Achtergrond rekenproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ERWD Welkom Programma ERWD Conferentie
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Lees- en Taalproblemen
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Rekenproblemen en Dyscalculie
Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Onze pelgrimstocht Op weg naar… IkKlik.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Gemaakt door: Koen en Jasper
Rekenen en Rekenproblemen
Cursus rekendidactiek
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Ronde 1: aan het werk gaan.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
rekenen-wiskunde in de groepen 3 en 4
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Rekenen met variabelen. Variabele: rekenen met variabelen een variabele is een letter die een getal voorstelt. de letters a, b, c, n, p, q, x, y en z.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
Kinderen effectief helpen met rekenen
Les 3 omtrek oppervlakte inhoud
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Rekenen.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Les 4 : rekenen met tabellen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen Verhoudingen 2f
Meten en Meetkunde Verbanden
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Meten en meetkunde les 3: omtrek, oppervlakte en inhoud
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Les 6: Breuken en procenten 4
Rekenen Verhoudingen 2f
Breuken delen Breuken delen Breuken delen © André Snijers.
Bijzondere verhoudingen
GGD en KGV.
Wat heb je nodig? Papier, potlood en materiaal om in te kleuren.
Verder rekenen met kommagetallen
Transcript van de presentatie:

Achtergrond rekenproblemen

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten. De ober begint u vragen te stellen over uw rekenhonger: “Hoe lang heeft u het al? Hoe erg is uw rekenhonger? Had u het vroeger ook al? Welke rol speelde rekenhonger in uw gezin?” Wanneer u wilt bestellen, laat de ober u eerst toetsen maken om te kijken wat u werkelijk wilt. Vervolgens krijgt u een rekenmenu voorgeschoteld waar u niet om gevraagd heeft, maar waarvan de ober zegt dat het goed voor u is en dat veel rekenhongerige mensen heeft geholpen. Verlaat u tevreden dit restaurant?

Oorzaken rekenproblemen Onderwijsgebonden oorzaken Methodegebonden oorzaken Situatiegebonden oorzaken Kindgebonden oorzaken 1: ziekte leerkracht, geen kennis over rekenproblemen, RT is vaak re-teaching, te weinig instructie ivm drukte, weinig didaktische kennis over voorkeurstrategieen, weinig bijscholing en geen uptodate kennis 2: steeds taliger methode, stimuleren meerdere oplossingsstrategieen leidt tot verwarring, geen structuur in layout, teweinig oefening voor automatiseren van basiskennis 3:geen motivatie, geen aandacht kunnen hebben voor instructie 4: beperkte capaciteiten , ziekte kind, scheiding/dood ouders, slecht zien, slecht horen

Soorten dyscalculie visueel-ruimtelijke type procedurele type verbaal geheugen type getalinzicht type Soms ook combinatie van de 4 types

Positieve virtuoze cirkel Butterworth, 1999 Begrip Succeservaring Aanmoediging van buiten Aanmoediging van binnenuit Rekenplezier Meer rekenen Beter begrip

rekenen is leuk!

Sticordi-maatregelen STImuleren COmpenseren Remediëren Dispenseren

FASEN RECONSTRUCTIEDIDACTIEK Verdieping uitbreiding Memoriseren Reconstructie Begripsvorming

FASE 1 : BEGRIPSVORMING Probleemsituaties als uitgangspunt voor begripsvorming: wanneer kom je … tegen? Wat voor een handelingen voer je dan uit?

Modellen als hulpmiddel, bij vermenigvuldigen bijvoorbeeld: Groepjes FASE 1 : BEGRIPSVORMING Modellen als hulpmiddel, bij vermenigvuldigen bijvoorbeeld: Groepjes Rooster / rechthoek Getallenlijn

FASE 2 : RECONSTRUCTIEFASE Zelf de antwoorden van bijvoorbeeld keersommen kunnen reconstrueren met behulp van: Strategieën Steunpunten / ankers

FASE 3: MEMORISEERFASE Didactische richtlijnen Regelmatig mondeling oefenen Voortgang in volgende jaren Variatie in oefenvormen Tijd nemen Verder ondersteunen van strategieën Systematisch uitbreiden van steunpunten Aandacht voor tafelrijen bij vermenigvuldigen

Toepassing in nieuwe contexten FASE 4: VERDIEPING EN UITBREIDING Inzichten verdiepen: blijven oefenen met strategieën en complexere strategieën aanbieden Toepassing in nieuwe contexten Vermenigvuldigen met grotere factoren dan 10

verschijningsvormen breuken Deel van geheel (1/3 deel van een reep) Deel van hoeveelheid (1/3 deel van 120) Maat (1/3 liter) Eerlijk delen (reep met 3-en verdelen) Verhoudingen (1 op de 3) Getal in een kale som (1/3 + 2 = ..)