Zelf materiaal ontwikkelen Folkert Kuiken, f.kuiken@uva.nl Nederlandse Taalkunde, Universiteit van Amsterdam Conferentie BVNT2, Blankenberge, 24 mei 2008
Inhoud Kennismaking Kenmerken van goed materiaal Bespreking van ingebrachte materialen Zelf materiaal ontwikkelen Bespreking van zelf ontwikkelde materialen
1 Kennismaking
Opdracht 1 Wie, waar? Wat voor…? Waarom? Wat? Wie ben je, waar kom je vandaan? Wat voor…? Wat voor ervaringen heb je met materiaalontwikkeling? Waarom? Waarom heb je voor deze masterclass gekozen? Wat? Wat hoop je hier vandaag te leren?
Doel van de masterclass Stimuleren Stimulansen bieden voor ontwikkeling van eigen materiaal Feedback Op eerder ontwikkeld materiaal Op vandaag ontwikkeld materiaal
2 Kenmerken van goed materiaal
Uitgangspunten van materialen Taaltheorie Leertheorie Doelgroep Doelstelling Rol van de docent Rol van de leerder(s) Tijdsaanduiding Opbouw Materialen Criteria Groeperingsvormen Werkvormen
Criteria voor taken (Long 1985) Motiverend, uitdagend Informatiekloof Wederzijdse informatie-uitwisseling Planning Leidend tot een duidelijke oplossing Convergent
Groeperingsvormen Individueel Duo’s Kleine groep (3-4 leerders) Grotere groep (5-6 leerders) Hele klas
Werkvormen (Willis 1996) Een lijst opstellen Ordenen en sorteren Vergelijken Problemen oplossen Persoonlijke ervaringen uitwisselen Creatieve taken
Een lijst opstellen
Ordenen/sorteren
Vergelijken
Problemen oplossen
Persoonlijke ervaringen uitwisselen
Creatieve taken Het schrijven van een brief, verhaal, gedicht… Het maken van een poster, collage Een experiment(je) opzetten, uitvoeren en beschrijven
3 Bespreking van ingebrachte materialen
Ingebrachte materialen Susan Joosten Het betrekkelijk voornaamwoord Nicky Heijne Les over Vincent van Gogh
Opdracht 2 Bespreek het materiaal van Susan Joosten en Nicky Heijne met betrekking tot: 1. Longs criteria voor taken 2. Willis’ werkvormen 3. de voorgestelde groeperingsvormen
4 Zelf materiaal ontwikkelen
Opdracht 3 Kies een tekst uit een krant of tijdschrift Formuleer bij deze tekst een uitdagende, motiverende opdracht, rekening houdend met de factoren van Long Kies een of meerdere van de door Willis gesuggereerde werkvormen Bepaal de groepsvorm (individueel, paren, groepje, klassikaal)
5 Bespreking van zelf ontwikkelde materialen
Opdracht 4 Bespreek de door je collega’s ontwikkelde materialen met betrekking tot: 1. Longs criteria voor taken 2. Willis’ werkvormen 3. de voorgestelde groeperingsvormen
Literatuur Johnson, K. (2003). Designing language teaching tasks. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan. Nunan, D. (1989) Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Long, M.H. (1985) A role for instruction in second language acquisition. In K. Hyltenstam & M. Pienemann (eds) Modelling and assessing second language acquisition (pp. 77-100). Clevedon: Multilingual Matters. Samuda, V. & Bygate, M. (2007) Tasks in second language learning. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Willis, J. (1996) A framework for task-based learning. Edinburgh: Addison Wesley Longman.