Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober 2007. Wat is communicatie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

COMMUNICATIE OVER RECHT EN JUSTITIE ONMOGELIJK? TOCH WEL, HET RECHT COMMUNICEERT Bernard HUBEAU – Universiteit Antwerpen VJV – Jaarvergadering Mechelen.
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Emancipatie op internet in Nederland
Communicatie De medezeggenschapsraad en de omgeving Ede, Rein van Dijk, VOO.
Communicatie met de achterban
Communicatie en draagvlak
Gerichte dienstverlening door het ontwikkelen van een kanaalstrategie
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Communicatieproces .
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Woensdag 22 april 2009 ‘SharePoint en postmodernisme’
eGovernment in Vlaamse gemeenten
COMMUNICATIEPLANNING
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
6 maart 2012 Promotiecampagne Technopreventief adviseur.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf.
Basis communicatieplan
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
procedures Duo werkplannen Viag 2010
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Studentencongres Reclame en PR.
Communicatieproblemen
In de Vlaamse gemeenten
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Methoden, technieken en media voor interne communicatie
MANTELZORGCOACH.
Interculturele communicatie
Ingelmunster 5 Groep 5. Ingelmunster DoelstellingenMiddelenBudgetPlanning.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
communicatiestijlen & denkpatronen
Letterlijk door én voor patiënten uit deze doelgroep.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Communicatie is de basis
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Communicatie & Relatie
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Dagdeel 3 conflicthantering
Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Communicatiebeleid & communicatieplanning voor VCLB’s
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Samen sterk in verandering
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
H1 Media en communicatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
De kracht van de Fietsersbond
Basics over communicatie
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Besturen en Communiceren
Vormingplus Limburg vzw
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Leiderschapsontwikkeling
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober 2007

Wat is communicatie?

Zender = natuur- en milieuvereniging = personeel, bestuurders, vrijwilligers en … Iedereen communiceert ! Zelfbeeld bepaalt wijze van communiceren Inlevingsvermogen in de ontvanger ipv zichzelf als maatstaf (behoeften, interesses, vooroordelen, gebruik communicatiemedia)

Boodschap Is afgestemd op de ontvanger (doelgroep) Is qua inhoud: –duidelijk en eenduidig, –begrijpbaar, –herkenbaar en geloofwaardig. Moet opvallen tussen alle andere boodschappen

Ontvanger Kan een persoon zijn, een groep, een organisatie, de ruime bevolking Onderscheid: –interne groepen, –intermediaire groepen –externe groepen (eigenlijke doelpubliek) Elke groep vraagt eigen benadering - geen groepen samen nemen ! Trend = meer individuele benadering dan groepsbenadering

Communicatie verloopt in fasen (AIDA) Al te vaak zijn communicatiecampagnes vooral georiënteerd op “in de aandacht komen” Er valt meer te doen => communicatiefasen: –1° In de belangstelling brengen/aandacht trekken –2° Informeren –3° Overtuigen –4° Ondersteunen: geheugensteun, meer diepgaande info, inschrijvingsmodaliteiten, …

Uitgangspunten Mediamix: goede combinatie van communicatiekanalen + timing Selecteer die infokanalen die het best bij het beoogde publiek aansluiten Gebruik verschillende media in verschillende fasen (zie schema 1) Denk goed na over kosten/baten verhouding (zie schema 2)

Communicatiekanalen Er zijn geen wondermiddelen Belang van persoonlijke, mondelinge communicatie (rechtstreeks en onrechtstreeks via tussenpersonen) Belang van gedrukte / digitale media ter ondersteuning van mondelinge communicatie Belang van onderlinge verwijzingen tussen media

Bedankt voor uw interesse En misschien tot een volgende keer! Annick Vanhove wetenschappelijk medewerker Memori of