Basisbewerkingen rekenen De ontwikkeling van het concept Rekenen / Functionele Gecijferdheid (Numeracy) Wat? Rekenen is geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Basisbewerkingen rekenen Rekenen in contexten uit het dagelijks leven cijferen realistisch rekenen gecijferdheid K.Hoogland@aps.nl
Wat moet je organiseren? Verkrijgen van informatie over rekenen; over hoe leerlingen binnenkomen Doorlopende leerlijn: PO-VO-MBO/HO Binnen school
Verkrijgen van informatie Basisscholen uitnodigen Niet: opsporen van deficiënties Wel: aansluiten bij groei van kinderen Geen beschuldigingen richting po
Doorlopende leerlijn Informatie benutten (PO) Beleid ontwikkelen (VO) Informatie doorgeven (MBO/HO)
Binnen school Wie is eigenaar? Welk model ga je hanteren? Hoe wordt het één en ander gefaciliteerd?
Hoe organiseer je het? Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Brugklas Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Model 1 Rekentoets afnemen bij wiskunde Remediërend Kleine groep verplicht Model 2 Rekentoets Afnemen bij wiskunde, extra uur Extra uur Model 3 Extra aandacht bij mentoraat Extra aandacht bij wiskunde Extra aandacht bij aardrijkskunde Extra aandacht bij biologie Model 4 Advies Vrijwillig