Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ziggo Challenge 2 Ziggo en de Open Samenleving De Nederlandse samenleving is een van de meest open samenlevingen ter wereld. Ziggo gelooft dat de kwaliteit,
Advertisements

VIA - VerDuS Arbeidsmigranten, werkgevers en steden Bijdrage aan inzicht en samenwerking.
De nieuwe zorgverzekering
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Tuin – Timmer – Watermanagement Watermanagement Op het gebied van watertechniek zijn wij uitermate goed ontwikkeld en hebben wij u veel te bieden. Dit.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Verzekert uw verzekeraar u van de beste (na)zorg?!…..
Vraagsturing en marktwerking
Marktwerking & galsteenlijden
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Een studie naar zoek- en keuzeprocessen
 (het is niet zo moeilijk…)
De wereld van de zorg en zorgverzekeraars
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
De kracht van de ervaring
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Visie op hoogrisico- laagvolume chirurgie Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis IKNO, 13 november 2008.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Kennis is macht? De rol van informatie
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan.
20 juni 2007drs. Kerst Zwart, BPV&W1 Regie in re-integratie: de mogelijkheden van een IRO Onderzoek BPV&W: najaar 2006 – 15 juli 2007 Centrale vragen:
Zorginkoop MSZ 2014 Niet kiezen = verliezen Wout Adema
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Veranderprofiel-scan
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Een gezonder Nederland VTV-2014
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Zeggenschap voor zorgvragers
ZORG OM VERNIEUWING Bouwstenen voor een nieuw regeerakkoord Instituut “Clingendael” - 25 januari e Clingendael European Health Forum.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Contracteren wat is uw beste keuze?. Welke opties heb ik? Contracteren Niet-contracteren Contracteren onder voorwaarden Eigen overeenkomst.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Drinkstimulering en -monitoring. Over Fresh Idea
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De eerste lijn een keten van zorg, preventie en participatie PH Forum 28 september 2009 Marc Roosenboom, LVG.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Ons zorgstelsel Ziektekosten, polissen, vergoeding, eigenrisico, zorgtoeslag………en meer.
De patiënt als regisseur van de zorg
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
ZorgkaartNederland.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Consumenten-gedrag Mondige consument
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007

Consument als marktpartij Nieuwe zorgstelsel in 2006: belofte van keuze door concurrentie De patiënt/ cliënt krijgt een centrale rol, met meer verantwoordelijkheden. Kwaliteitsverbetering ligt in zijn handen. Een goed geïnformeerde patiënt kan de zorgverlener kiezen die de beste zorg biedt voor zijn ziekte. Zorgverzekeraars gaan meer verantwoordelijkheid dragen om de wensen van consumenten en de mogelijkheden van aanbieders op elkaar af te stemmen.

Valt er wat te kiezen? Heeft de consument nu informatie prijs / kwaliteit verhouding zorgverzekeraars ten aanzien van zorginkoop? Is de kwaliteit van de zorg bekend, zodat consument een check heeft op de kwaliteit van de verzekerde zorg?

Welke kwaliteit? Prestatie indicatoren Etalage plus Ervaringen gebruikers

Wil de consument kwaliteitsinformatie? Interesse consumenten in zorginformatie stijgt – VS: 27 % in > 35% in 2004 (Werner ‘05) Informatie over kwaliteit 88% Informatie over wachtlijsten82% Ervaringen van patiënten45% (intomart/ consumentenbond, 2001) Zorgconsument wil prestatieinformatie gebruiken 85% (consumentenbond 2005).

Wat moet er gebeuren Overheid Toerusting van de zorgconsument(enorganisaties) – Keuze-informatie voor de consument op basis van kwaliteit is beschikbaar op aanbieders en aandoeningenniveau – Inzicht in begrip verantwoorde zorg – Stevige rechtspositie door heldere informatie en laagdrempelige geschilenlbeslechting

Wat moet er gebeuren (2) Zorgverzekeraars Zorginkoop op basis van kwaliteitsuitkomsten en kwaliteitsbeleving van zorggebruikers en transparantie daarover Keuzetermijn verbreden en onderzoek naar meer overstapgelegenheid

Ga uit van zorggebruiker / verzekerde Eigen onderzoek doen naar wat verzekerden belangrijk vinden – Service – Zorginkoop; kwaliteit / doelmatigheid / prijs Rekening houden met doelgroepen (50+ polis) En nu ook: bieden van rechtszekerheid aan verzekerden (ONVZ, MENZIS)

Rol patiënten/consumenten- organisaties Vertalen van de te ontwikkelen kwaliteitscriteria naar daadwerkelijke keuzeinformatie Krtitisch zijn ten aanzien van het totstandkomen van keuzeinformatie

Kritisch waarop? Weten we wat de (aspirant)zorggebruiker echt wil weten over zorgaanbieder en zorgverzekeraar? En weten we hoe de consument de informatie aangeleverd wil krijgen? Wordt het een dan een zoekplaatje of een éénduidig advies? Zit er tempo in de ontwikkeling van keuze- informatie?

Gaat het wat worden? ?

Stelling Consumentenbond Om druk te leggen op de ontwikkeling van keuzeinformatie is het noodzakelijk dat er naast CKZ, prestatie-indicatoren en etalage plus informatie een “IENS voor de zorg(verzekeringen)” wordt ontwikkeld.