Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober 2007
Wat is communicatie?
Zender = natuur- en milieuvereniging = personeel, bestuurders, vrijwilligers en … Iedereen communiceert ! Zelfbeeld bepaalt wijze van communiceren Inlevingsvermogen in de ontvanger ipv zichzelf als maatstaf (behoeften, interesses, vooroordelen, gebruik communicatiemedia)
Boodschap Is afgestemd op de ontvanger (doelgroep) Is qua inhoud: –duidelijk en eenduidig, –begrijpbaar, –herkenbaar en geloofwaardig. Moet opvallen tussen alle andere boodschappen
Ontvanger Kan een persoon zijn, een groep, een organisatie, de ruime bevolking Onderscheid: –interne groepen, –intermediaire groepen –externe groepen (eigenlijke doelpubliek) Elke groep vraagt eigen benadering - geen groepen samen nemen ! Trend = meer individuele benadering dan groepsbenadering
Communicatie verloopt in fasen (AIDA) Al te vaak zijn communicatiecampagnes vooral georiënteerd op “in de aandacht komen” Er valt meer te doen => communicatiefasen: –1° In de belangstelling brengen/aandacht trekken –2° Informeren –3° Overtuigen –4° Ondersteunen: geheugensteun, meer diepgaande info, inschrijvingsmodaliteiten, …
Uitgangspunten Mediamix: goede combinatie van communicatiekanalen + timing Selecteer die infokanalen die het best bij het beoogde publiek aansluiten Gebruik verschillende media in verschillende fasen (zie schema 1) Denk goed na over kosten/baten verhouding (zie schema 2)
Communicatiekanalen Er zijn geen wondermiddelen Belang van persoonlijke, mondelinge communicatie (rechtstreeks en onrechtstreeks via tussenpersonen) Belang van gedrukte / digitale media ter ondersteuning van mondelinge communicatie Belang van onderlinge verwijzingen tussen media
Bedankt voor uw interesse En misschien tot een volgende keer! Annick Vanhove wetenschappelijk medewerker Memori of