Stand van zaken verbreding A27 Activiteiten van de Stichting A27 Merwedebrug
Probleem bij de A27 Belang van de A27 Samen aanpakken: Stichting A27
Activiteiten Stichting Inzet Stichting Activiteiten Stichting Minister Tweede Kamer MIT & Procedures Communicatie Effecten
Tracéwetprocedure regulier verkort Startnotitie 2006 2006 Trajectnota/MER 2009 Ontwerp Tracébesluit 2010 2008 (OTB/MER) Tracébesluit 2011 2009
Planning startnotitie Probleemanalyse januari 2006 Alternatieven maart – april 2006 Overleg mei - juni 2006 Marktscan juni – september 2006 Overleg september – oktober 2006 Startnotitie november 2006 Inspraak/richtlijnen november 2006 – feb/apr 2007
Opdracht Min. Verkeer & Waterstaat Planstudie uitvoeren gericht op A27 Lunetten – Hooipolder In deze planstudie meenemen: Routeontwerp Tol Versnellingsprijs Hoge Snel Weg (HSW) Publiek Private Samenwerking (PPS)
Doelstelling in startnotitie Reistijd in spits maximaal 1,5 x zo groot als daarbuiten 95% van verplaatsingen is op tijd Bruggen Gorinchem en Keizersveer doorstroombaar voor hoogwaterafvoer (volgens eisen Ruimte voor de Rivier) Voldoen aan wet-/regelgeving
Voor de regio belangrijk Relatie met de ontwikkelingen A15 - ZSM-maatregel - planstudie - knooppunt Gorinchem
Van Merwedebrug naar Merwedepassage Nul-alternatief: “niets doen” Verbredingsalternatief 1: extra rijstrook hele traject Verbredingsalternatief 2: Hoofd- en parallelbanen op deeltrajecten Verbredingsalternatief 3: als 2, met extra afslag Gorinchem-noord Hoge Snel Weg Alternatief: extra rijstro(o)k(en) boven de weg; Geboorde tunnel van Werkendam t/m knooppunt Gorinchem Meest Milieuvriendelijk Alternatief (MMA): één van de vorige alternatieven met extra milieumaatregelen