Basisbewerkingen rekenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Keuze van het examenpakket
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Over rekentoetsen gesproken…
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
Welkom op de ouderavond van klas 2
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Drieslag functioneel rekenen
Taal en rekenen in beweging!
wiskunde in vernieuwd vmbo
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
Over rekenen gesproken
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Concept examenprogramma
Ouderavond 4 havo 31 augustus uur aula locatie N.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Profielkeuze Mavo 3 naar 4.  Bevorderingsnorm  Profielkeuze mavo 4  Examen  Wanneer keuze maken? Programma.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Kiezen voor de toekomst
LOB 3 HAVO Schooljaar
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
LOB 3 Atheneum Schooljaar
WELKOM Ouderavond klas 3 TOPmavo 13 september 2017 Dhr. A. Straathof.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON VO
Startscherm, filmtrailer
WELKOM Informatieavond Dalí 13 september 2018 Dhr. A. Straathof.
Visie op het economieonderwijs
WELKOM Informatieavond klas 3 TOPmavo 13 september 2018
Infoavond Klas 4hc Welkom Examens Zak- en slaagregeling
Transcript van de presentatie:

Basisbewerkingen rekenen De ontwikkeling van het concept Rekenen / Functionele Gecijferdheid (Numeracy) Wat? Rekenen is geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Basisbewerkingen rekenen Rekenen in contexten uit het dagelijks leven cijferen realistisch rekenen gecijferdheid K.Hoogland@aps.nl

Wat moet je organiseren? Verkrijgen van informatie over rekenen; over hoe leerlingen binnenkomen Doorlopende leerlijn: PO-VO-MBO/HO Binnen school

Verkrijgen van informatie Basisscholen uitnodigen Niet: opsporen van deficiënties Wel: aansluiten bij groei van kinderen Geen beschuldigingen richting po

Doorlopende leerlijn Informatie benutten (PO) Beleid ontwikkelen (VO) Informatie doorgeven (MBO/HO)

Binnen school Wie is eigenaar? Welk model ga je hanteren? Hoe wordt het één en ander gefaciliteerd?

Hoe organiseer je het? Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Brugklas Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Model 1 Rekentoets afnemen bij wiskunde Remediërend Kleine groep verplicht Model 2 Rekentoets Afnemen bij wiskunde, extra uur Extra uur Model 3 Extra aandacht bij mentoraat Extra aandacht bij wiskunde Extra aandacht bij aardrijkskunde Extra aandacht bij biologie Model 4 Advies Vrijwillig