijs.
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
AANTREKKELIJK REKENONDERWIJS VOOR EXCELLENTE REKENAARS
De nieuwe professional. Generatieverschillen? Kenmerken van De Nieuwe Professional Nu zo rond de 18 jaar Digital Native Altijd online Leert online Communiceert.
Acadin, ruimte voor talent binnen een rijke leeromgeving
Welkom.
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Convergentie en divergentie Twee verschillende wijzen van denken.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Hands On: leren binnen handbereik
de excellente leraar Master leren en Innoveren
NLT modules en excellentiebevordering
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
PLUSKLAS.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Onderzoekend leren en beroepscontexten
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
Onderzoekend Vermogen
Jeannette van Nieuwkoop
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Vragen, wat voor vragen?.
Info avond Kunskapsskolan klas 1
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Differentiatie in de klas
Welke “wiskundes” zijn er?
Voorlichtingsavond profielkeuze
Ouderavond Verrijkend onderwijs 4 juni 2018
Profiel van een plusleerling
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden Ze zijn goed in het analyseren van problemen Ze maken grote denksprongen Ze hebben interesse in rekenen / wiskunde Ze hebben oog voor structuren en patronen Ze zijn geneigd tot visualisatie van wiskundige problemen Ze bezitten convergent én divergent denkvermogen Ze bedenken creatieve oplossingen Convergent: kennis gebruiken in vergelijkbare situaties Divergent: kennis toepassen in nieuwe situaties

Leerbehoeften (hoog)begaafde leerlingen Open opdrachten Complexe opdrachten Betekenisvolle opdrachten Beroep doen op creativiteit Uitlokken tot onderzoekende houding Uitnodigen tot reflectie Uitdagen tot denken op een hoger abstractieniveau Beroep doen op metacognitieve vaardigheden Beroep doen op zelfstandig leren  leren leren Behoefte aan topdown leren Hoe kom je hieraan tegemoet?

www.excellentrekenen.nl