meten - weten - verbeteren - meten - weten - Anke Verkade-Bosma Bestuurssecretaris Vierstroomzorgring 24-4-2007
Wat is hier de kwaliteit? Vierstroomzorgring… Al meer dan 110 jaar een organisatie die Achter de voordeur komt Fysiek contact mag maken met de klant In de directe levenssfeer actief is Wat is hier de kwaliteit? De kwaliteitspraktijk…
Kwaliteit Inbreng cliënt perspectief Bijeenkomsten Cliëntenraad interviews Kwaliteit ledenconsulent Inbreng cliënt perspectief vragenlijsten relatiebeheer klantenpanels klachten
Het meten in de praktijk Landelijke benchmark Thuiszorg Nu: status CCB Streven: status AAB Algemene uitkomst bij cliënten Zeer tevreden over medewerkers Minder tevreden over zorgorganisatie
Onderzoeksresultaat kwaliteit prioriteren Wat doen we met de informatie? Onderzoeksresultaat Advies patiëntenplatform Advies cliëntenraad Advies managementteam Advies zorgafdelingen Advies afdeling kwaliteit prioriteren in jaarplannen verwerken Projectmatig aanpakken borging kwaliteit
Bijvoorbeeld 1: Planning & Levering De vraag… Leveren op voor de klant gepaste tijden Tijdig informeren over veranderingen Vervanging optimaal regelen Best practice-norm: 8,8 Onze score 2000: 7,9 Onze score 2004: 8,1
Professionele planning Onze praktische vertaling Professionele planning Meer indicatoren Relatiebeheer Capaciteitsplanning
Bijvoorbeeld 2: Bereikbaarheid De vraag… Bereikbaar overdag Terugbellen binnen 1 werkdag Bereikbaarheid sleutelfiguren Bedankt dat u nog even wilt wachten. Als u wilt dat wij uw familie bellen om te melden dat het gewoon goed met u gaat: toets 1…. Best practice-norm: 8,6 Onze score 2000: 6,7 Onze score 2004: 7,5
Callcenter in eigen beheer Callcenter servicecenter Onze praktische vertaling Callcenter in eigen beheer Callcenter servicecenter Scherp monitoren op meer indicatoren
Adviezen uit de praktijk Uitgebreide meting: 1 x per 2 jaar (Macro-niveau) Instrumenten ontwikkelen voor De kortere termijn = snellere Interventies mogelijk maken (meso- en micro-niveau) Consistentie in instrumenten aanbrengen Prioriteiten scherper stellen Borgen in Kwaliteitssysteem