dialogue: telling showing listening imitating studio master en student construct a dialogue with words and performance in a continuously process Donald.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Samen opleiden in en met het werkveld
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
Vernieuwing Bacheloronderwijs
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Agenda Mededelingen Erik Tempelman; a good practice Internationale conferentie 2011 Artikel over ontwerpdidactiek Gert Pasman; de multimedia subgroep Next.
Rijker zaakvakonderwijs
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
moderniseren van het curriculum.
De lerarenopleider gepositioneerd
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
De puzzel past steeds beter
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
Startcollege B2 Psychologie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Wat voegen games toe aan het leren? Dr. Martijn C. Koops Academieteam Serious Gaming Instituut Archimedes, HU 1/26.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Coaching in regioleren
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Peer Feedback Congres Kwaliteit van Professionele Masteropleidingen
Daphne Keller 30 augustus 2017
Het BSc Honours Programme
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Leeractiviteit: kennisverwerving
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Het BSc Honours Programme
De didactiek van ontwerpen
E-learning in het onderwijs
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Mixed-Signal Design Engineer
Onderzoek doen binnen ontwerpen
Transcript van de presentatie:

dialogue: telling showing listening imitating studio master en student construct a dialogue with words and performance in a continuously process Donald Schön (1985)

docenten niet didactisch, wel vakinhoudelijk geschoold zelf opleiden (gast)docenten tijdens studie docentencursus ‘ontwerpdidactiek’ ontwikkelen onderzoeken wat docenten (moeten) doen om studenten te leren ontwerpen (onderzoek naar waarde assistent docent) didactische scholing

docent + assistent docent (stagiair) stagiair kijkt, luistert en doet actief mee stagiair krijgt begeleiding in werkcolleges en bijeenkomsten tijdens Msc 2 resultaat: verslag met reflectie didactiek

meerdere kleine en een grotere ontwerpopdracht onderzoeken en expliciteren ontwerpproces resultaat: ontwerpen en reflectie ontwerpproces ontwerpen

learning arises from implicit knowing and acting includes making explicit and becoming aware results in implicit knowing and acting takes place in a respectful environment learning respect doing implicit making explicit: explaining questioning showing feedback reflection

an open and complex way of experimenting: designing library, applicable knowledge modelling, sketching and drawing exploring implications and information ‘framing’, concepts, qualities, statements evaluating and deciding

msc 2 studenten: didactiek en ontwerpervaring eigen opleiding (gast)docenten: tijdens studie voor studenten voor docenten ontwikkeling kennis en ervaring hoe studenten ontwerpen te leren? verwachte resultaten

Elise van Dooren - BK docent bouwtechnologisch ontwerpen onderzoek ontwerpdidactiek Luc Willekens - BK docent architectonisch ontwerpen Mirjam Bril – OC Focus onderwijskundige