Zelf materiaal ontwikkelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Actieonderzoek in de klas
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Reflectie-portfolio beoordelen
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Programma Introductie sprint/OUX Kennismaking deelnemers in 2 rondes
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Probleem gestuurd onderwijs
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
STRUCTUUR, INVARIANTIE, EN TAAL Johan van Benthem Institute for Logic, Language.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Voortgangsgesprek fase 1
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Co-teaching Caroline Offerhaus
Workshop ‘visieversneller’
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Slc Week 2. Bespreken van vragen, uitwisselen van ervaringen Kiezen van de jaarraad Eerder verworven competenties/opdrachten Samenstelling POP- groepen.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Bijeenkomst September 2015
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
Onderzoek arrangeur-ontwerper
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Zelf materiaal ontwikkelen Folkert Kuiken, f.kuiken@uva.nl Nederlandse Taalkunde, Universiteit van Amsterdam Conferentie BVNT2, Blankenberge, 24 mei 2008

Inhoud Kennismaking Kenmerken van goed materiaal Bespreking van ingebrachte materialen Zelf materiaal ontwikkelen Bespreking van zelf ontwikkelde materialen

1 Kennismaking

Opdracht 1 Wie, waar? Wat voor…? Waarom? Wat? Wie ben je, waar kom je vandaan? Wat voor…? Wat voor ervaringen heb je met materiaalontwikkeling? Waarom? Waarom heb je voor deze masterclass gekozen? Wat? Wat hoop je hier vandaag te leren?

Doel van de masterclass Stimuleren Stimulansen bieden voor ontwikkeling van eigen materiaal Feedback Op eerder ontwikkeld materiaal Op vandaag ontwikkeld materiaal

2 Kenmerken van goed materiaal

Uitgangspunten van materialen Taaltheorie Leertheorie Doelgroep Doelstelling Rol van de docent Rol van de leerder(s) Tijdsaanduiding Opbouw Materialen Criteria Groeperingsvormen Werkvormen

Criteria voor taken (Long 1985) Motiverend, uitdagend Informatiekloof Wederzijdse informatie-uitwisseling Planning Leidend tot een duidelijke oplossing Convergent

Groeperingsvormen Individueel Duo’s Kleine groep (3-4 leerders) Grotere groep (5-6 leerders) Hele klas

Werkvormen (Willis 1996) Een lijst opstellen Ordenen en sorteren Vergelijken Problemen oplossen Persoonlijke ervaringen uitwisselen Creatieve taken

Een lijst opstellen

Ordenen/sorteren

Vergelijken

Problemen oplossen

Persoonlijke ervaringen uitwisselen

Creatieve taken Het schrijven van een brief, verhaal, gedicht… Het maken van een poster, collage Een experiment(je) opzetten, uitvoeren en beschrijven

3 Bespreking van ingebrachte materialen

Ingebrachte materialen Susan Joosten Het betrekkelijk voornaamwoord Nicky Heijne Les over Vincent van Gogh

Opdracht 2 Bespreek het materiaal van Susan Joosten en Nicky Heijne met betrekking tot: 1. Longs criteria voor taken 2. Willis’ werkvormen 3. de voorgestelde groeperingsvormen

4 Zelf materiaal ontwikkelen

Opdracht 3 Kies een tekst uit een krant of tijdschrift Formuleer bij deze tekst een uitdagende, motiverende opdracht, rekening houdend met de factoren van Long Kies een of meerdere van de door Willis gesuggereerde werkvormen Bepaal de groepsvorm (individueel, paren, groepje, klassikaal)

5 Bespreking van zelf ontwikkelde materialen

Opdracht 4 Bespreek de door je collega’s ontwikkelde materialen met betrekking tot: 1. Longs criteria voor taken 2. Willis’ werkvormen 3. de voorgestelde groeperingsvormen

Literatuur Johnson, K. (2003). Designing language teaching tasks. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan. Nunan, D. (1989) Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Long, M.H. (1985) A role for instruction in second language acquisition. In K. Hyltenstam & M. Pienemann (eds) Modelling and assessing second language acquisition (pp. 77-100). Clevedon: Multilingual Matters. Samuda, V. & Bygate, M. (2007) Tasks in second language learning. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Willis, J. (1996) A framework for task-based learning. Edinburgh: Addison Wesley Longman.